Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2821012_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 137
I brev af d. 23. januar 2024 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 137:
Vil ministeren redegøre for, hvad det vil koste at afskaffe forårs-SFO’en
og dermed lade minimumsnormeringen følge barnet frem til skolestart?
Svar:
Førskoletilbud (herunder forårs-SFO mv.) dækker over pasning af børn i
overgangen fra børnehave til skole, hvor pasningen finder sted i SFO eller
fritidshjem. Det er lagt til grund, at der med spørgsmålet lægges op, at
førskoletilbud afskaffes, således at kommunerne ikke må tilbyde pasning
af børn i førskoletilbud forud for skolestart. En sådan model vil skulle
udbores. Der vil bl.a. skulle tages stilling til ændringer i kommunernes op-
gavevaretagelse på tværs af dagtilbuds- og fritidstilbudsområdet, herunder
kapacitets- og personalemæssige tilpasninger samt sammenhæng til lov-
kravet om minimumsnormeringer. Der kan derfor ikke foretages en egent-
lig økonomisk vurdering på det foreliggende grundlag.
Der kan dog opstilles et beregningseksempel, som illustrerer det varige
niveau for personaleudgifter forbundet med, at der indføres minimums-
normeringer i førskoletilbud frem til skolestart (1. august). Det følger af
loven om minimumsnormeringer i daginstitutioner, at kommunerne som
et årligt gennemsnit og opgjort på kommune skal sikre minimum 1 pæda-
gogisk personale pr. 6 børn i daginstitutioner for 3-5 år (børnehave). Be-
regningseksemplet er dog baseret på, at der som minimum skal være 1
pædagogisk personale pr. 6 børn i førskoletilbud opgjort på landsniveau,
jf. nedenfor.
Afhængigt af de enkelte kommuners afvigelse fra landsgennem-
snittet kan et normeringskrav fastsat på kommuneniveau være fordyrende.
7. februar 2024
Sagsnr.: 24/02744
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om hvad det vil koste at afskaffe forårs-SFO’en og dermed lade minimumsnormeringen følge barnet frem til skolestart
2821012_0002.png
Med udgangspunkt i en ekstern undersøgelse
1
kan den gennemsnitlige
normering i førskoletilbud estimeres til ca. 9,1 børn pr. pædagogisk perso-
nale på landsplan. En forbedring af normeringen i førskoletilbud kan be-
regningsteknisk skønnes til at kræve ca. 650 helårspersonaler opgjort på
landsplan,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at skønnet er behæftet med væsentlig
usikkerhed, eftersom det baserer sig på forudsætninger om antal børn i et
førskoletilbud samt VIVE’s beregnede normering for børn i førskoletil-
bud ud fra en spørgeskemaundersøgelse med nedslag to gange på en kon-
kret dato.
På den baggrund kan de kommunale merudgifter regneteknisk opgøres til
ca. 250 mio. kr. årligt fuldt indfaset (inkl. overhead og i 2024-pl),
jf. tabel 1.
Hertil kommer alt andet lige en stigende forældrebetaling, idet det er lagt
til grund, at forældrenes betalingsandel af de samlede udgifter fastholdes
uændret. Regneeksemplet inkluderer alene personalerelaterede udgifter i
førskoletilbud.
Tabel 1. Beregningseksempel på normeringskrav fastsat til minimum 1 pædagogisk
personale pr. 6 børn i førskoletilbud på landsniveau
Antal skønnede helårsbørn i førskoletilbud*
Antal skønnede personaler i førskoletilbud**
Samlet skønnet personalebehov i førskoletilbud***
11.300
1.250
650
Samlet skønnet udgiftsvirkning**** (mio. kr., 2024-pl)
250
Anm.: Tal er afrundet.
*Antallet af helårsbørn i førskoletilbud baserer sig på et skøn. Hertil benyttes oplysninger
om, hvornår børn, der i et givent år begynder i børnehaveklasse, udskrives fra kommunale
eller selvejende børnehaver. Det antages, at børnene starter i skole den 1. august det på-
gældende år, og at disse fra udskrivningsdatoen fra børnehaven og frem til skolestart er
indskrevet i en fuldtidsplads i et førskoletilbud. Tal er fra 2022. Det bemærkes, at data for
børn i private dagtilbud er medregnet ved hjælp af en korrektionsfaktor på 1,12 på bag-
grund af kommunernes indberetninger fra 2023.
**Antallet af pædagogiske personaler (dvs. pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagog-
medhjælpere, ledere) skønnes ved hjælp af de opgjorte normeringer i undersøgelsen
Nor-
meringer i fritidstilbud.
Ud fra en antagelse om førskoletilbuddenes åbningstid (fastsat til 10
timer fra kl. 7.00 til 17.00) og skoledagens længde i indskolingen (fastsat til 6 timer) er der
beregnet en vægtet normering henover dagen på ca. 9,1 børn pr. pædagogisk personale
den 31. maj 2022.
***Personalebehovet er beregnet på baggrund af et normeringskrav fastsat til mindst 6,0
børn pr. pædagogisk personale.
****Skønnet er beregnet med udgangspunkt i et vægtet gennemsnit af årsværkprisen for
pædagogisk personale i fritidstilbud og det skønnede personalebehov i førskoletilbud. Det
er lagt til grund, at der kommer stigende forældrebetaling (nominelt), eftersom forældrenes
betalingsandel i fritidstilbud fastholdes uændret. Kommunerne finansierer derfor kun dele
af merudgifterne, der følger af et normeringskrav.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Normeringer i fritidstilbud
Spørgeskemaundersøgelse om normeringen i danske fritidstilbud 31. maj 2022
af VIVE
1
2