Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2823694_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 134
I brev af 22. januar 2024 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 134:
Vil ministeren kommentere sagen, som omtales i BUU alm. del
bilag 81
(fortroligt bilag)? Vil ministeren samtidig oplyse, hvordan ministeriet har
fulgt op på sagen, siden ministeriet blev opmærksom på den og kontaktede
Ankestyrelsen?
Svar:
Det skal altid tages meget alvorligt, når børn af forskellige grunde ikke
kommer i skole eller har et meget højt fravær, grundet svær mistrivsel eller
manglende skoletilbud.
Jeg kan dog ikke udtale mig om enkeltsager.
Hvis forældre ikke er enige i kommunens afgørelse om specialundervis-
ning til deres barn, kan forældrene klage til Klagenævnet for Specialunder-
visning. Klagenævnet har bl.a. mulighed for at lave om på kommunens
afgørelse. Kommunen har herefter pligt til at følge klagenævnets afgørelse.
Jeg forstår på det tilsendte materiale, at spørgeren mener, at lovgivningen
er velbeskrevet i de tidligere afgivne svar, og at sagen handler om, at kom-
munen ikke overholder sine forpligtelser.
Det er Ankestyrelsen, der fører tilsyn med, at kommunerne overholder
sektorlovgivningen. Ankestyrelsen kan tage sager op af egen drift, men er
ikke en klageinstans. Hvis en bindende afgørelse truffet af en særlig klage-
instans
fx Klagenævnet for Specialundervisning
ikke efterleves af en
kommune, kan Ankestyrelsens tilsyn gennemtvinge afgørelsen fra klage-
instansen. Om nødvendigt kan Ankestyrelsens tilsyn pålægge de kommu-
nalbestyrelsesmedlemmer, der er ansvarlige for den manglede efterlevelse,
tvangsbøder. Årsagen er, at en kommunes nægtelse af at efterleve en sådan
12. februar 2024
Sagsnr.: 24/02581
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om ministeren vil kommentere sagen, som omtales i BUU alm. del – bilag 81 (fortroligt bilag) m.v.
bindende afgørelse i sig selv er en klar ulovlighed. Det fremgår af materi-
alet, at Ankestyrelsen har besluttet ikke at starte en tilsynssag mod Odder
kommune. Der er også en mulighed for at klage til Folketingets Ombuds-
mand. Folketingets Ombudsmand kan dog først behandle en klage, når
alle andre muligheder for at klage er brugt.
Det er vigtigt for mig at nævne, hvad regeringen gør, for at lignende situ-
ationer og sager undgås i fremtiden. Regeringen har iværksat en række ini-
tiativer ift. at komme den øgede mistrivsel blandt børn og unge til livs og
for at sikre, at flere børn og unge får den fornødne undervisning og støtte
i folkeskolens almen- og specialundervisning, herunder at forebygge, at
elever får behov for et specialundervisningstilbud.
Det handler bl.a. om, at der i landets kommuner skal være et lettilgængeligt
tilbud, som skal vurdere og behandle børn og unge med symptomer på
psykisk mistrivsel. Tilbuddet etableres som led i
Aftale om en 10-årsplan for
psykiatrien og mental sundhed
fra september 2022.
Endvidere er der i regi af Børne- og Undervisningsministeriet etableret en
vidensenhed for styrkede indsatser for børn og unge med særlige behov
VIBUS. Enheden blev nedsat i april 2023. En af VIBUS’ opgaver er at
se,
hvordan der tidligt kan sættes ind med støtte for at forebygge specialpæ-
dagogiske indsatser senere hen i skoleforløbet. Men enheden skal også
komme med anbefalinger, som vedrører specialundervisningen.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2