Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: uvm@uvm.dk
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 126
I brev af 18. januar 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 126:
Vil ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
C i Børne- og Undervisningsudvalget den 18. januar 2024 redegøre for
forskelle mellem standpunktskarakterer og eksamenskarakter på gymnasi-
erne i årene op til corona-epidemien?
Svar:
Af nedenstående tabel 1 fremgår den gennemsnitlige forskel mellem skrift-
lige afsluttende standspunktskarakterer og skriftlige prøvekarakterer for
stx-studenter fra 2015 til 2019. Derudover fremgår tallene for 2023 for
sammenlignelighedens skyld.
COVID-19 påvirkede afholdelsen af eksaminer på de gymnasiale uddan-
nelser og medførte aflysninger af visse prøver i 2020, 2021 og 2022. Det
betød, at studenterne fik opløftet deres afsluttende standpunktskarakterer
til prøvekarakterer i de aflyste prøver. Karakterdata fra 2020, 2021 og 2022
fremgår derfor ikke af tabel 1.
Tabellen medtager kun karakterdata fra fag, hvor en student både har en
skriftlig afsluttende standpunktskarakter og en skriftlig prøvekarakter på
eksamensbeviset.
7. februar 2024
Sagsnr.: 24/02171
Tabel 1. Forskel mellem gennemsnitlige skriftlige afsluttende standpunktska-
rakterer og skriftlige prøvekarakterer for stx-studenter, 2015-2019 og 2023
Skoleår
Antal elever
Standpunktskarakter
Prøvekarakter
Forskel
2014/2015
2015/2016
2016/2017
2017/2018
2018/2019
2022/2023
26.736
27.641
26.743
27.092
27.956
24.937
7,16
7,21
7,32
7,30
7,21
7,24
6,32
6,42
6,50
6,48
6,38
6,41
0,83
0,79
0,83
0,82
0,83
0,82
Anm.: Tabellen omfatter samtlige fag med skriftlige karakterer. Tabellen medtager kun studenter, som både
har en skriftlig afsluttende standpunktskarakter og en skriftlig prøvekarakter i et fag. Hvis karakterdiskrepan-
sen er større end 0, betyder det, at studenternes afsluttende standpunktskarakter er højere end deres prøveka-
rakter.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2