Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2837267_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 111
I brev af 22. december 2023 har udvalget efter ønske fra Astrid Carøe (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 111:
Vil ministeren, på baggrund af de nye tal fra Danmarks Statistik for
normeringer
der
forældrebestyrelsesniveau,
vil
være
forbundet
oplyse,
med
at
hvilke
indføre
meromkostninger
Børne- og Undervisningsministeriet
13. marts 2024
Sagsnr.: 24/02177
minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau? Hvad er ministerens
holdning til det nye opgørelsesniveau for normeringer, som Danmarks
Statistik for første gang har udgivet i år, og mener ministeren, at det er
godt med større gennemsigtighed på dagtilbudsområdet, som opgørelsen
på forældrebestyrelsesniveau er med til at skabe? Der henvises til
publikationen ”Flere voksne pr. barn i børnehaverne”, dst.dk, den 17.
november 2023.
Svar:
Vedr. økonomiskøn for minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau
Der
foreligger
ikke
en
model
for
minimumsnormeringer
forældrebestyrelsesniveau
1
. Til brug for en vurdering af merudgifterne
forbundet med at indføre et lovkrav om minimumsnormeringer på
forældrebestyrelsesniveau er der derfor taget udgangspunkt i den model
for minimumsnormeringer, der ligger til grund for DUT-kompensationen,
der følger af loven om minimumsnormeringer på kommuneniveau, som
trådte i kraft den 1. januar 2024.
Lovkravet betyder, at kommunalbestyrelsen skal sikre en normering i
kommunale,
selvejende
og
udliciterede
daginstitutioner
samt
institutionslignende puljeordninger, som indebærer, at der minimum er én
pædagogisk personale pr. tre børn i alderssvarende daginstitutioner til 0-
2-årige børn (vuggestuer) og én pædagogisk personale pr. seks børn i
alderssvarende
daginstitutioner
til
3-årige
børn
indtil
skolestart
(børnehaver). Minimumsnormeringerne opgøres som et årligt gennemsnit
på kommuneniveau , hvor ledere indgår med 85 pct., og hvor
normeringskravet om minimum ét pædagogisk personale pr. tre børn
1
En daginstitution kan afhængig af kommunens organisering bestå af flere enheder, hvor
der er én fælles ledelse og forældrebestyrelse for hele daginstitutionen.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om hvilke meromkostninger der vil være forbundet med at indføre minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau
2837267_0002.png
gælder frem til den 1. i måneden, efter barnet er fyldt tre år, hvis barnet er
flyttet til børnehave
2
. Herefter er der skønnet over de kommunale
merudgifter
forbundet
med
en
tilsvarende
model
for
minimumsnormeringer opgjort på forældrebestyrelsesniveau. Merudgiften
for indførelse af minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau
udgøres således af differencen mellem udgiften til minimumsnormeringer
kommuneniveau
og
tilsvarende
minimumsnormeringer
forældrebestyrelsesniveau.
Det
følger
af
gældende
lovkrav
om
minimumsnormeringer
Side 2/4
kommuneniveau, at pædagogisk personale ansat som følge af den
statslige pulje til sociale normeringer (Pulje til mere pædagogisk personale
i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner) skal fraregnes i
normeringsopgørelsen. Denne forudsætning er ligeledes lagt til grund i
opgørelsen af udgiftsskøn nedenfor
3
.
Af tabel 1 fremgår et skøn over de kommunale merudgifter forbundet med
minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau på baggrund af
2022-data. Skønnet er opgjort på baggrund af data hhv. med/uden
korrektion
usikkerhed.
for
afviste
normeringer,
jf.
nedenfor.
Henset
til
datakvaliteten/datavaliditeten, er skønnene derfor behæftet med en vis
Tabel 1
Skønnede merudgifter ved et minimumsnormeringskrav på forældrebestyrelsesniveau
2024-pl
Kommunale merudgifter, mio. kr.
Korrigeret data
610
Ukorrigeret data
625
695
Samlede merudgifter (inkl. forældrebetaling),
675
mio. kr.
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der vil være øget forældrebetaling (nominelt) ved
forudsat
uændret
forældrebetalingsandel.
De
anførte
skøn
omfatter
et
minimumsnormeringskrav i hhv. kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner samt
puljeordninger og privatinstitutioner. Der er endvidere forudsat en uændret stillingsmæssig
fordeling af det pædagogiske personale.
Kilde: Egne beregninger på registerdata fra Danmarks Statistik for 2022, Kommunernes og
Regionernes Løndatakontor (KRL), 2023, samt kommunernes budgetindberetninger for
budget 2024.
De
samlede
merudgifter
er
ved
et
minimumsnormeringskrav
med
udgangspunkt
i,
at
forældrebestyrelsesniveau
beregnet
merpersonalebehovet i institutioner, der ikke skønnes at leve op til de
lovbundne minimumsnormeringer, fyldes op til de nye minimumsniveauer.
Der er således forudsat, at der
ikke
omfordeles pædagogisk personale
Privatinstitutioner omfattes af et lovkrav om minimumsnormeringer, som forventeligt
træder i kraft den 1. januar 2025.
3
Pulje til mere pædagogisk personale i daginstitutioner med mange børn i udsatte
positioner er en sammenlægning af puljerne fra Stærke Dagtilbud og 1.000-dages
programmet. Med den aftalte DUT-kompensation for det gældende lovkrav på
kommuneniveau er kommunerne allerede blevet kompenseret for at fraregne pædagogisk
personale ansat fra puljen afsat med Aftalen om Stærke Dagtilbud. I indeværende skøn er
det således alene indregnet, at kommunerne vil skulle kompenseres for, at pædagogisk
personale ansat for puljen afsat med 1.000-dages programmet skal fraregnes.
2
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om hvilke meromkostninger der vil være forbundet med at indføre minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau
mellem daginstitutioner med hhv. høj og lav normering. Dette følger det
gængse DUT-princip.
De bagvedliggende beregningsforudsætninger for økonomiskønnet
baserer sig på registerdata fra Danmarks Statistik for børn og personale i
kommunale
og
selvejende
daginstitutioner
i
2022
opgjort
forældrebestyrelsesniveau samt kommunale fordelingsnøgler til brug for
fordelingen af hhv. børn og personale mellem vuggestue og børnehave.
Kommunens
centralt
placerede
pædagogiske
personale
fordeles
endvidere ud på institutioner i den pågældende kommune efter
institutionens børnetal. Da datagrundlaget for børn og personale i
privatinstitutioner og institutionslignende puljeordninger ikke er af en
tilstrækkelig kvalitet til brug for en opgørelse af normeringen heri, er
merudgifterne herfor skønnet på baggrund af en antagelse om, at disse
institutioner har samme normering som de kommunale og selvejende
institutioner i gennemsnit har.
Danmarks Statistik har i 2023 på baggrund af 2022-data for første gang
valideret og offentliggjort normeringer i kommunale og selvejende
daginstitutioner
forældrebestyrelsesniveau.
I
valideringen
af
normeringerne har kommunerne haft mulighed for at afvise normeringer,
der ikke vurderedes retvisende. Hertil har Danmarks Statistik afvist
normeringer på over hhv. 4 (vuggestuen) og 8 (børnehaven). Som følge
heraf er økonomiskønnet foretaget på baggrund af data hhv. med og uden
korrektion, hvor afviste institutioner i det korrigerede data tillægges den
gennemsnitlige normeringer blandt alle resterende institutioner.
Vedr. opgørelse af normeringer på forældrebestyrelsesniveau
Loven om minimumsnormeringer i daginstitutioner betyder, at der
kommer mere pædagogisk personale i vores daginstitutioner, som er et
vigtigt og væsentlig element i at sikre daginstitutioner af høj kvalitet. Det
er godt.
Det er den enkelte kommune, som beslutter, hvordan dagtilbudsområdet
organiseres, hvilket indebærer, at en daginstitution med mange enheder
kan omfatte mange hundrede børn. De fleste forældre vil opfatte en enhed
som den daginstitution, barnet er optaget i. Det vil dermed afhænge af den
enkelte
kommunes
organisering,
hvor
meget
gennemsigtighed
opgørelsen af normeringer på forældrebestyrelsesniveau skaber.
Indsamling af
data
til
brug
for
opgørelse
af
normeringer på
Side 3/4
forældrebestyrelsesniveau, herunder valideringen af særligt personaledata,
medfører en række administrative opgaver for kommunerne. Regeringen
er optaget af at understøtte, at kommunerne nedbringer deres udgifter til
administration. I regi af det flerårige samarbejdsprogram med KL har
regeringen derfor
valgt at imødekomme KL’s forslag om at
forenkle
kommunernes indberetningspligt til dagtilbudsportalen, så kommunerne
ikke skal bruge administrative ressourcer på at validere personaledata på
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om hvilke meromkostninger der vil være forbundet med at indføre minimumsnormeringer på forældrebestyrelsesniveau
institutionsniveau, som ikke understøtter et lovkrav. Som følge heraf vil der
ikke fremadrettet blive opgjort normeringer på forældrebestyrelsesniveau.
Side 4/4
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye