Børne- og Undervisningsudvalget 2023-24
BUU Alm.del
Offentligt
2776930_0001.png
Kolding kommune
Akseltorv 1
6000 Kolding
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Syd
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
18. august 2023
Afgørelse
Vi sendte en høring til jer den 30. juni 2023 i forlængelse af tilsynsbesøget den
22. juni 2023.
På besøget hos Munkevængets Skole, Munkevænget 2, 6000 Kolding talte vi
med afdelingsleder Mads Secher-Kiib, afdelingsleder Christian Kvist,
viceskoleleder Henrik Jørgensen, arbejdsmiljøkonsulent Lene Palmer
Christensen, pædagogfaglig leder Anne Meldgaard Lu, skoleleder Stine Kirk
Jensen og arbejdsmiljørepræsentant Jakob Staggaard.
I har nu haft mulighed for at komme med jeres bemærkninger til sagens
oplysninger. Hvis I har sendt bemærkninger til os, er de indgået i vores
vurdering af sagen, og de fremgår af afsnittet nedenfor om sagens oplysninger.
Vi har på baggrund af de samlede oplysninger truffet følgende afgørelse:
Påbud
Virksomheden påbydes at sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og
udføres, så risikoen for vold i arbejdet med elever i udskolingen på
Munkevængets Skole er effektivt forebygget.
I skal efterkomme påbuddet
senest den 1. juli 2024.
I skal orientere alle arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter, der er berørt af
påbuddet.
I skal
senest den 8. juli 2024
give os besked om, hvordan I har efterkommet
påbuddet. Inden I giver os besked, skal I orientere arbejdsmiljøorganisationen
om, hvordan påbuddet er efterkommet. I skal bruge
formularen
på vores
selvbetjeningsløsning Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Begrundelse for påbuddet
Vi har vurderet, om risikoen for vold er til stede i arbejdet, og hvordan
virksomheden har forsøgt at forebygge risikoen.
Ved vold forstås fysisk vold i form af angreb mod legemet og psykisk vold i
Sag
20230026369/16
Ansvarlig:
Nanna Søllingvraae
Lauridsen
CVR 29189897
P 1003340115
Side 1/9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0002.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0003.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0004.png
(NFA) viser, at ansatte har større risiko for at få langvarigt sygefravær (mere
end 6 uger) og depressive symptomer (svarende til let depression eller værre),
hvis de på samme tid oplever arbejdsrelateret vold og høje følelsesmæssige krav
i arbejdet, end hvis de kun oplever den ene af disse påvirkninger eller ingen af
dem.
Sagens oplysninger
Virksomheden
Munkevængets Skole er en folkeskole i Kolding Kommune med i alt cirka 500
elever. Eleverne fordeler sig i et almentilbud fra 0.-9. klasse, et specialtilbud
samt modtageklasser for udenlandske elever, der netop er ankommet til
Danmark.
Udskolingen på Munkevængets Skole består af 7., 8. og 9. klasse med to spor på
hvert klassetrin, svarende til i alt 6 klasser. De ansatte, der arbejder i
udskolingen, tæller både de ansatte, som fast underviser her, samt ansatte, der
understøtter elevernes fagfaglige udvikling og deres trivsel via forskellige
støttefunktioner - fx sprogstøttelærere, læsevejledere og AKT-personale
(Adfærd, Kontakt og Trivsel).
Skolens ledelse består af Stine Kirk Jensen, som er øverste skoleleder, samt
viceskoleleder Henrik Jørgensen. Sidstnævnte er også afdelingsleder for
udskolingen. Herudover er der 2 afdelingsledere for hhv. indskoling og
mellemtrin samt 1 pædagogfaglig leder.
Grundlag for påbuddet
Besøg på virksomheden
Tilsynsbesøg den 25. maj 2023. Fra Munkevængets Skole
deltog skoleleder Stine Kirk Jensen, arbejdsmiljørepræsentant Jakob
Staggaard og arbejdsmiljøkonsulent Lene Palmer Christensen.
Tilsynsbesøg den 20. juni 2023.
Tilsynsbesøg den 22. juni 2023. Fra Munkevængets Skole
deltog afdelingsleder Mads Secher-Kiib, afdelingsleder Christian Kvist,
viceskoleleder Henrik Jørgensen, arbejdsmiljøkonsulent Lene Palmer
Christensen, pædagogfaglig leder Anne Meldgaard Lu, skoleleder Stine
Kirk Jensen og arbejdsmiljørepræsentant Jakob Staggaard.
Samtaler med ledelse og medarbejdere
Arbejdstilsynet har afholdt 1 gruppesamtale med 3 ansatte fra
udskolingen den 25. maj 2023.
Arbejdstilsynet har afholdt 1 samtale med skadelidte ved den undersøgte
arbejdsulykke. Samtalen blev gennemført telefonisk den 31. maj 2023.
Arbejdstilsynet har afholdt 6 samtaler med enkeltpersoner den 20. juni
2023.
Arbejdstilsynet har afholdt 4 samtaler med enkeltpersoner den 22. juni
2023.
Arbejdstilsynet har afholdt samtale med ledelsen den 25. maj 2023 og
den 22. juni 2023.
Forekomst af vold i arbejdet
Ansatte oplyser, at der for en del elever i udskolingen er meget kort vej til, at de
Side 4/9
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0005.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0006.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
Side 7/9
Ansatte oplyser, at nogle ansatte ikke finder det nødvendigt at registrere
hændelser, mens andre ansatte selv opsøger det. Det opleves, at grænserne
hurtigt forrykkes, og at der har udviklet sig en kultur, hvor alvorligheden i
elevers adfærd nedtones eller overses. Det er en udbredt opfattelse, at episoder
typisk skal være ret voldsomme, for at de bliver registreret.
Ansatte oplyser, at ikke alle ansatte kender den konkrete procedure for at
foretage en registrering. Nogle ansatte er af den opfattelse, at det er AKT-
medarbejderne, der registrerer alle hændelser, fordi de ofte tilkaldes i tilspidsede
situationer. Andre er af den opfattelse, at ansatte, der ønsker at registrere noget,
skal lave registreringen i samarbejde med arbejdsmiljørepræsentanten, mens
endnu andre er af den opfattelse, at ansatte selv står for at lave registreringen.
Ledelse og arbejdsmiljørepræsentant oplyser, at ansatte, der ønsker at registrere
en hændelse, skal henvende sig til arbejdsmiljørepræsentanten, som hjælper
med at lave registreringen. Samtidig er arbejdsmiljørepræsentanten opsøgende
overfor de ansatte, hvor der er et kendskab til, at de har stået i noget, der bør
registreres. Ansatte oplyser, at arbejdsmiljørepræsentanten er god til at
opsøge ansatte for at hjælpe med at registrere hændelser.
Arbejdsmiljørepræsentanten oplyser videre, at registreringer i Safetynet fast
gennemgås sammen med ledelsen med henblik på at vurdere, om der skal laves
eller revideres i handleplaner omkring specifikke elever og klasser.
Ansatte oplyser, at ikke alle ansatte ved, hvad registreringer af episoder med
vold bruges til.
Ledelse og ansatte oplyser, at ansatte kan vælge at inddrage skolens AKT-
medarbejdere, hvis der opstår en tilspidset situation med en elev eller klasse.
AKT-teamet har en akut-telefon, som ansatte kan ringe til og bede om
umiddelbar assistance. Ansatte oplyser, at dette benyttes på daglig basis.
Ansatte oplyser, at AKT-medarbejderen ofte lykkes med at tage brodden af
konflikterne. Det tilskrives, at AKT-medarbejderne som regel ikke har part i
konflikten, at de ofte har tætte relationer med de elever, der har det svært, og at
de ikke stiller faglige krav til eleven. Dog tilkaldes AKT ofte først, når ansatte
selv har forsøgt at håndtere optakten og bremse konflikten. Mange gange lykkes
det for ansatte at håndtere situationen ved egen hjælp.
Arbejdsmiljørepræsentanten oplyser, at AKT-teamet fører statistisk over, hvor
mange samtaler de har i den enkelte klasse og med hvor mange elever. Disse
registreringer bruges i samarbejdet med ansatte og ledelse til at følge med i, om
der er elever og klasser, hvor der er behov for andre eller yderligere tiltag i
forhold til elevernes trivsel og adfærd.
Ledelsen oplyser, at den aktuelt har stort fokus på at forbedre skolens intro-
program til nye medarbejdere, da den er blevet opmærksom på, at nyansatte i
deres opstart ikke tilstrækkeligt blev klædt på til opgaven omkring eleverne. Det
nye intro-program træder i kraft fra august 2023. Her er et nyt tiltag bl.a., at alle
nyansatte - og ikke kun nyuddannede - tilkobles en mentor blandt det erfarne
personale, som skal fungere som støtte og sparringspartner i opstarten.
Herudover er der fokus på at gennemføre introsamtaler, hvor nyansatte
introduceres til skolens praksis og procedurer på væsentlige områder, fx
voldspolitik og beredskabsplan.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
Side 8/9
Ansatte oplyser, at der ikke er fast eller ensartet praksis for at videregive
informationer omkring elever, ligesom nogle ansatte oplever, at informationer
generelt gives sent. Nogle ansatte noterer informationer om elever, som
de mener, kolleger bør kende, i Klasselog/Sikrede Filer i Aula. Det kan fx være
episoder med eller omkring eleven, som ansatte vurderer til at have en
betydning for elevens trivsel og adfærd. Ansatte har dog meget forskellig
praksis både i forhold til at notere og læse i Klasselog/Sikrede Filer. Nogle
ansatte oplever det stressende, at de ikke altid føler sig klædt på til at navigere
optimalt omkring eleverne og deres forældre, fordi de ikke har den relevante
information. Nogle ansatte har oplevet, at elever har været voldelige på skolen,
uden at nærmeste lærere omkring eleven er blevet orienteret om det.
Ledelsen oplyser, at der - for at lette ansattes adgang til pædagogisk-
psykologisk rådgivning (PPR) - er truffet den foranstaltning, at der 1 dag hver
anden uge opholder sig 2 PPR-medarbejdere på skolen, som ansatte frit kan
opsøge med henblik på sparring omkring elever. Dette har tidligere været
iværksat i perioder, hvor situationen og stemningen på skolen, har været
"sitrende" og urolig.
Ledelsen oplyser videre, at der aktuelt arbejdes på at opbygge et nyt fælles
pædagogisk fundament på skolen. Denne proces fortsætter ind i skoleåret
2023/2024. Processen blev igangsat, fordi der oplevedes en stigning i konflikter
og grimt sprog fra eleverne. På skolen arbejder man med Kolding Kommunes
formulerede fælles børnesyn som et aktivt værktøj.
Anvendte regler
§ 38, stk. 1, og § 77, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november
2021 af lov om arbejdsmiljø.
§ 26 i bekendtgørelse nr. 1406 af 26. september 2020 om psykisk
arbejdsmiljø.
Vejledning til at efterkomme påbuddet
Arbejdstilsynet kan vejlede generelt om metoder til at forebygge problemer med
vold. Områder, som kan være centrale med henblik på varige løsninger, er
nævnt nedenfor. Det kan være hensigtsmæssigt, at I selv finder frem til konkrete
og specifikke løsninger til at forebygge risikoen for vold, og at I inddrager
ansatte i dette arbejde.
For at forebygge risikoen for vold kan I fx:
Sikre jer, at der opretholdes en fælles kultur, hvor der arbejdes
systematisk med forebyggelse af risikoen for fysisk og psykisk vold i
alle led, når arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres.
Sikre, at der udarbejdes en fælles definition af fysisk og psykisk vold,
som er kendt for de ansatte.
Sikre, at hændelser med psykisk og fysisk vold registreres systematisk,
så virksomheden kan danne sig et reelt overblik over omfanget og
karakteren af volden. Arbejdsmiljøorganisationen kan dermed anvende
registreringerne til at analysere hændelserne og fremadrettet sætte
passende og effektive forebyggende tiltag i værk.
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0009.png
Sikre, at risikoen for vold løbende, systematisk og ensartet vurderes, og
at ansatte gives handleanvisninger til, hvordan de arbejder sikkert med
elever eller forældre, der udbyder en voldsrisiko.
Implementere voldsrisikovurderinger og -profiler på elever, der udviser
voldelig adfærd overfor ansatte.
Sikre jer, at de ansatte er instrueret og oplært i relevante
voldsforebyggende tiltag, herunder at de ansatte er instrueret i hvornår
og hvordan der skal gribes ind ved episoder med vold, så
voldhændelsens udstrækning i tid minimeres mest muligt.
Side 9/9
I kan læse mere om at forebygge risikoen for vold i At-vejledningen om vold
ved at følge følgende link:
https://at.dk/d-4-3.
Arbejdstilsynet ønsker i øvrigt at henvise til temasiden Voldsomudtryksform.
Her kan I bl.a. læse afsnittet 'Registrering og analyse af hændelser' her:
https://voldsomudtryksform.dk/metoder/registrering/.
Endelig kan Arbejdstilsynet henvise til BFA for Velfærd og Offentlig
administration, som har en materialesamling vedrørende forebyggelse af vold og
trusler i arbejdet. Materialesamlingen finder I her:
https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/vold-og-trusler
I kan klage over påbuddet
Hvis I ønsker at klage over påbuddet, skal I sende klagen til Arbejdstilsynet. Vi
skal modtage klagen inden fire uger efter, at I har modtaget påbuddet. I behøver
ikke at rette jer efter påbuddet, mens klagen bliver behandlet. Hvis vi fastholder
påbuddet, sender vi klagen videre til Arbejdsmiljøklagenævnet, som vil
behandle jeres klage.
Følg jeres sag digitalt
Få overblik over denne sag og eventuelle andre sager med Arbejdstilsynet på
Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Her kan I bl.a. se kommende frister, og om
Arbejdstilsynet vurderer, at I har efterkommet påbuddet.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har spørgsmål
til påbuddet.
Venlig hilsen
Nanna Søllingvraae Lauridsen
Tilsynsførende
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0010.png
Kolding kommune
Akseltorv 1
6000 Kolding
Arbejdstilsynet
Tilsynscenter Syd
Landskronagade 33
2100 København Ø
T 70 12 12 88
[email protected]
www.at.dk
CVR 21481815
18. august 2023
Afgørelse
Vi sendte en høring til jer den 30. juni 2023 i forlængelse af tilsynsbesøget den
22. juni 2023.
På besøget hos Munkevængets Skole, Munkevænget 2, 6000 Kolding talte vi
med afdelingsleder Mads Secher-Kiib, afdelingsleder Christian Kvist,
viceskoleleder Henrik Jørgensen, arbejdsmiljøkonsulent Lene Palmer
Christensen, pædagogfaglig leder Anne Meldgaard Lu, skoleleder Stine Kirk
Jensen og arbejdsmiljørepræsentant Jakob Staggaard.
I har nu haft mulighed for at komme med jeres bemærkninger til sagens
oplysninger. Hvis I har sendt bemærkninger til os, er de indgået i vores
vurdering af sagen, og de fremgår af afsnittet nedenfor om sagens oplysninger.
Vi har på baggrund af de samlede oplysninger truffet følgende afgørelse:
Påbud
Virksomheden påbydes at sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og
udføres, så høje følelsesmæssige krav i arbejdet med elever i udskolingen på
Munkevængets Skole ikke forringer ansattes sikkerhed eller sundhed på kort
eller lang sigt.
I skal efterkomme påbuddet
senest den 1. juli 2024.
I skal orientere alle arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentanter, der er berørt af
påbuddet.
I skal
senest den 8. juli 2024
give os besked om, hvordan I har efterkommet
påbuddet. Inden I giver os besked, skal I orientere arbejdsmiljøorganisationen
om, hvordan påbuddet er efterkommet. I skal bruge
formularen
på vores
selvbetjeningsløsning Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Begrundelse for påbuddet
Vi har vurderet, om problemer med høje følelsesmæssige krav er til stede i
arbejdet, og hvordan virksomheden har forsøgt at forebygge problemerne.
Sag
20230026369/18
Ansvarlig:
Nanna Søllingvraae
Lauridsen
CVR 29189897
P 1003340115
Side 1/12
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0011.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0012.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0013.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0014.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0015.png
hvis de på samme tid oplever arbejdsrelateret vold og høje følelsesmæssige krav
i arbejdet, end hvis de kun oplever den ene af disse påvirkninger eller ingen af
dem.
Sagens oplysninger
Virksomheden
Munkevængets Skole er en folkeskole i Kolding Kommune med i alt cirka 500
elever. Eleverne fordeler sig i et almentilbud fra 0.-9. klasse, et specialtilbud
samt modtageklasser for udenlandske elever, der netop er ankommet til
Danmark.
Udskolingen på Munkevængets Skole består af 7., 8. og 9. klasse med to spor på
hvert klassetrin, svarende til i alt 6 klasser. De ansatte, der arbejder i
udskolingen, tæller både de ansatte, som fast underviser her, samt ansatte, der
understøtter elevernes fagfaglige udvikling og deres trivsel via forskellige
støttefunktioner - fx sprogstøttelærere, læsevejledere og AKT-personale
(Adfærd, Kontakt og Trivsel).
Skolens ledelse består af Stine Kirk Jensen, som er øverste skoleleder, samt
viceskoleleder Henrik Jørgensen. Sidstnævnte er også afdelingsleder for
udskolingen. Herudover er der 2 afdelingsledere for hhv. indskoling og
mellemtrin samt 1 pædagogfaglig leder.
Grundlag for påbuddet
Besøg på virksomheden
Tilsynsbesøg den 25. maj 2023. Fra Munkevængets Skole
deltog skoleleder Stine Kirk Jensen, arbejdsmiljørepræsentant Jakob
Staggaard og arbejdsmiljøkonsulent Lene Palmer Christensen.
Tilsynsbesøg den 20. juni 2023.
Tilsynsbesøg den 22. juni 2023. Fra Munkevængets Skole
deltog afdelingsleder Mads Secher-Kiib, afdelingsleder Christian Kvist,
viceskoleleder Henrik Jørgensen, arbejdsmiljøkonsulent Lene Palmer
Christensen, pædagogfaglig leder Anne Meldgaard Lu, skoleleder Stine
Kirk Jensen og arbejdsmiljørepræsentant Jakob Staggaard.
Side 6/12
Samtaler med ledelse og medarbejdere
Arbejdstilsynet har afholdt 1 gruppesamtale med 3 ansatte fra
udskolingen den 25. maj 2023.
Arbejdstilsynet har afholdt 1 samtale med skadelidte ved den undersøgte
arbejdsulykke. Samtalen blev gennemført telefonisk den 31. maj 2023.
Arbejdstilsynet har afholdt 6 samtaler med enkeltpersoner den 20. juni
2023.
Arbejdstilsynet har afholdt 4 samtaler med enkeltpersoner den 22. juni
2023.
Arbejdstilsynet har afholdt samtale med ledelsen den 25. maj 2023 og
den 22. juni 2023.
Forekomst af høje følelsesmæssige krav i arbejdet
Ledelse og ansatte oplyser, at en del elever i udskolingen har vanskelige vilkår i
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0016.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0017.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0018.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0019.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0020.png
BUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 10: MFU spm. om ministeren vil oversende de tre seneste tilsynsrapport for Munkevængets Skole i Kolding
2776930_0021.png
I kan læse mere om at forebygge problemer med høje følelsesmæssige krav i
arbejdet med mennesker i AT-vejledning om Høje følelsesmæssige krav på
adressen:
https://at.dk/regler/at-vejledninger/hoeje-foelelsesmaessige-krav-4-2-
1/
Yderligere kan vi henvise til Arbejdstilsynets publikation om arbejdsbetinget
stress på adressen
www.at.dk/arbejdsbetinget-stress.
Se særligt under
overskriften ”Arbejde med mennesker” i kapitlet ”Risikofaktorer for
arbejdsbetinget stress”.
Se også:
Pjecen 'Et godt psykisk arbejdsmiljø' hver dag. Se
www.at.dk/psykisk-
hver-dag.
Arbejdstilsynets spørgeguide vedrørende høje følelsesmæssige krav i
arbejdet:
https://at.dk/media/wgxnwd5s/spoergeguide-hoeje-foelelsesmaessige-
krav.pdf
Pjecen 'Tæt på mistrivsel' på
https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/taet-paa-mistrivsel.
Side 12/12
Endelig kan I orientere jer i materialerne omkring psykisk arbejdsmiljø hos
Branchefællesskaberne for Arbejdsmiljø - Velfærd og offentlig administration.
Det materiale finder I her:
https://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel.
Fx kan I
se nærmere på temaet om "Følelser" eller "Stress".
I kan klage over påbuddet
Hvis I ønsker at klage over påbuddet, skal I sende klagen til Arbejdstilsynet. Vi
skal modtage klagen inden fire uger efter, at I har modtaget påbuddet. I behøver
ikke at rette jer efter påbuddet, mens klagen bliver behandlet. Hvis vi fastholder
påbuddet, sender vi klagen videre til Arbejdsmiljøklagenævnet, som vil
behandle jeres klage.
Følg jeres sag digitalt
Få overblik over denne sag og eventuelle andre sager med Arbejdstilsynet på
Arbejdsmiljø i din virksomhed.
Her kan I bl.a. se kommende frister, og om
Arbejdstilsynet vurderer, at I har efterkommet påbuddet.
Ring, hvis I har spørgsmål
I er velkomne til at ringe til Arbejdstilsynet på 70 12 12 88, hvis I har spørgsmål
til påbuddet.
Venlig hilsen
Nanna Søllingvraae Lauridsen
Tilsynsførende