Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del
Offentligt
2900627_0001.png
Folketingets Boligudvalg
[email protected]
Karsten Hønge (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 3954
2. September 2024
Boligudvalget har i brev af 8. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 90 (alm. del),
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 90:
”Med
indførelsen af regler om skærpede betingelser for at modtage kontanthjælp
og de nye kontanthjælpsregler pr. 1. juli 2025 vil en del kontanthjælpsmodtagere
modtage den fremtidige mindstesats og miste et betydeligt beløb hver måned. Det
vil for nogen betyde, at de ikke har råd til at bo i deres eksisterende bolig. Kan mi-
nisteren
evt. med bidrag fra andre ministre
bekræfte, at kommunen i den situa-
tion ikke over en længere periode har mulighed for at udbetale enkeltydelser til en
borger eller familie for at sikre betaling af boligudgiften, uanset om det handler om
at værne mod udsættelse, idet udbetaling af enkeltydelser efter gældende lovgiv-
ning alene kan ske, hvis hjælpen skal dække en udgift, der er opstået som følge af
behov, der ikke har kunnet forudses, med mindre afholdelsen af udgiften er af helt
afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse, jf. aktivlovens
§ 81?”
Svar:
I spørgsmålet ønskes det oplyst, hvilke muligheder kommunerne har for at yde
hjælp til huslejebetaling gennem enkeltydelser m.v. Ifølge lov om aktiv socialpoli-
tik er det muligt at yde økonomisk hjælp til personer, der er i en økonomisk situa-
tion, hvor de har vanskeligt ved at betale bl.a. deres boligudgifter. Det omfatter
både hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter efter § 81 og midlertidig husleje-
hjælp efter § 81 a. Disse regler vil fortsat gælde, når det nye kontanthjælpssystem
får virkning 1. juli 2025.
Hjælp efter § 81 kan normalt kun ydes, såfremt der er tale om uforudsete udgifter,
og skal have et forebyggende sigte med henblik på at undgå, at borgerens økonomi-
ske situation bringes ud af balance på en sådan måde, at den pågældendes mulighe-
der for at klare sig selv i fremtiden i afgørende grad vanskeliggøres. Det er derfor
en forudsætning, at ansøgeren ikke vil have brug for hjælp måned efter måned. En
bevilling af hjælp til husleje efter § 81 skal således fungere som et rygstød for bor-
geren, således at borgeren kan komme videre i form af selv at kunne afholde udgif-
ten til husleje for fremtiden. Kommunen kan efter en konkret vurdering undtagel-
sesvis yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter, der har kunnet forudses,
BOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 90: MFU spm. om at en del kontanthjælpsmodtagere vil modtage den fremtidige mindstesats og miste et betydeligt beløb hver måned med indførelsen af regler om skærpede betingelser for at modtage kontanthjælp og de nye kontanthjælpsregler pr. 1. juli 2025
hvis afholdelsen er af helt afgørende betydning for ansøgerens eller familiens livs-
førelse. Det kan fx være hjælp til betaling af huslejerestance, hvis en familie med
børn ellers vil blive sat på gaden på grund af huslejerestancen.
Kommunen kan efter § 81 a yde hjælp til betaling af husleje i en midlertidig peri-
ode til personer, der er udsættelsestruede pga. huslejerestance. Huslejerestancer
omfatter restancer på de ydelser, der er pligtig ydelse i lejeforholdet, og som derfor
kan føre til en ophævelse af lejemålet. En ansøger anses ikke for at være udsættel-
sestruet alene fordi, der er opstået en huslejerestance. Der skal også være en tilken-
degivelse fra udlejer om, at lejemålet vil blive ophævet, hvis ikke restancen betales.
Hjælpen skal dog være midlertidig og kan derfor ikke indgå som en vedvarende
hjælp til huslejen. Kommunen kan yde hjælpen, hvis det på sigt kan forebygge, at
personen udsættes af sin bolig. Kommunen kan også yde hjælpen, således at ansø-
geren kan blive boende i boligen, indtil der findes en mere langtidsholdbar løsning.
Jeg mener også, at det er vigtigt, at ændringerne ses i sammenhæng med de øvrige
ændringer, der er aftalt på kontanthjælpsområdet. Med aftalen om et nyt kontant-
hjælpssystem indfører vi en række nye tiltag, som forbedrer vilkårene for de
samme borgere.
Fx vil nogle af de borgere, som den 1. juli 2025 går fra kontanthjælp til den lavere
mindstesats, kunne modtage mere i boligstøtte til betaling af huslejen. Det skyldes
bl.a., at kontanthjælpsloftet afskaffes, som før lagde et loft over hvor meget, der
kunne ydes i boligstøtte til en person i kontanthjælpssystemet. Fremover vil der
være et mere enkelt boligstøtteloft, men det omfatter færre personer.
Desuden lempes reglerne sådan, at modtagere af mindstesats kan tjene op til 5.000
kr. pr. måned uden fradrag i kontanthjælpen. På den måde giver reglerne mulighed
for, at borgeren kan forbedre sin økonomiske situation ved blot få timers ordinært
arbejde.
Jeg er opmærksom på, at lovforslaget om skærpede betingelser for at opnå ret til
kontanthjælp kan få mærkbare konsekvenser for de berørte familier. Det er også
derfor, at vi har taget lovforslaget op i Folketinget mere end ét år før, at det bliver
til virkelighed. Det betyder, at kommunerne får mere tid til at finde de berørte bor-
gere med henblik på, at de berørte får en rimelig periode til at tilpasse deres økono-
miske forhold og forhåbentlig komme i arbejde, inden forslaget får virkning den 1.
juli 2025.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2