Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del
Offentligt
2778314_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 7927
Doknr.
772722
Dato
09-11-2023
Folketingets Boligudvalg har d. 12. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
9 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 9:
”Vil ministeren kommentere præsentationen fra Dennis Jørgensens foretræde
for udvalget den 12/10-23 vedrørende værdiansættelse af andelsboliger, jf.
BOU alm. del -
bilag 9.”
Svar:
Præsentationen omhandler overordnet andelsboligforeninger, hvor
boligandelene værdiansættes ud fra forskellige kvadratmeterpriser med den
virkning, at andelshaverne bidrager forskelligt til foreningens driftsudgifter pr.
kvm.
Jeg kan ikke gå nærmere ind i den konkrete sag, som Dennis Jørgensen har
oplevet, og vil i det følgende alene kommentere på de generelle tiltag, som
Dennis Jørgensen fremsætter ønske om:
1) En skærpelse af retningslinjer for fordeling af driftsudgifter
2) En styrkelse af mindretalsbeskyttelsen
3) Faste retningslinjer for konvertering af erhvervsandele til boligandele.
En skærpelse af retningslinjer for fordeling af driftsudgifter
Efter de gældende regler betaler andelshaverne til foreningens driftsudgifter
gennem den boligafgift, som de betaler til foreningen. Boligafgiften fastsættes
af foreningens generalforsamling og omfatter
foruden betaling til
driftsudgifterne for foreningens ejendom
også betaling til afdrag og
forrentning af foreningens gæld.
Fordelingen af boligafgiften blandt andelshaverne er ikke reguleret i loven, men
i den enkelte forenings vedtægter. Efter den vejledende normalvedtægt for
andelsboligforeninger skal boligafgiften fordeles efter samme forhold som
andelshaverne har andel i foreningens formue
1
, dvs. i forhold til andelsværdien.
Bestemmelsen afspejler, at andelshaverne betaler til driften af foreningen ud
fra værdien af den lejlighed, de har brugsret til.
Der er ikke regler i andelsboligloven for, hvordan den indbyrdes andelsværdi
fastsættes, men andelsværdien vil typisk blive fastsat på baggrund af arealet af
lejligheden ud fra den betragtning, at de enkelte lejligheder bidrager
1
Tilsvarende bestemmelse findes i ABFs standardvedtægter.
1
BOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til præsentation fra Dennis Jørgensens foretræde for udvalget den 12/10-23 vedrørende værdiansættelse af andelsboliger
2778314_0002.png
nogenlunde ens til den samlede værdi af ejendommen pr. kvm. Det
forekommer imidlertid, at enkelte lejligheder af samme størrelse bidrager
væsentligt forskelligt til den samlede værdi af ejendommen. Dette gælder f.eks.
visse lejligheder i ældre ejendomme, der tidligere udelukkende har været
benyttet til erhverv, men som senere er omdannet til boliglejligheder.
Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng mellem den værdi en lejlighed
bidrager med til den samlede værdi af ejendommen, og som bestemmer
boligafgiften, jf. ovenfor, og den brugsværdi den har for den enkelte
andelshaver, når vedkommende sammenholder med brugsværdien og
boligafgiften for øvrige lejligheder. Den enkelte andelshaver kan derfor have
den opfattelse, at der foreligger en urimelig forskelsbehandling af
andelshaverne og have et ønske om en omfordeling af boligafgiften.
Efter normalvedtægten kan en omfordeling af boligafgiften besluttes af
foreningens generalforsamling med 2/3 flertal. Det er således formelt set muligt
inden for de gældende regler at ændre på fordelingen af andelshavernes
betaling til driftsudgifterne, men det kræver, at et kvalificeret flertal af
andelshaverne er enige i ændringen.
Ved en beslutning om en nedsættelse af boligafgiften for en andelshaver vil der
opstå en række afledte problemstillinger, som der skal tages stilling til, bl.a. om
andelsværdien samtidigt skal nedsættes, evt. mod kompensation, og hvilken
betydning det får for de øvrige andelshavere, herunder for andelsværdierne og
boligafgiften for øvrige. Der kan også foreligge historiske forhold i en forening,
som skal tages i betragtning, herunder baggrunden for og omstændighederne
ved en omdannelse af en lejlighed fra erhverv til bolig, hvis ønsket om en
nedsættelse af en boligafgift har relation til dette.
Det beror på situationen i den enkelte forening, hvilke forhold der er relevante
og skal inddrages og hvordan disse forhold kan afvejes over for hinanden, så
der findes en rimelig løsning, og jeg mener derfor ikke, at spørgsmålet om
fordeling af boligafgifterne i en forening er egnet til at blive løst gennem mere
generelle og faste retningslinjer end de regler, der allerede findes i
normalvedtægten.
En styrkelse af mindretalsbeskyttelsen
Andelsboligloven indeholder i dag en bestemmelse om mindretalsbeskyttelse,
der bl.a. forbyder, at en andelsboligforenings generalforsamling træffer
beslutninger, som er åbenbart egnede til at skaffe visse andelshavere eller
andre en utilbørlig fordel på andre andelshaveres eller andelsboligforeningens
bekostning. Beslutninger der træffes i strid med dette er ugyldige. Spørgsmålet
om der foreligger en ugyldig beslutning hører under de almindelige domstoles
kompetence.
Bestemmelsen i andelsboligloven er inspireret af en
mindretalsbeskyttelsesregel i selskabslovgivningen og er også medtaget i den
nye ejerlejlighedslov, der trådte i kraft 1. januar 2021.
Bestemmelsen må antages at udgøre en tilstrækkelig sikring af, at en
andelsboligforenings generalforsamling ikke træffer urimelige beslutninger over
for enkelte andelshavere, og det er derfor min holdning, at der ikke er behov for
at indføre yderligere regler til sikring af mindretalsbeskyttelse i
andelsboligforeninger.
Faste retningslinjer for konvertering af erhvervsandele til boligandele
Andelsboligloven og normalvedtægten indeholder ikke bestemmelser om
omdannelse af erhvervsandele til boligandele.
2
BOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om kommentar til præsentation fra Dennis Jørgensens foretræde for udvalget den 12/10-23 vedrørende værdiansættelse af andelsboliger
2778314_0003.png
Som det fremgår af det ovenstående, er udgangspunktet for værdiansættelsen
af en andel, at værdien afspejler den relative værdi, den tilknyttede lejlighed
har i forhold til øvrige lejligheder. Dette kan medføre, at der opstår uens
andelsværdier og boligafgifter for andelslejligheder af samme størrelse, og som
opleves urimelige af en andelshaver.
En omdannelse fra erhvervsandel til boligandel kan have forskellige
udgangspunkter, og løsningen i de enkelte sager beror på en afvejning af
forskellige konkrete forhold og interesser i den enkelte forening. Også i dette
spørgsmål mener jeg, at det ikke er egnet til at blive løst gennem nye generelle
retningslinjer.
I øvrigt bemærker jeg, at åbenbart urimelige beslutninger vil kunne omstødes
via den omtalte mindretalsbestemmelse i andelsboligloven.
Samlet set er det ikke mit indtryk, at de rejste problemstillinger udgør et
generelt problem, og jeg vurderer også, at løsningerne næppe kan findes
gennem en yderligere regulering.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3