Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del
Offentligt
2778261_0001.png
Folketinget
Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. november 2023
Formueretskontoret
Joachim Andreas Dein
Petersen
2023-07500
3017545
Besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra Folketingets Boligudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del), som Folketingets
Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 12. oktober 2023.
Peter Hummelgaard
/
Camilla Hellesø Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
BOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til præsentation fra Forsikring & Pensions foretræde for udvalget den 12/10-23 vedrørende en ny huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
Spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra Folketingets Boligudvalg:
”Vil ministeren kommentere præsentation fra Forsikring &
Pensions foretræde for udvalget den 12/10-23 vedrørende en ny
huseftersynsordning og ejerskifteforsikring, jf. BOU alm. del -
bilag 7?”
Svar:
Reglerne om huseftersynsordningen, herunder ejerskifteforsikring, fremgår
af kapitel 1 (§§ 1 – 5) i lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast
ejendom mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 1123 af 22. september 2015.
Hovedformålet med huseftersynsordningen er gennem en frivillig ordning
at begrænse problemer med mangler ved fast ejendom på en måde, der er til
fordel for både køberen og sælgeren. Sælgeren kan således som
udgangspunkt undgå at hæfte for fysiske mangler ved at sørge for, at
køberen – inden aftalens indgåelse – får et fyldestgørende
beslutningsgrundlag i form af en tilstandsrapport, en elinstallationsrapport
og oplysninger om tegning af en ejerskifteforsikring, når sælgeren samtidig
forpligter sig til at betale et beløb til køberen, som svarer til mindst
halvdelen af præmien i henhold til det fremlagte forsikringstilbud. Som
altovervejende hovedregel sikrer ordningen samtidig køberen mulighed for
at tegne den pågældende forsikring mod skjulte mangler, dvs. mangler, som
ikke er omtalt i tilstandsrapporten (en ejerskifteforsikring).
Huseftersynsordningen bygger på betænkning nr. 1276/1994 om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom.
Der blev senest gennemført en større revision af huseftersynsordningen i
2012 på baggrund af anbefalinger fra et sagkyndigt udvalg i betænkning nr.
1520/2010 om huseftersynsordningen. Efterfølgende har Justitsministeriet i
2018 foretaget en evaluering af dele af huseftersynsordningen, herunder
spørgsmålet om, hvorvidt revisionen af huseftersynsordningen kunne
antages at have haft den ønskede effekt, som blev fremsendt til Folketingets
Transport-, Bygnings- og Boligudvalg den 16. marts 2018 (TRU Alm. del,
bilag 229, 2017-18).
Jeg tager naturligvis de bekymringer, som Forsikring & Pension påpeger i
sin præsentation, alvorligt. Derfor har jeg også bedt mit embedsværk om –
Side 2/3
BOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til præsentation fra Forsikring & Pensions foretræde for udvalget den 12/10-23 vedrørende en ny huseftersynsordning og ejerskifteforsikring
i samarbejde med Erhvervsministeriet, som er ansvarlig for
administrationen af visse dele af huseftersynsordningen – at se nærmere på
de enkelte forslag. Dette arbejde vil ske under inddragelse af relevante
aktører på området, herunder Forsikring & Pension.
Side 3/3