Boligudvalget 2023-24
BOU Alm.del
Offentligt
2864892_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2913
Doknr.
855181
Dato
08-05-2024
Folketingets Boligudvalg har d. 11. april 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 73
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD).
Spørgsmål nr. 73:
”Vil
ministeren redegøre for, om et alment boligselskab vil kunne stilles til
ansvar, hvis det efter en tagrenovering sidder bemærkninger af fejl fra både et-
og femårsgennemgangen af tagrenoveringen overhørig? Der henvises til
artiklen »Henning frygter regning på tre millioner: - Plus Bolig har svigtet« fra
TV2nord.dk, bragt den 31. oktober 2023.”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Social- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende:
”En almen boligorganisation er ifølge almenboliglovgivningen ansvarlig for
afdelingerne og skal drage omsorg for, at afdelingerne er økonomisk
velfungerende og fremstår i god og tidssvarende stand.
Boligorganisationen har det juridiske og økonomiske ansvar for afdelingen og
tegner afdelingen udadtil. I renoveringssager varetager boligorganisationen
bygherrerollen for afdelingerne.
En afdeling i en boligorganisation er desuden økonomisk uafhængig af andre
afdelinger og uafhængig af boligorganisationen, og kun afdelingen hæfter for
indgåede forpligtelser.
Det betyder, at afdelingen skal afholde de udgifter, der opstår som følge af
aftaler indgået af boligorganisationen på afdelingens vegne.
Afdelingen har ikke et juridisk krav på, at evt. konstaterede merudgifter, der er
opstået i afdelingen som følge af en boligorganisations håndtering af en
renoveringssag, dækkes af boligorganisationen.
Når boligorganisationen forestår en renoveringssag i en afdeling, skal en
række bestemmelser i almenboliglovgivningen overholdes. En del af
bestemmelserne har til formål at sikre afdelingen mod eventuelle tab, der kan
følge af byggeskader, der er opstået i renoveringen, fx bestemmelser om
lovpligtig opfølgning på og anmeldelse af konstaterede byggeskader og
obligatoriske indberetninger til Byggeskadefonden. Indberetningerne til
1
BOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om ministeren vil redegøre for, om et alment boligselskab vil kunne stilles til ansvar, hvis det efter en tagrenovering sidder bemærkninger af fejl fra både et- og femårsgennemgangen af tagrenoveringen overhørig
2864892_0002.png
Byggeskadefonden er en forudsætning for, at byggeriet er omfattet af fondens
garanti.
Er der tale om en tvist mellem beboerne i en afdeling og boligorganisationen
om eksempelvis en renoveringssag, kan beboerne indbringe tvisten for en
domstol.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2