Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9123
Doknr.
795164
Dato
18-12-2023
Folketingets Boligudvalg har d. 30. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 22 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 22:
Når der laves aftaler om alment byggeri i kommuner, og fordelingen af
boligtyper godkendes politisk, og det efter ibrugtagning viser sig, at der ikke er
bygget det aftalte, hvilke
–
om nogen
–
sanktionsmuligheder har en
kommune/et byråd så?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Social- og Boligstyrelsen,
som oplyser følgende:
”Kommunen
skal godkende et kommunalt nybyggeri
Social- og Boligstyrelsen forstår spørgsmålet således, at der spørges til en
situation, hvor et færdigt alment byggeri f.eks. ikke rummer det antal boliger
fordelt på de boligtyper, som kommunalbestyrelsen har godkendt.
I lovgivningen forudsættes det, at kommunalbestyrelsen godkender et alment
nybyggeri, herunder antallet af boliger og boligtyper, som udløser statslig og
kommunal støtte til byggeriet.
Konstaterer kommunen efterfølgende, at byggeriet ikke svarer til det,
kommunalbestyrelsen har godkendt, vil byggeriet ikke være opført i
overensstemmelse med gældende regler.
Det kommunale tilsyns reaktionsmuligheder
Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med almene boliger, både under opførelsen,
og når byggeriet er gået i drift. Det kommunale tilsyn træder i princippet i
funktion, når kommunen har meddelt et tilsagn om støtte til opførelse af et
støttet boligbyggeri.
Kommunen skal med sit tilsyn sikre, at boligorganisationen og dens afdelinger
drives i overensstemmelse med de regler, der er fastsat herfor. Det følger af
almenboliglovens §§ 164 og 165.
Det følger af samme bestemmelser, at kommunen har en række
reaktionsmuligheder med henblik på at sikre, at boligorganisationer respekterer
almenboliglovgivningen, også når det gælder nybyggeri.
1