Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2842405_0001.png
NOTAT
Anmærkninger og kilder til tabel 1 og 2 i svar
på BEU alm. del spørgsmål nr. 94
26. februar 2024
J.nr. 2024 - 290
Anmærkninger og kilder til tabel 1
Anm.:
1.
En grundlæggende betingelse for ydelser efter lov om aktiv socialpolitik (LAS),
herunder kontanthjælp m.m. og revalideringsydelse, er, at personen opholder
sig i Danmark, jf. LAS § 5. Opholds- og beskæftigelseskravet, som betingelse
for uddannelses- og kontanthjælp, gælder ikke for EU-EØS-borgere med
arbejdstagerstatus. Kontanthjælp m.m. med forsørgersats forudsætter som
udgangspunkt, at barnet opholder sig i Danmark, men efter EU-retten kan
personen være berettiget til hjælpen, selvom barnet opholder sig i et andet EU-
land. Ægtefælles indtægtsgrundlag i hjemlandet kan nedsætte ydelsen.
Afkrydsningen gælder også STU elever, som modtager ydelser i
kontanthjælpssystemet.
2. Efterlevelseshjælp kan udbetales til person med bopæl i et andet EU/EØS-land,
hvis afdøde og samlever har haft fælles bopæl i de seneste 3 år inden for EU-
/EØS-området.
3. Forsørgersats for ressourceforløbsydelsesmodtagere forudsætter som udgangs-
punkt, at barnet opholder sig i DK, men efter EU-retten kan personen være be-
rettiget til hjælpen, selvom barnet opholder sig i et andet EU-land.
4. Der stilles krav om, at ledighedsydelsesmodtagere opholder sig i Danmark .
Dog kan personen modtage ledighedsydelse i 3 måneder under jobsøgning i
EU/EØS, hvis det andet land har en tilsvarende ordning, jf. Forordning
883/04. Der er ikke kendskab til andre lande med en tilsvarende ordning. Indtil
d. 1. janaur 2013 kunne en ledig fleksjobber modtage særlige ydelser.
5. Ægtefælles eller samlevers indtægtsgrundlag kan nedsætte ydelsen.
6. Ægtefæller, samlevende, børn eller logerende kan påvirke ydelsen negativt
7. Dimittenddagpenge med forsørgersats forudsætter som udgangspunkt, at
barnet opholder sig i Danmark, men efter EU-retten vil personen være
berettiget til hjælpen, hvis barnet opholder sig i et andet EU-land.
8. Børnetilskud udbetales som udgangspunkt til enlige forsørgere. Med de angivne
præmisser om, at familie i hjemlandet består af en ægtefælle og et eller flere
børn, vil de derfor ikke være berettiget til ydelsen. Det bemærkes, at en
vandrende EU-arbejdstager med bopæl i Danmark som udgangspunkt har ret til
børnetilskud, hvis personen er enlig forsørger og det forsørgede barn har bopæl
i Danmark. Der gælder dog undtagelser for krav om barnets bopæl i Danmark
for visse pensionister med tidsbegrænsede udlandsophold.
9. Revalidender kan deltage i uddannelse i udlandet, når aktiviteten er af kortere
varighed og et led i en revalidering, herunder i forrevalidering. Det er en
betingelse, at den pågældende er bosat her i landet på det tidspunkt, hvor
uddannelsen iværksættes, og at kommunen kan følge uddannelsesforløbet under
udlandsopholdet, herunder reglerne om opfølgning.
10. Gælder kun hvis de har børn i udlandet og ikke ved andre familiemedlemmer.
11. Boligstøtte (boligsikring og boligydelse) er betinget af, at ansøgeren har fast
bopæl i Danmark. Ved midlertidigt ophold i udlandet (normalt ikke over 6
måneder) er formodningen, at der stadig vil være tale om fast bopæl.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 94: MFU spm. om en oversigt over, hvilke velfærdsydelser, herunder sociale ydelser, som vandrende EU-arbejdstagere, både individuelt og med familie i hjemlandet, kan opnå ret til, når de henholdsvis flytter til Danmark eller arbejder i Danmark
12.
13.
14.
15.
16.
17.
Beregningen af boligstøtte sker på grundlag af husstandsindkomsten. Som
medlemmer af husstanden medregnes ansøgeren, dennes ægtefælle,
hjemmeværende børn og andre, der har fast ophold i lejligheden uden at være
logerende. Boligstøtte ydes således til hustanden, der udbetales til ansøgeren
eller boligselskabet. Der gives derfor ikke boligstøtte til flere ansøgere i samme
hustand.
Kommunalbestyrelsen fastsætter vilkår for tilskuddet, herunder den berettigede
personkreds.
Elever på erhvervsuddannelse (eud) med en uddannelsesaftale anses for
arbejdstagere og er således definitorisk omfattet af reglerne om VEU-
godtgørelse, men undtaget herfra fordi de qua uddannelsesaftalen får løn under
uddannelse. Det samme gælder elever på Forberende Grunduddannelse (fgu),
som har en uddannelsesaftale. Eud-elever, der ikke har en uddannelsesaftale er
ikke arbejdstagere, men elever og derfor ikke omfattet. De ydelser, disse elever
kan få, som fx skoleoplæringsydelse efter erhvervsuddannelsesloven og
mobilitetsfremmende ydelser efter lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
som fx rejsehjælp til søgning eller overtagelse af en læreplads, er derfor heller
ikke medtaget i oversigten. Elever på fgu uden en uddannelsesaftale er ikke
arbejdstagere. Den skoleydelse, de kan få, evt. suppleret med forsørgertillæg, til
dækning af leveomkostninger, er derfor heller ikke medtaget i oversigten.
Børne- og ungeydelsen udbetales til EU-borgere, der opnår ret til ydelsen ved
beskæftigelse eller bopæl i Danmark eller modtagelse af pension fra Danmark.
Ydelsen kan udbetales til den anden forælder i hjemlandet, hvis den person, til
hvem børne- og ungeydelsen skal udbetales, ikke anvender pengene til
familiemedlemmernes underhold. Ændring af udbetalingen skal ske ved en
anmodning fra og gennem den kompetente institution eller organ i den
medlemsstat, hvor familiemedlemmerne har bopæl.
Hjælpen udbetales til den, der betaler for begravelsen. Dette kan både være
efterladt familie, en anden person eller til afdødes bo, såfremt der ikke er
efterladte, der står for begravelsen.
Ledsagere til en patient kan også have ret til befordringsgodtgørelse, men dette
anses som en særskilt rettighed for ledsageren og er derfor ikke anført i kolonne
2 som en rettighed, der tilkommer familie i hjemlandet. Anvendelsen af
befordringsreglerne på sidstnævnte gruppe vil i øvrigt bero på
befordringsreglernes interaktion med reglerne om social sikring.
Tjenestemandspension indgik i rapport om optjeningsprincipper i forhold til
danske velfærdsydelser som en social ydelse. Finansministeriet oplyser, at de i
højere grad betragter tjenestemandspensioner i kategori med
arbejdsmarkedspensioner end som en social ydelse. Tjenestemandspensioner er
derfor ikke medtaget i tabellen.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Finansministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet,
Skatteministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Anmærkninger og kilder til tabel 2
Anm.:
1.
En grundlæggende betingelse for ydelser efter lov om aktiv socialpolitik (LAS),
herunder kontanthjælp m.m. og revaliderinsydelse, er, at personen opholder sig
i Danmark, jf. LAS § 5. Opholds- og beskæftigelseskravet, som betingelse for
uddannelses- og kontanthjælp, gælder ikke for EU-EØS-borgere med
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 94: MFU spm. om en oversigt over, hvilke velfærdsydelser, herunder sociale ydelser, som vandrende EU-arbejdstagere, både individuelt og med familie i hjemlandet, kan opnå ret til, når de henholdsvis flytter til Danmark eller arbejder i Danmark
arbejdstagerstatus. Afkrydsningen gælder også STU elever, som modtager
ydelser i kontanthjælpssystemet.
2. Efterlevelseshjælp kan udbetales til person med bopæl i et andet EU/EØS-land,
hvis afdøde og samlever har haft fælles bopæl i de seneste 3 år inden for EU-
/EØS-området.
3. Kun i det omfang de er ansat hos en dansk arbejdsgiver og er grænsegængere.
4. Ægtefælles eller samlevers indtægtsgrundlag kan nedsætte ydelsen.
5. Ægtefæller, samlevende, børn eller logerende kan påvirke ydelsen negativt
6. Der kan udbetales a-dagpenge under delvis og periodevis ledighed for EU-EØS
borgere omfattet af forordning 883/04.
7. Den der skal have børnetilskuddet udbetalt, skal have fast bopæl i Danmark.
Det særlige børnetilskud til personer, der har ret til at modtage pension i
udlandet efter lov om social pension, forudsætter dog ikke bopæl i Danmark.
8. Boligstøtte (boligsikring og boligydelse) er betinget af, at ansøgeren har fast
bopæl i Danmark.
9. I forhold til SU til uddannelse i udlandet, som EU-arbejdstagere, der arbejder i
Danmark, kan have ret til, bemærkes, at foruden status som arbejdstager i
Danmark efter EU-retten skal den uddannelsessøgende opfylde yderligere krav
om tilknytning til Danmark, ligesom uddannelsen i udlandet skal være godkendt
som SU-berettigende.
10. Der findes i SU-systemet ikke en særlig ydelse, forhøjet ydelse eller særligt tillæg
for forsørgere med familie i hjemlandet, der gives som følge af, at EU-arbejds-
tageren har familie i hjemlandet. Det skal dog bemærkes, at en uddannelsessø-
gende, der er arbejdstager i Danmark efter EU-retten, kan have ret til et SU-for-
sørgertillæg til enlige, hvis vedkommende har ret til og modtager ekstra børne-
tilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, eller
hvis den uddannelsessøgende alene pga. udenlandsk statsborgerskab ikke kan
modtage ekstra børnetilskud, når der foreligger dokumentation fra Udbetaling
Danmark, hvoraf det fremgår, at vedkommende opfylder alle øvrige betingelser
for at modtage ekstra børnetilskud. En uddannelsessøgende, der læser på en ud-
dannelse i Danmark og bor i udlandet, har ret til SU-forsørgertillægget til enlige,
hvis vedkommende dokumenterer at være enlig forsørger. Dokumentationen
skal være udstedt af en offentlig myndighed i bopælslandet og bekræfte, at bar-
net (under 18 år) bor hos vedkommende, og at vedkommende er enlig og ikke
lever i et ægteskabslignende forhold. Yderligere bemærkes, at en uddannelsessø-
gende, der er biologisk forælder eller adoptivforælder til et barn under 18 år, der
har folkeregisteradresse hos den uddannelsessøgende, kan optage et supple-
rende SU-lån for forsørgere.
11. Elever på erhvervsuddannelse (eud) med en uddannelsesaftale anses for
arbejdstagere og er således definitorisk omfattet af reglerne om VEU-
godtgørelse, men undtaget herfra fordi de qua uddannelsesaftalen får løn under
uddannelse. Det samme gælder elever på Forberende Grunduddannelse (fgu),
som har en uddannelsesaftale. Eud-elever, der ikke har en uddannelsesaftale er
ikke arbejdstagere, men elever og derfor ikke omfattet. De ydelser, disse elever
kan få, som fx skoleoplæringsydelse efter erhvervsuddannelsesloven og
mobilitetsfremmende ydelser efter lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
som fx rejsehjælp til søgning eller overtagelse af en læreplads, er derfor heller
ikke medtaget i oversigten. Elever på fgu uden en uddannelsesaftale er ikke
arbejdstagere. Den skoleydelse, de kan få, evt. suppleret med forsørgertillæg, til
dækning af leveomkostninger, er derfor heller ikke medtaget i oversigten.
12. Børne- og ungeydelsen udbetales til EU-borgere, der opnår ret til ydelsen ved
beskæftigelse eller bopæl i Danmark eller modtagelse af pension fra Danmark.
Ydelsen kan udbetales til den anden forælder i hjemlandet, hvis den person, til
hvem børne- og ungeydelsen skal udbetales, ikke anvender pengene til
familiemedlemmernes underhold. Ændring af udbetalingen skal ske ved en
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 94: MFU spm. om en oversigt over, hvilke velfærdsydelser, herunder sociale ydelser, som vandrende EU-arbejdstagere, både individuelt og med familie i hjemlandet, kan opnå ret til, når de henholdsvis flytter til Danmark eller arbejder i Danmark
13.
14.
15.
16.
17.
anmodning fra og gennem den kompetente institution eller organ i den
medlemsstat, hvor familiemedlemmerne har bopæl.
Hvis arbejdstagerens arbejde i Danmark medfører, at Danmark er det
kompetente land iht. forordning 883/2004, gælder de danske regler for
begravelseshjælp, også selv om dødsfaldet sker i et andet medlemsland, eller
sikrede nu bor i en anden medlemsstat, jf. forordning 883/2004, art. 42.
Hjælpen udbetales til den der betaler for begravelsen. Dette kan både være
efterladt familie, en anden tredjemand eller til afdødes bo såfremt der ikke er
efterladte der står for begravelsen.
Arbejdstagerens arbejde i Danmark kan medføre, at Danmark er det
kompetente land iht. forordning 883/2004. I visse tilfælde vil en person, som er
omfattet af et andet lands lovgivning i henhold til lovvalgsreglerne i forordning
883/2004, alligevel have adgang til sundhedsydelser i Danmark og krav på at
blive stillet som en gruppe 1-sikret (f.x. forordning 883/2004, art. 17 og 19). I
disse tilfælde ydes der dog refusion fra den kompetente stat, medmindre
Danmark har givet afkald herpå.
Ledsagere til en patient kan også have ret til befordringsgodtgørelse, men dette
anses som en særskilt rettighed for ledsageren og er derfor ikke anført i kolonne
2 som en rettighed der tilkommer familie i hjemlandet. Anvendelsen af
befordringsreglerne på sidstnævnte gruppe vil i øvrigt bero på
befordringsreglernes interaktion med reglerne om social sikring.
Tjenestemandspension indgik i rapport om optjeningsprincipper i forhold til
danske velfærdsydelser som en social ydelse. Finansministeriet oplyser, at de i
højere grad betragter tjenestemandspensioner i kategori med
arbejdsmarkedspensioner end som en social ydelse. Tjenestemandspensioner er
derfor ikke medtaget i tabellen.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Finansministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Social-, Bolig- og Ældreministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet,
Skatteministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
4