Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2794639_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Alex Vanopslagh (LA)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-7408
6. december 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. oktober 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 9 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-
medlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål nr. 9:
”Vil
ministeren opgøre forskelsbeløbet ift. et lavtlønsjob for kontanthjælpsmodta-
gere i 2023-pl med den nye kontanthjælpsaftale og med de hidtidige regler (ekskl.
midlertidige tilskud)? Forskelsbeløbet bedes opgjort for enlige og par med hhv. 0,
1, 2, 3 og 4 børn, og for både grundsats, mindstesats og forhøjet sats samt SHO-
ydelse, uddannelseshjælp samt for kontanthjælpsmodtagere over 30 år.”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre indgik d. 26. oktober 2023
Aftale om et nyt kontanthjælpssy-
stem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst.
Derudover ind-
gik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokra-
terne, Liberal Alliance og det Konservative Folkeparti d. 27. oktober
Aftale om
skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
som fremrykkede beskæftigelseskra-
vet for at kunne modtage højere ydelser i kontanthjælpssystemet.
Aftalerne indebære omfattende ændringer af kontanthjælpssystemet, som man skal
være opmærksom på, når man sammenligner de gældende ydelser (SHO-ydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp) med de tre nye satser. Det skyldes bl.a. at et
væsentligt antal personer omplaceres på tværs af de ydelsesniveauer, som er i det
gældende kontanthjælpssystem. Eksempelvis betyder det fremrykkede beskæftigel-
seskrav, at omkring 10.000 personer flyttes fra uddannelses- og kontanthjælp til
den nye mindstesats. Når man sammenligner beskæftigelsesgevinster for familiety-
per, der modtager SHO-ydelse med mindstesatsen, skal man derfor være opmærk-
som på, at man ikke kan se betydningen af de omplaceringer mellem ydelser, der i
øvrigt følger af aftalerne. Der er således væsentlige ændringer, som ikke fremgår af
de tabeller, som er udarbejdet til brug for besvarelsen.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om forskelsbeløbet ift. et lavtlønsjob for kontanthjælpsmodtagere i 2023-pl med den nye kontanthjælpsaftale og med de hidtidige regler (ekskl. midlertidige tilskud)
Tabel 1 viser beskæftigelsesgevinsterne ved fuldtidsbeskæftigelse i et lavtlønsjob
for en række familietyper i kontanthjælpssystemet, hhv. med den netop indgåede
aftale om et nyt kontanthjælpssystem og ved gældende regler.
Regneeksemplerne illustrerer beskæftigelsesgevinsterne for konkrete standardise-
rede familietyper, der følger samme forudsætninger som anvendt af Ydelseskom-
mission. Opgørelserne er foretaget ekskl. den midlertidige inflationshjælp i 2023,
der omfatter særlig støtte til forsørgere i kontanthjælpssystemet og en generel stig-
ning i børne- og ungeydelsen i 2023. Det er endvidere forudsat, at familierne ikke
berøres af 225-timers-reglen ved gældende regler, og at familierne har optjent fuld
ret til børnetilskud samt børne- og ungeydelse.
Beskæftigede i lavtlønsjob forudsættes at have en timeløn på 130,42 kr., svarende
til den overenskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for HK-området,
ekskl. tillæg og arbejdsgivers indbetaling til arbejdsmarkedspension og frivalgsløn-
konto mv. Til sammenligning skønnes kontanthjælpsmodtagere i gennemsnit at
finde beskæftigelse til en timeløn på 182 kr., hvilket vil indebære en betydeligt
større beskæftigelsesgevinst, medmindre familien berøres af den gensidige forsør-
gerpligt.
Med aftale om et nyt kontanthjælpssystem vil enlige og ægtepar på mindstesats og
grundsats typisk få en højere beskæftigelsesgevinst, mens især enlige forsørgere på
forhøjet sats vil have en lavere beskæftigelsesgevinst. Enlige forsørgere på forhøjet
sats har dog fortsat en beskæftigelsesgevinst på mellem 3.000 og 3.700 kr. pr. må-
ned, når de tager et fuldtidsjob med en timeløn svarende til mindstelønnen for en
ufaglært inden for HK-området.
Beskæftigelsesgevinsten vil endvidere stige betydeligt for personer, der overgår fra
kontanthjælp til mindstesatsen.
Med regeringens udspil til en skattereform, der letter skatten på arbejde, vil be-
skæftigelsesgevinsterne i regneeksemplerne stige med ca. 400 kr. om måneden for
enlige forsørgere og med ca. 100 kr. om måneden for øvrige familietyper.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om forskelsbeløbet ift. et lavtlønsjob for kontanthjælpsmodtagere i 2023-pl med den nye kontanthjælpsaftale og med de hidtidige regler (ekskl. midlertidige tilskud)
2794639_0003.png
Tabel 1
Beskæftigelsesgevinster for familietyper i kontanthjælpssystemet i aftale om et nyt kontant-
hjælpssystem og ved gældende regler. Kroner pr. måned. 2023.
Mindstesats/SHO-ydelse
Aftale
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
8.600
4.600
4.300
4.500
4.700
8.600
4.600
4.300
4.500
4.900
8.300
4.400
4.500
4.800
4.400
8.500
4.500
4.600
4.900
5.000
4.600
2.800
3.300
3.500
3.700
5.200
2.500
2.700
2.900
3.100
6.700
3.600
3.400
3.600
3.900
4.600
2.400
2.300
2.600
2.700
6.700
3.500
3.600
4.000
3.600
4.400
2.400
2.600
3.000
2.800
5.000
3.100
3.600
3.500
3.400
4.100
3.400
3.200
3.900
4.400
8.600
5.100
5.700
6.000
6.000
7.200
4.700
5.600
6.000
6.100
7.700
4.800
5.500
5.800
5.800
7.000
4.500
5.300
5.700
5.900
4.700
3.000
3.400
3.700
3.700
3.700
4.500
5.300
5.700
5.900
Gældende
Grundsats/Uddannelses-
hjælp
Aftale
Gældende
Forhøjet sats/Kontanthjælp,
fyldt 30 år
Aftale
Gældende
Anm.: Det er forudsat, at familierne ved gældende regler ikke berøres af 225-timers-reglen. Modtagere af ud-
dannelseshjælp er forudsat at være uddannelsesparate. Modtagere af forhøjet sats, mindstesats og SHO-
ydelse forudsættes at være fyldt 30 år. Der er forudsat en månedlig husleje svarende til medianhuslejen
for kontanthjælpsmodtagere opdelt på familiesammensætning, afrundet til nærmeste 500 kr., samt udgif-
ter til el, vand og varme på mellem 881 og 1.504 kr. pr. måned. Alle børn antages at være 7-14 år. Be-
skæftigede er fuldtidsansatte til en timeløn på 130,42 kr., svarende til den overenskomstfastsatte mind-
steløn som ufaglært inden for HK-området. Beskæftigelsesgevinsterne for par opgøres under forudsæt-
ning af, at den ene person kommer i fuldtidsbeskæftigelse. I beregningen af beskæftigelsesgevinsten
medtages nettoudgifter til børnepasning. Tallene er afrundede.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets beregninger på Familietypemodellen fra marts 2023.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3