Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2808587_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
Charlotte Munch
[email protected]
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-8641
10. januar 2024
Beskæftigelsesudvalg har i brev af 15. december 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 87 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Char-
lotte Munch (DD).
Spørgsmål nr. 87:
“Vil
ministeren
oplyse, om der findes en officiel definition af begrebet ”selvstæn-
dig erhvervsdrivende”, og i givet fald hvordan denne definition stemmer overens
med definitionen der anvendes i reglerne
om øremærket barsel?”
Svar:
Der findes ikke en entydig definition af, hvornår man i dansk lovgivning betragtes
som henholdsvis lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende. Det skyldes
bl.a., at formålet og beskyttelseshensynet bag regelsættene kan variere.
Om afgrænsningen mellem lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende i bar-
selsloven følger det af lovbemærkningerne (2021/1 LSF 104, afsnit 3.1.2.2.), at:
”Selvstændige
er i barselslovens forstand som udgangspunkt personer, der driver
egen virksomhed, og som ikke udbetaler løn til sig selv, dvs. ikke har a-indkomst. I
en enkeltmandsvirksomhed udbetaler man ikke løn til sig selv med lønseddel. I ste-
det betragtes hele årets overskud som løn, og man kan som virksomhedsejer tage
penge ud, når man ønsker det i løbet af året.
Man er også selvstændig, hvis man udelukkende arbejder for egen regning, for
egen risiko og i eget navn, er momsregistreret og indtjeningen beskattes som b-ind-
komst.
Derudover vil man kunne undtages fra direktivets 9 ugers øremærket orlov, hvis
man er ansat i sit eget ApS eller A/S selskab og ejer selskabet 100 pct. og ikke har
øvrig lønindkomst. Beskæftigelsesministeriet vurderer, at det vil være i overens-
stemmelse med EU-Domstolens praksis at undtage personer, der har ansat sig selv
som lønmodtager i et ApS eller A/S, som de selv ejer 100 pct., fra orlovsdirektivets
krav om øremærkning, idet de ikke vil være at betragte som arbejdstagere i EU-ret-
tens forstand, og idet de i øvrigt ikke er arbejdstagere efter anden ansættelsesretlig
lovgivning.
Selvstændige, der ikke opfylder ovenstående kriterier, kan kun undtages fra de 9
ugers øremærkning, hvis de efter ansøgning vurderes til at kunne betragtes som re-
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om der findes en officiel definition af begrebet selvstændigt erhvervsdrivende, og i givet fald hvordan denne definition stemmer overens med definitionen, der anvendes i reglerne om øremærket barsel
elle ejere af selskabet og ikke har øvrig lønindkomst og heller ikke er under in-
struktion fra anden side. Ved vurderingen vil der blandt andet blive lagt vægt på, at
vedkommende ejer mere end 50 pct. af selskabet, har majoriteten af stemmeret-
tighederne og derudover har indflydelse i selskabet på anden vis.”
Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på BEU-spørgsmål nr. 86 (2023-24 (1. sam-
ling)).
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2