Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2802739_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-8507
19. december 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. december 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 84 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 84:
”Vil
ministeren redegøre for, om resultaterne fra rapporten om migrantarbejderes
overrepræsentation og markante underrapportering hvad angår arbejdsulykker, får
ministeren til at genoverveje korrektheden af beregningerne af bl.a. de samfunds-
økonomiske omkostninger og disses komponenter ved arbejdsulykker som Beskæf-
tigelsesministeriet fremlægger i rapporten ”Status på arbejdsmarkedet”? Vil mini-
steren videre oplyse, om ministeren vil foretage sig yderligere som f.eks. at fore-
tage genberegninger af de samfundsøkonomiske omkostninger ved arbejdsulykker
pba. rapportens resultater? Der henvises til rapporten ”Migrantarbejderes arbejds-
miljø og sikkerhed i den danske bygge-
og anlægsbranche”, Aalborg Universitet,
2023.
Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage inden besvarelsen af BEU alm. del
samrådsspm. E eller senest 4 uger fra d.d.”
Svar:
I Danmark skal arbejdsgiveren anmelde alle arbejdsulykker, der medfører mere end
en dags fravær. Det fremgår meget klart af arbejdsmiljøloven, og jeg vil gerne slå
fast, at ethvert tilfælde, hvor det ikke bliver gjort, er uacceptabelt.
Beskæftigelsesministeriets analyse af samfundsøkonomiske omkostninger ved ar-
bejdsulykker er baseret på
anerkendte
arbejdsulykker, og der ses således bort fra
omkostninger ved arbejdsulykker, som ikke er blevet anmeldt. Dette vil, som
nævnt i analysen, bidrage til at undervurdere de samlede samfundsøkonomiske om-
kostninger.
Det er velkendt, at ikke alle arbejdsulykker anmeldes. Det er imidlertid ikke muligt
at give et retvisende skøn over omkostningerne ved de uanmeldte arbejdsulykker,
selvom der med en betydelig usikkerhed kan skønnes over omfanget af dem. Det
skal ses i lyset af, at såvel karakteren som konsekvenserne af anmeldte og uan-
meldte arbejdsulykker må forventes at være forskellige. Det er derfor ikke retvi-
sende at anvende de gennemsnitlige omkostninger for anmeldte (og anerkendte) ar-
bejdsulykker til at opgøre de samlede omkostninger for uanmeldte arbejdsulykker.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om resultaterne fra rapporten om migrantarbejderes overrepræsentation og markante underrapportering hvad angår arbejdsulykker, får ministeren til at genoverveje korrektheden af beregningerne af bl.a. de samfundsøkonomiske omkostninger og disses komponenter ved arbejdsulykker som Beskæftigelsesministeriet fremlægger i rapporten Status på arbejdsmarkedet
De personer, der berøres af uanmeldte arbejdsulykker, kan endvidere ikke identifi-
ceres præcist nok til, at der kan der kan foretages en særskilt effektanalyse af ulyk-
kernes effekt på de tilskadekomnes arbejdsindkomst, fravær og behandlingsudgif-
ter, som er en forudsætning for at opgøre de samfundsøkonomiske omkostninger
ved arbejdsulykker.
I rapporten fra Aalborg Universitet undersøges, hvorvidt arbejdsulykker i mindre
grad anmeldes blandt migrantarbejdere end blandt personer med dansk baggrund.
Der analyseres imidlertid ikke på, hvad uanmeldte arbejdsulykker koster samfun-
det. Rapportens resultater har således ikke betydning for Beskæftigelsesministeriets
analyse af de samfundsøkonomiske omkostninger ved anerkendte arbejdsulykker.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2