Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2798031_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mikkel Bjørn (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 8277
12.december 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. december 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 75 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem
Mikkel Bjørn (DF) (MFU).
Spørgsmål nr. 75:
”Vil ministeren kommentere TV2’s påstand om, at det er ulovligt efter forskelsbe-
handlingsloven at sortere nogen fra til en stilling, hvis de bærer det islamiske ho-
vedtørklæde, og altså stiller et ufravigeligt krav om at bære et af islams stærkeste
og mest synlige symboler på arbejdspladsen? Der henvises til artiklen ”Det er det
skide tørklæde, sagde arbejdsgiveren – først blev hun ked af det, og så blev hun
vred bragt på TV2.dk den 27. november 2023.”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det efter forskelsbehandlingsloven er forbudt at forskelsbehandle
på grund af race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika, alder, handicap eller national,
social eller etnisk oprindelse.
Det indebærer, at en arbejdsgiver ikke på grund af bl.a. etnicitet, nationalitet og re-
ligion må behandle en person ringere end en anden bliver, er blevet eller vil blive
behandlet i en tilsvarende situation.
Også indirekte forskelsbehandling er forbudt, hvilket indebærer et forbud mod en
bestemmelse, et kriterium eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, men som
vil stille personer med disse kendetegn ringere end andre personer. Dette gælder
dog ikke, hvis den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt
begrundet i et sagligt formål, og midlerne til at opfylde det er hensigtsmæssige og
nødvendige.
Et eksempel på retspraksis, der illustrerer denne afvejning er Højesterets dom af
21. januar 2005, sag 22/2004 (den såkaldte ”Føtex-sag”). Sagen er nærmere omtalt
i Beskæftigelsesministeriets vejledning om forbud mod forskelsbehandlingsbe-
handling på arbejdsmarkedet m.v.
Sagen handlede om en kvindelig medarbejder, der i 1996 blev ansat i et supermar-
ked (Føtex) med henblik på kundebetjening. Føtex havde et beklædningsreglement,
hvorefter de ansatte skulle bære den beklædning, de fik udleveret. Det indebar bl.a.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 76: MFU spm. om ministeren rt enig i det indlysende, nemlig at der ikke kan sættes lighedstegn mellem etnicitet og at bære det islamiske hovedtørklæde, og at det derfor ikke giver mening at blande de to ting sammen
krav om delvis uniformering i visse tilfælde med kasket eller anden bestemt hoved-
beklædning. Endvidere var det tilføjet i en medarbejderpjece, at på alle områder,
hvor der ikke var krav om en bestemt hovedbeklædning, var det en del af uniforms-
kravet, at medarbejdere, der havde direkte kundekontakt, ikke bar hovedbeklæd-
ning. Føtex’s beklædningsregler var begrundet i et ønske om at fremstå som en po-
litisk og religiøs neutral virksomhed. Reglerne var ens for alle i samme stilling og
blev håndhævet konsekvent. Medarbejderen meddelte i 2001, at hun fremadrettet
ville bære hovedtørklæde (hijab) af religiøse grunde i strid med beklædningsreg-
lerne. Da medarbejderen nægtede at overgå til en anden stilling på lageret, hvor det
var tilladt at bære hovedtørklæde, blev hun til sidst bortvist.
Højesteret fandt, at Føtex’s beklædningsregler i særlig grad ramte den del af de
muslimske kvinder, som af religiøse årsager bærer hovedtørklæde, men at der ikke
efter forskelsbehandlingslovens forarbejder foreligger en ulovlig indirekte forskels-
behandling, såfremt de regler, der medfører forskelsbehandlingen er objektivt be-
grundet i hensyn til arbejdets udførelse. Derfor slog Højesteret fast, at det ikke var
ulovlig indirekte forskelsbehandling at nægte en ansat at bære religiøst begrundet
hovedtørklæde, fordi virksomheden havde en skriftlig formuleret personalepolitik,
der klart beskrev beklædningsreglementet, og som arbejdsgiveren konsekvent
håndhævede. Formålet med reglementet var at fremstå som en politisk og religiøs
neutral virksomhed, hvor medarbejderne fremtræder ens og neutrale.
Det er dog vigtigt at understrege, at hver sag beror på en konkret vurdering, hvor
der bør være en afvejning af forskellige hensyn, herunder også hensynet til ligebe-
handling på baggrund af køn, som også er et beskyttet kriterie i lovgivningen.
Jeg ser med stor alvor på, at der stadig er borgere, som oplever diskrimination på
arbejdsmarkedet, som det beskrives i TV 2s artikel og TV 2 Echos dokumentar
”RacismeEksperimentet”. Det bør ikke forekomme i Danmark – og dokumentaren
understreger, at vi endnu ikke er i mål med at gøre op med diskrimination på det
danske arbejdsmarked. Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at det er ar-
bejdsgivers pligt og ansvar at sørge for, at det ikke sker. Hvis arbejdsgiver ikke er
sit ansvar bevidst, så bryder vedkommende ikke alene loven, men risikerer også at
gå glip af dygtige medarbejdere med værdifulde kompetencer.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2