Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
15. december 2023
J.nr. 2023-7951
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 64 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 64:
”Når
en kommune i dag ønsker at igangsætte en nytteindsats, hvilken medarbejder-
repræsentant skal de da adspørge, og hvad indebærer det, at det er den relevante
medarbejderrepræsentant?”
Svar:
Der redegøres i det følgende for de gældende regler for medarbejderinddragelse
ved etablering af nytteindsatser. Det bemærkes, at disse regler vil blive ændret i
forbindelse med udmøntningen af den indgåede
Aftale om en ny arbejdspligt med
klare krav til borgere i kontanthjælpssystemet som ikke opfylder optjeningsreg-
lerne.
I henhold til de gældende regler skal der ved oprettelse af nytteindsatser hos en po-
tentiel arbejdsgiver være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden tilskud
og antallet af personer i henholdsvis virksomhedspraktik, løntilskud og nytteind-
sats.
Denne foranstaltning omtales ’rimelighedskravet’.
Konkret skal der foreligge en skriftlig tilkendegivelse fra arbejdsgiveren og tillids-
repræsentanten eller en medarbejderrepræsentant fra den relevante faggruppe på
det pågældende p-nummer på, om hvorvidt betingelserne for forholdet mellem an-
satte med og uden tilskud vil være overholdt ved etableringen af konkrete nytteind-
satser på arbejdspladsen.
Er der ikke en tillidsrepræsentant for den relevante faggruppe på det pågældende p-
nummer, inddrages en medarbejderrepræsentanter i følgende rækkefølge:
1. En tillidsrepræsentant for den relevante faggruppe hos arbejdsgiveren opgjort
på CVR-nr.
2. En fællestillidsrepræsentant hos arbejdsgiveren, opgjort på CVR-nr.