Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2794488_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-8223
6. december 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 54 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 54:
”Vil
ministeren opdatere svaret på BEU alm. del
spørgsmål 487, folketings-
året 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for for-
skellige kontanthjælpsfamilier med satserne i ”Aftale om Nyt kontanthjælpssy-
stem
– flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst”? Vil mini-
steren videre oplyse rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet under de
gældende regler samt under de gældende regler inkl. det midlertidige børnetil-
skud? Svaret bedes opgjort i tabelform for hhv. enlige, ægtepar og samlevende
med hhv. 0 børn, 1 barn, 2 børn, 3 børn og 4 børn.”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre indgik d. 26. oktober 2023
Aftale om et nyt kontanthjælpssy-
stem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst.
Derudover ind-
gik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokra-
terne, Liberal Alliance og det Konservative Folkeparti d. 27. oktober 2023
Aftale
om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
som fremrykkede beskæftigelses-
kravet for at kunne modtage højere ydelser i kontanthjælpssystemet.
Aftalerne indebærer omfattende ændringer af kontanthjælpssystemet, som man skal
være opmærksom på, når man sammenligner de gældende ydelser (SHO-ydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp) med de tre nye satser. Det skyldes bl.a. at et
væsentligt antal personer omplaceres på tværs af de ydelsesniveauer, som er i det
gældende kontanthjælpssystem. Eksempelvis betyder det fremrykkede beskæftigel-
seskrav, at omkring 10.000 personer flyttes fra uddannelses- og kontanthjælp til
den nye mindstesats. Når man sammenligner disponibel indkomst, rådighedsbeløb
mv. for familietyper, der modtager SHO-ydelse med mindstesatsen, skal man der-
for være opmærksom på, at man ikke kan se betydningen af de omplaceringer mel-
lem ydelser, der i øvrigt følger af aftalerne. Samtidig medtager regneeksemplerne
ikke, at tilskud til medicin for kontanthjælpsmodtagere øges, så det dækker hele
egenbetalingen for medicin, der er tilskudsberettiget efter sundhedsloven. Tilskud-
det gives til borgere, som har været i kontanthjælpssystemet i mindst 12 måneder
inden for de seneste 18 måneder. For børn af kontanthjælpsmodtagere vil retten til
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
det fulde tilskud til dækning af egenbetalingen for tilskudsberettiget medicin gælde
fra første dag. Der er således væsentlige ændringer, som ikke fremgår af de tabel-
ler, som er udarbejdet til brug for besvarelsen.
Tabel 1-6 viser ydelser for familietyper i kontanthjælpssystemet, når der tages ud-
gangspunkt i
Aftale om et Nyt kontanthjælpssystem
flere i arbejde, enklere regler
og færre børn i lavindkomst,
tabel 7-12 viser tilsvarende opgørelser ved gældende
regler, mens tabel 13-18 viser tilsvarende opgørelserne ved gældende regler, hvis
det midlertidige børnetilskud var blevet videreført. Ved gældende regler er det for-
udsat, at familierne ikke berøres af 225-timers-reglen. Regneeksemplerne illustre-
rer ydelserne for konkrete standardiserede familietyper (regneeksempler). Der skel-
nes ikke mellem samlevende og ægtepar, da de vil have samme indkomst i de kon-
krete regneeksempler.
Det bemærkes, at regeringen besluttede i 2022, at det midlertidige børnetilskud
ikke skulle forlænges.
Helt overordnet viser regneeksemplerne for standardfamilietyper i kontanthjælps-
systemet et billede af, at med det aftalte kontanthjælpssystem vil ydelsesmodtagere
på forhøjet sats og mindstesats typisk falde i samlede ydelser sammenlignet med
gældende regler tillagt det midlertidige børnetilskud, som ophørte med udgangen af
2022. Typisk stiger par på grundsats, mens enlige på grundsats falder sammenlig-
net med gældende regler tillagt det midlertidige børnetilskud.
Der vil både være eksempler på standardfamilietyper, der får en højere ydelse, og
standardfamilietyper, der får en lavere ydelse end ved gældende regler (dvs. uden
midlertidigt børnetilskud)
også inden for samme sats. Eksempelvis vil standard-
familietypen bestående af et forsørgerpar på SHO-ydelse typisk stige en smule i
ydelse, mens enlige og nogle enlige forsørgere på SHO-ydelse vil falde i ydelse.
Stigningen i ydelsesniveauet for standardfamilietypen bestående af et SHO-par
med børn skyldes hovedsageligt indførelsen af et fritidstillæg, som er målrettet
børns fritidsaktiviteter. Standardfamilietypen bestående af et SHO-par uden børn
vil typisk ikke stige i ydelse.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0003.png
Tabel 1
Ydelser til enlige kontanthjælpsmodtagere på forhøjet sats, når der tages udgangspunkt i aftale om
et nyt kontanthjælpssystem. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Fritidstillæg
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
13.100
700
0
0
0
13.800
-3.450
10.350
0
10.350
0
0
10.350
-5.400
4.950
13.800
1 barn
14.750
3.400
1.050
1.100
100
20.400
-4.050
16.350
1.550
17.900
-1.900
1.900
17.900
-7.300
10.650
22.300
2 børn
14.750
3.900
2.150
1.600
250
22.600
-4.050
18.600
3.100
21.700
-3.800
3.800
21.700
-7.800
13.900
26.450
3 børn
14.750
3.900
3.200
2.150
350
24.350
-4.050
20.300
4.650
24.950
-5.750
5.750
24.950
-7.850
17.100
30.050
4 børn
14.750
4.200
4.250
2.700
350
26.250
-4.050
22.200
6.200
28.400
-7.650
7.650
28.400
-8.450
19.950
33.850
Anm.:
Det er forudsat, at familierne ved gældende regler ikke berøres af 225-timers-reglen.
Der er forudsat en
månedlig husleje svarende til medianhuslejen for kontanthjælpsmodtagere, afrundet til nærmest 500 kr., samt
udgifter til el, vand og varme på mellem 907 og 1.548 kroner per måned. Alle børn antages at være 7-14 år. Opgø-
relsen for de nye regler er fuldt indfaset og derfor uden det midlertidige tilpasningstillæg. Tallene er afrundet til
nærmeste 50 kr.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0004.png
Tabel 2
Ydelser til kontanthjælpspar på forhøjet sats, når der tages udgangspunkt i aftale om et nyt kontant-
hjælpssystem. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Fritidstillæg
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
24.150
700
0
0
0
24.850
-6.050
18.800
0
18.800
0
0
18.800
-6.750
12.050
24.850
1 barn
29.500
700
1.050
0
450
31.700
-8.050
23.700
0
23.700
-1.900
1.150
22.950
-7.400
15.550
32.900
2 børn
29.500
700
2.150
0
900
33.250
-8.000
25.200
0
25.200
-3.800
2.750
24.150
-7.900
16.250
36.000
3 børn
29.500
700
3.200
0
1.350
34.750
-8.000
26.750
0
26.750
-5.750
4.400
25.400
-8.000
17.400
39.150
4 børn
29.500
700
4.250
0
1.350
35.800
-8.000
27.800
0
27.800
-7.650
6.000
26.150
-8.550
17.600
41.800
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0005.png
Tabel 3
Ydelser til enlige kontanthjælpsmodtagere på grundsats, når der tages udgangspunkt i aftale om et
nyt kontanthjælpssystem. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Fritidstillæg
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
8.000
700
0
0
0
8.700
-1.450
7.200
0
7.200
0
0
7.200
-5.400
1.800
8.700
1 barn
11.200
3.600
1.050
1.100
100
17.100
-2.650
14.400
1.550
15.950
-1.900
1.900
15.950
-7.300
8.700
19.000
2 børn
11.200
3.900
2.150
1.600
250
19.100
-2.650
16.450
3.100
19.550
-3.800
3.800
19.550
-7.800
11.750
22.900
3 børn
11.200
3.900
3.200
2.150
350
20.800
-2.650
18.150
4.650
22.800
-5.750
5.750
22.800
-7.850
14.950
26.550
4 børn
11.200
4.200
4.250
2.700
350
22.700
-2.650
20.050
6.200
26.250
-7.650
7.650
26.250
-8.450
17.850
30.350
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0006.png
Tabel 4
Ydelser til kontanthjælpspar på grundsats, når der tages udgangspunkt i aftale om et nyt kontant-
hjælpssystem. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Fritidstillæg
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
13.900
850
0
0
0
14.750
-2.100
12.650
0
12.650
0
0
12.650
-6.750
5.850
14.750
1 barn
19.300
3.200
1.050
0
450
24.000
-4.100
19.900
0
19.900
-1.900
1.700
19.700
-7.400
12.300
25.700
2 børn
19.300
3.900
2.150
0
900
26.200
-4.100
22.150
0
22.150
-3.800
3.550
21.850
-7.900
13.950
29.750
3 børn
19.300
3.900
3.200
0
1.350
27.700
-4.100
23.650
0
23.650
-5.750
5.400
23.350
-8.000
15.350
33.150
4 børn
19.300
4.200
4.250
0
1.350
29.100
-4.100
25.000
0
25.000
-7.650
7.300
24.650
-8.550
16.150
36.400
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0007.png
Tabel 5
Ydelser til enlige kontanthjælpsmodtagere på mindstesats, når der tages udgangspunkt i aftale om
et nyt kontanthjælpssystem. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Fritidstillæg
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
6.550
700
0
0
0
7.250
-900
6.300
0
6.300
0
0
6.300
-5.400
900
7.250
1 barn
10.800
3.600
1.050
1.100
100
16.700
-2.500
14.150
1.550
15.700
-1.900
1.900
15.700
-7.300
8.450
18.600
2 børn
10.800
3.900
2.150
1.600
250
18.700
-2.500
16.200
3.100
19.300
-3.800
3.800
19.300
-7.800
11.500
22.500
3 børn
10.800
3.900
3.200
2.150
350
20.400
-2.500
17.900
4.650
22.550
-5.750
5.750
22.550
-7.850
14.700
26.150
4 børn
10.800
4.200
4.250
2.700
350
22.300
-2.500
19.800
6.200
26.000
-7.650
7.650
26.000
-8.450
17.600
29.950
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0008.png
Tabel 6
Ydelser til kontanthjælpspar på mindstesats, når der tages udgangspunkt i aftale om et nyt kontant-
hjælpssystem. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Fritidstillæg
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
13.100
850
0
0
0
13.950
-1.800
12.150
0
12.150
0
0
12.150
-6.750
5.350
13.950
1 barn
18.500
2.700
1.050
0
450
22.700
-3.800
18.900
0
18.900
-1.900
1.750
18.750
-7.400
11.350
24.450
2 børn
18.500
3.650
2.150
0
900
25.150
-3.800
21.400
0
21.400
-3.800
3.600
21.150
-7.900
13.250
28.750
3 børn
18.500
3.900
3.200
0
1.350
26.900
-3.800
23.150
0
23.150
-5.750
5.500
22.900
-8.000
14.950
32.400
4 børn
18.500
4.200
4.250
0
1.350
28.300
-3.800
24.500
0
24.500
-7.650
7.400
24.250
-8.550
15.700
35.700
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0009.png
Tabel 7
Ydelser til enlige kontanthjælpsmodtagere, fyldt 30 år ved gældende regler. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
12.350
1.350
700
0
0
14.350
-3.150
11.200
0
11.200
0
0
11.200
-5.400
5.800
14.350
1 barn
16.400
0
700
1.050
1.100
19.250
-4.650
14.550
1.550
16.100
-1.900
1.900
16.100
-7.300
8.800
21.150
2 børn
16.400
0
1.100
2.150
1.600
21.250
-4.650
16.600
3.100
19.700
-3.800
3.800
19.700
-7.800
11.900
25.050
3 børn
16.400
0
1.100
3.200
2.150
22.850
-4.650
18.200
4.650
22.800
-5.750
5.750
22.800
-7.850
14.950
28.550
4 børn
16.400
0
1.100
4.250
2.700
24.450
-4.650
19.800
6.200
25.950
-7.650
7.650
25.950
-8.450
17.550
32.050
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0010.png
Tabel 8
Ydelser til kontanthjælpspar, fyldt 30 år ved gældende regler. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
24.650
0
0
0
0
24.650
-6.250
18.400
0
18.400
0
0
18.400
-6.750
11.650
24.650
1 barn
32.750
0
0
1.050
0
33.850
-9.250
24.600
0
24.600
-1.900
1.000
23.700
-7.400
16.250
34.850
2 børn
32.750
0
0
2.150
0
34.900
-9.250
25.650
0
25.650
-3.800
2.500
24.350
-7.900
16.450
37.400
3 børn
32.750
0
0
3.200
0
35.950
-9.250
26.700
0
26.700
-5.750
4.050
25.050
-8.000
17.050
40.000
4 børn
32.750
0
0
4.250
0
37.000
-9.250
27.800
0
27.800
-7.650
5.600
25.750
-8.550
17.200
42.600
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
10
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0011.png
Tabel 9
Ydelser til enlige modtagere af uddannelseshjælp ved gældende regler. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
6.750
1.350
700
0
0
8.750
-1.000
7.750
0
7.750
0
0
7.750
-5.400
2.350
8.750
1 barn
13.500
0
2.400
1.050
1.100
18.100
-3.550
14.550
1.550
16.100
-1.900
1.900
16.100
-7.300
8.800
20.000
2 børn
13.500
0
2.800
2.150
1.600
20.100
-3.500
16.550
3.100
19.650
-3.800
3.800
19.650
-7.800
11.900
23.900
3 børn
13.500
0
2.800
3.200
2.150
21.650
-3.500
18.150
4.650
22.800
-5.750
5.750
22.800
-7.850
14.950
27.400
4 børn
13.500
0
2.800
4.250
2.700
23.250
-3.500
19.750
6.200
25.950
-7.650
7.650
25.950
-8.450
17.550
30.900
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0012.png
Tabel 10
Ydelser til par på uddannelseshjælp ved gældende regler. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
13.500
0
850
0
0
14.350
-1.950
12.400
0
12.400
0
0
12.400
-6.750
5.600
14.350
1 barn
18.900
0
3.300
1.050
0
23.250
-3.950
19.300
0
19.300
-1.900
1.700
19.100
-7.400
11.700
24.950
2 børn
18.900
0
3.900
2.150
0
24.950
-3.950
21.000
0
21.000
-3.800
3.550
20.750
-7.900
12.850
28.500
3 børn
18.900
0
3.900
3.200
0
26.000
-3.950
22.050
0
22.050
-5.750
5.450
21.800
-8.000
13.800
31.450
4 børn
18.900
0
4.200
4.250
0
27.350
-3.950
23.400
0
23.400
-7.650
7.350
23.150
-8.550
14.600
34.700
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
12
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0013.png
Tabel 11
Ydelser til enlige modtagere af SHO-ydelse ved gældende regler. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
6.550
1.350
700
0
0
8.550
-900
7.650
0
7.650
0
0
7.650
-5.400
2.250
8.550
1 barn
13.100
0
2.400
1.050
1.100
17.650
-3.400
14.300
1.550
15.850
-1.900
1.900
15.850
-7.300
8.550
19.600
2 børn
13.100
0
2.800
2.150
1.600
19.650
-3.350
16.300
3.100
19.400
-3.800
3.800
19.400
-7.800
11.650
23.500
3 børn
13.100
0
2.800
3.200
2.150
21.250
-3.350
17.900
4.650
22.550
-5.750
5.750
22.550
-7.850
14.700
27.000
4 børn
13.100
0
2.800
4.250
2.700
22.850
-3.350
19.500
6.200
25.700
-7.650
7.650
25.700
-8.450
17.300
30.500
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
13
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0014.png
Tabel 12
Ydelser til par på SHO-ydelse ved gældende regler. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
13.100
0
850
0
0
13.950
-1.800
12.150
0
12.150
0
0
12.150
-6.750
5.350
13.950
1 barn
18.350
0
2.750
1.050
0
22.150
-3.750
18.400
0
18.400
-1.900
1.750
18.200
-7.400
10.800
23.900
2 børn
18.350
0
3.700
2.150
0
24.150
-3.700
20.400
0
20.400
-3.800
3.600
20.200
-7.900
12.300
27.750
3 børn
18.350
0
3.900
3.200
0
25.450
-3.700
21.700
0
21.700
-5.750
5.500
21.500
-8.000
13.500
30.950
4 børn
18.350
0
4.200
4.250
0
26.800
-3.700
23.050
0
23.050
-7.650
7.650
23.050
-8.550
14.500
34.450
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
14
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0015.png
Tabel 13
Ydelser til enlige kontanthjælpsmodtagere, fyldt 30 år ved gældende regler inkl. midlertidigt børnetil-
skud. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Midlertidigt børnetilskud
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
12.350
1.350
700
0
0
0
14.350
-3.150
11.200
0
11.200
0
0
11.200
-5.400
5.800
14.350
1 barn
16.400
0
700
1.050
1.100
1.350
20.550
-4.650
15.900
1.550
17.450
-1.900
1.900
17.450
-7.300
10.150
22.500
2 børn
16.400
0
1.100
2.150
1.600
2.000
23.200
-4.650
18.600
3.100
21.650
-3.800
3.800
21.650
-7.800
13.900
27.050
3 børn
16.400
0
1.100
3.200
2.150
2.650
25.450
-4.650
20.800
4.650
25.450
-5.750
5.750
25.450
-7.850
17.600
31.200
4 børn
16.400
0
1.100
4.250
2.700
3.300
27.700
-4.650
23.050
6.200
29.250
-7.650
7.650
29.250
-8.450
20.850
35.350
Anm.: Se tabel 1.
Det midlertidige børnetilskud var gældende fra 1. august 2019 til og med 31 december 2022. I
beregningen er det midlertidige børnetilskud opgjort i 2024-niveau og tillagt ydelsen ved gældende reg-
ler.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
15
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0016.png
Tabel 14
Ydelser til kontanthjælpspar, fyldt 30 år ved gældende regler inkl. midlertidigt børnetilskud. 2024. Kr.
pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Midlertidigt børnetilskud
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
24.650
0
0
0
0
0
24.650
-6.250
18.400
0
18.400
0
0
18.400
-6.750
11.650
24.650
1 barn
32.750
0
0
1.050
0
0
33.850
-9.250
24.600
0
24.600
-1.900
1.000
23.700
-7.400
16.250
34.850
2 børn
32.750
0
0
2.150
0
1.100
36.000
-9.250
26.800
0
26.800
-3.800
2.500
25.450
-7.900
17.550
38.500
3 børn
32.750
0
0
3.200
0
1.750
37.700
-9.250
28.500
0
28.500
-5.750
4.050
26.800
-8.000
18.850
41.750
4 børn
32.750
0
0
4.250
0
2.350
39.400
-9.250
30.150
0
30.150
-7.650
5.600
28.100
-8.550
19.550
44.950
Anm.: Se tabel 13.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
16
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0017.png
Tabel 15
Ydelser til enlige modtagere af uddannelseshjælp ved gældende regler inkl. midlertidigt børnetil-
skud. 2024. Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Midlertidigt børnetilskud
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
6.750
1.350
700
0
0
0
8.750
-1.000
7.750
0
7.750
0
0
7.750
-5.400
2.350
8.750
1 barn
13.500
0
2.400
1.050
1.100
1.200
19.250
-3.550
15.750
1.550
17.250
-1.900
1.900
17.250
-7.300
10.000
21.150
2 børn
13.500
0
2.800
2.150
1.600
1.100
21.150
-3.500
17.650
3.100
20.750
-3.800
3.800
20.750
-7.800
12.950
24.950
3 børn
13.500
0
2.800
3.200
2.150
1.900
23.550
-3.500
20.050
4.650
24.700
-5.750
5.750
24.700
-7.850
16.850
29.300
4 børn
13.500
0
2.800
4.250
2.700
3.350
26.600
-3.500
23.100
6.200
29.300
-7.650
7.650
29.300
-8.450
20.900
34.250
Anm.: Se tabel 13.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
17
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0018.png
Tabel 16
Ydelser til par på uddannelseshjælp ved gældende regler inkl. midlertidigt børnetilskud. 2024. Kr. pr.
måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Midlertidigt børnetilskud
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
13.500
0
850
0
0
0
14.350
-1.950
12.400
0
12.400
0
0
12.400
-6.750
5.600
14.350
1 barn
18.900
0
3.300
1.050
0
0
23.250
-3.950
19.300
0
19.300
-1.900
1.700
19.100
-7.400
11.700
24.950
2 børn
18.900
0
3.900
2.150
0
0
24.950
-3.950
21.000
0
21.000
-3.800
3.550
20.750
-7.900
12.850
28.500
3 børn
18.900
0
3.900
3.200
0
0
26.000
-3.950
22.050
0
22.050
-5.750
5.450
21.800
-8.000
13.800
31.450
4 børn
18.900
0
4.200
4.250
0
0
27.350
-3.950
23.400
0
23.400
-7.650
7.350
23.150
-8.550
14.600
34.700
Anm.: Se tabel 13.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
18
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0019.png
Tabel 17
Ydelser til enlige modtagere af SHO-ydelse ved gældende regler inkl. midlertidigt børnetilskud. 2024.
Kr. pr. måned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Midlertidigt børnetilskud
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
6.550
1.350
700
0
0
0
8.550
-900
7.650
0
7.650
0
0
7.650
-5.400
2.250
8.550
1 barn
13.100
0
2.400
1.050
1.100
1.450
19.150
-3.400
15.750
1.550
17.300
-1.900
1.900
17.300
-7.300
10.000
21.050
2 børn
13.100
0
2.800
2.150
1.600
2.200
21.900
-3.350
18.550
3.100
21.600
-3.800
3.800
21.600
-7.800
13.850
25.700
3 børn
13.100
0
2.800
3.200
2.150
2.950
24.250
-3.350
20.900
4.650
25.550
-5.750
5.750
25.550
-7.850
17.650
29.950
4 børn
13.100
0
2.800
4.250
2.700
3.700
26.600
-3.350
23.250
6.200
29.450
-7.650
7.650
29.450
-8.450
21.000
34.250
Anm.: Se tabel 13.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
19
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 487, folketingsåret 2020-21, med rådighedsbeløbet, indkomsten og ydelsesniveauet for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst
2794488_0020.png
Tabel 18
Ydelser til par på SHO-ydelse ved gældende regler inkl. midlertidigt børnetilskud. 2024. Kr. pr. må-
ned.
0 børn
Kontanthjælp
+Særlig støtte
+Boligstøtte
+Børne- og ungeydelse
+Børnetilskud (ordinært og ekstra)
+Midlertidigt børnetilskud
=Offentlige ydelser før skat
-Skat mv.
=Offentlige ydelser efter skat
+Børnebidrag (fra den anden forælder)
=Disponibel indkomst
-Udgifter til daginstitution
+Tilskud til daginstitution (friplads og søskenderabat)
=Disponibel indkomst efter daginstitution
-Udgifter til husleje, el og varme
=Disponibel indkomst efter daginstitution og bolig
Offentlige ydelser før skat + tilskud til daginstitution
13.100
0
850
0
0
0
13.950
-1.800
12.150
0
12.150
0
0
12.150
-6.750
5.350
13.950
1 barn
18.350
0
2.750
1.050
0
750
22.900
-3.750
19.150
0
19.150
-1.900
1.750
19.000
-7.400
11.600
24.650
2 børn
18.350
0
3.700
2.150
0
1.500
25.650
-3.700
21.950
0
21.950
-3.800
3.600
21.750
-7.900
13.850
29.250
3 børn
18.350
0
3.900
3.200
0
2.250
27.700
-3.700
23.950
0
23.950
-5.750
5.500
23.750
-8.000
15.750
33.200
4 børn
18.350
0
4.200
4.250
0
3.000
29.800
-3.700
26.100
0
26.100
-7.650
7.650
26.100
-8.550
17.550
37.450
Anm.: Se tabel 13.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
20