Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2794478_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-8223
6. december 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 53 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 53:
”Vil
ministeren opdatere svaret på BEU alm. del
spørgsmål 486, folketingsåret
2020-21, således, at beskæftigelsesgevinsten for forskellige kontanthjælpsfami-
lier med satserne i ”Aftale om Nyt kontanthjælpssystem –
flere i arbejde, enklere
regler og færre børn i lavindkomst” (2023) sammenlignes med beskæftigelsesge-
vinsten under de gældende regler? Vil ministeren videre oplyse beskæftigelsesge-
vinsten for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i ovennævnte aftale
sammenlignet med beskæftigelsesgevinsten under de gældende regler inkl. det
midlertidige børnetilskud? Svaret bedes opgjort i tabelform med beskæftigelses-
gevinsten for hhv. enlige, ægtepar og samlevende med hhv. 0 børn, 1 barn, 2
børn, 3 børn og 4 børn.”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre indgik d. 26. oktober 2023
Aftale om et nyt kontanthjælpssy-
stem
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst.
Derudover ind-
gik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokra-
terne, Liberal Alliance og det Konservative Folkeparti d. 27. oktober
Aftale om
skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
som fremrykkede beskæftigelseskra-
vet for at kunne modtage højere ydelser i kontanthjælpssystemet.
Aftalerne indebærer omfattende ændringer af kontanthjælpssystemet, som man skal
være opmærksom på, når man sammenligner de gældende ydelser (SHO-ydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp) med de tre nye satser. Det skyldes bl.a. at et
væsentligt antal personer omplaceres på tværs af de ydelsesniveauer, som er i det
gældende kontanthjælpssystem. Eksempelvis betyder det fremrykkede beskæftigel-
seskrav, at omkring 10.000 personer flyttes fra uddannelses- og kontanthjælp til
den nye mindstesats. Når man sammenligner beskæftigelsesgevinster for familiety-
per, der modtager SHO-ydelse med mindstesatsen, skal man derfor være opmærk-
som på, at man ikke kan se betydningen af de omplaceringer mellem ydelser, der i
øvrigt følger af aftalerne. Samtidig medtager regneeksemplerne ikke, at tilskud til
medicin for kontanthjælpsmodtagere øges, så det dækker hele egenbetalingen for
medicin, der er tilskudsberettiget efter sundhedsloven. Tilskuddet gives til borgere,
som har været i kontanthjælpssystemet i mindst 12 måneder inden for de seneste 18
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 486, folketingsåret 2020-21, således, at beskæftigelsesgevinsten for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst (2023) sammenlignes med beskæftigelsesgevinsten under de gældende regler
2794478_0002.png
måneder. For børn af kontanthjælpsmodtagere vil retten til det fulde tilskud til
dækning af egenbetalingen for tilskudsberettiget medicin gælde fra første dag. Der
er således væsentlige ændringer, som ikke fremgår af de tabeller, som er udarbejdet
til brug for besvarelsen.
Tabel 1 viser regneeksempler på beskæftigelsesgevinsten ved lavlønsjob hhv. med
det aftalte nye kontanthjælpssystem og ved gældende regler, når der tages udgangs-
punkt i standardfamilietyper i familietypemodellen. I tabel 2 sammenlignes be-
skæftigelsesgevinsterne i aftalen med gældende regler inkl. det midlertidige børne-
tilskud, hvis det var videreført under gældende regler.
Tabel 1
Beskæftigelsesgevinst for kontanthjælpsfamilier med aftalen om et nyt kontanthjælpssystem og ved
gældende regler. Kr. pr. måned. 2024.
Ny mindste-
sats
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
8.900
4.800
4.500
4.600
5.000
6.900
3.800
3.500
3.700
4.200
8.900
5.300
5.900
6.200
6.200
SHO-ydelse Ny grundsats
Uddannelses-
Kontanthjælp,
Forhøjet sats
hjælp
fyldt 30 år
7.600
5.200
5.800
6.200
6.500
8.000
5.100
5.600
6.000
6.000
7.400
5.000
5.500
6.000
6.300
4.900
3.200
3.500
3.900
3.900
4.000
5.000
5.500
6.000
6.300
4.800
2.500
2.400
2.700
2.800
6.900
3.600
3.700
4.100
3.900
4.500
2.500
2.700
3.100
3.000
5.100
3.200
3.700
3.600
3.500
4.200
3.500
3.400
4.100
4.900
8.900
4.800
4.500
4.700
5.200
8.600
4.600
4.600
5.000
4.700
8.800
4.700
4.700
5.100
5.200
4.800
2.900
3.500
3.700
4.000
5.300
2.600
2.800
3.000
3.400
Anm.: Det er forudsat, at familierne ved gældende regler ikke berøres af 225-timers-reglen. Alle børn antages
af være 7-14 år. Der er forudsat en månedlig husleje svarende til medianhuslejen for kontanthjælpsmod-
tagere, afrundet til nærmest 500 kr., samt udgifter til el, vand og varme på mellem 907 og 1.548 kroner
pr. måned. Beskæftigede er fuldtidsansatte til en timeløn på 134,92 kr., svarende til den overenskomst-
fastsatte mindsteløn som ufaglært inden for HK-området. Beskæftigelsesgevinsterne for par opgøres un-
der forudsætning af, at den ene person kommer i fuldtidsbeskæftigelse. I beregningen af beskæftigelses-
gevinsten medtages nettoudgifter til børnepasning. Tallene er afrundede.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 486, folketingsåret 2020-21, således, at beskæftigelsesgevinsten for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst (2023) sammenlignes med beskæftigelsesgevinsten under de gældende regler
2794478_0003.png
Beskæftigede forudsættes at være fuldtidsansatte til en timeløn på 134,92 kr., sva-
rende til den overenskomstfastsatte mindsteløn som ufaglært inden for HK-områ-
det, ekskl. tillæg og arbejdsgivers indbetaling til arbejdsmarkedspension og fri-
valgslønkonto mv. Til sammenligning skønnes kontanthjælpsmodtagere i gennem-
snit at finde beskæftigelse til en timeløn på 192 kr., hvilket vil indebære en betyde-
ligt større beskæftigelsesgevinst, medmindre familien berøres af den gensidige for-
sørgerpligt.
Beskæftigelsesgevinsterne for par opgøres under forudsætning af, at den ene per-
son kommer i fuldtidsbeskæftigelse. Det er endvidere forudsat, at familierne ikke
berøres af 225-timers-reglen ved gældende regler, og at forsørgere har optjent fuld
ret til børne- og ungeydelse samt børnetilskud, mens der ses bort fra eventuel
danskbonus.
Tabel 2
Beskæftigelsesgevinst for kontanthjælpsfamilier med aftale om et nyt kontanthjælpssystem og ved
gældende regler inkl. det midlertidige børnetilskud. Kr. pr. måned. 2024.
Ny mindste-
sats
Enlige
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Ægtepar
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
Samlevende
0 børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
8.900
4.800
4.500
4.600
5.000
6.900
3.800
3.500
3.700
4.200
8.900
5.300
5.900
6.200
6.200
SHO-ydelse Ny grundsats
Uddannelses-
Kontanthjælp,
Forhøjet sats
hjælp
fyldt 30 år
7.600
3.800
3.500
3.300
2.800
8.000
5.100
5.600
6.000
6.000
7.400
3.800
4.400
4.100
2.900
4.900
3.200
3.500
3.900
3.900
4.000
3.600
3.500
3.300
3.000
4.800
2.500
2.400
2.700
2.800
6.900
3.600
3.700
4.100
3.900
4.500
2.500
2.700
3.100
3.000
5.100
3.200
3.700
3.600
3.500
4.200
3.500
2.200
2.300
2.500
8.900
4.800
4.500
4.700
5.200
8.600
4.600
4.600
5.000
4.700
8.800
4.700
4.700
5.100
5.200
4.800
2.900
3.500
3.700
4.000
5.300
2.600
1.900
2.100
3.100
Anm.: Se tabel 1. Det midlertidige børnetilskud var gældende fra 1. august 2019 til og med 31 december 2022. I
beregningen er det midlertidige børnetilskud opgjort i 2024-niveau og tillagt ydelsen ved gældende reg-
ler.
Kilde: Egne beregninger på
Økonomiministeriets familietypemodel fra august 2023.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del – spørgsmål 486, folketingsåret 2020-21, således, at beskæftigelsesgevinsten for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i Aftale om Nyt kontanthjælpssystem – flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst (2023) sammenlignes med beskæftigelsesgevinsten under de gældende regler
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4