Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-8223
6. december 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 53 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 53:
”Vil
ministeren opdatere svaret på BEU alm. del
–
spørgsmål 486, folketingsåret
2020-21, således, at beskæftigelsesgevinsten for forskellige kontanthjælpsfami-
lier med satserne i ”Aftale om Nyt kontanthjælpssystem –
flere i arbejde, enklere
regler og færre børn i lavindkomst” (2023) sammenlignes med beskæftigelsesge-
vinsten under de gældende regler? Vil ministeren videre oplyse beskæftigelsesge-
vinsten for forskellige kontanthjælpsfamilier med satserne i ovennævnte aftale
sammenlignet med beskæftigelsesgevinsten under de gældende regler inkl. det
midlertidige børnetilskud? Svaret bedes opgjort i tabelform med beskæftigelses-
gevinsten for hhv. enlige, ægtepar og samlevende med hhv. 0 børn, 1 barn, 2
børn, 3 børn og 4 børn.”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre indgik d. 26. oktober 2023
Aftale om et nyt kontanthjælpssy-
stem
–
flere i arbejde, enklere regler og færre børn i lavindkomst.
Derudover ind-
gik regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Danmarksdemokra-
terne, Liberal Alliance og det Konservative Folkeparti d. 27. oktober
Aftale om
skærpede optjeningsregler for kontanthjælp,
som fremrykkede beskæftigelseskra-
vet for at kunne modtage højere ydelser i kontanthjælpssystemet.
Aftalerne indebærer omfattende ændringer af kontanthjælpssystemet, som man skal
være opmærksom på, når man sammenligner de gældende ydelser (SHO-ydelse,
uddannelseshjælp og kontanthjælp) med de tre nye satser. Det skyldes bl.a. at et
væsentligt antal personer omplaceres på tværs af de ydelsesniveauer, som er i det
gældende kontanthjælpssystem. Eksempelvis betyder det fremrykkede beskæftigel-
seskrav, at omkring 10.000 personer flyttes fra uddannelses- og kontanthjælp til
den nye mindstesats. Når man sammenligner beskæftigelsesgevinster for familiety-
per, der modtager SHO-ydelse med mindstesatsen, skal man derfor være opmærk-
som på, at man ikke kan se betydningen af de omplaceringer mellem ydelser, der i
øvrigt følger af aftalerne. Samtidig medtager regneeksemplerne ikke, at tilskud til
medicin for kontanthjælpsmodtagere øges, så det dækker hele egenbetalingen for
medicin, der er tilskudsberettiget efter sundhedsloven. Tilskuddet gives til borgere,
som har været i kontanthjælpssystemet i mindst 12 måneder inden for de seneste 18