Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2946525_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7089
Doknr.
931133
Dato
30-11-2024
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har d. 26. september 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 489 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 489:
”Vil ministeren kommentere præsentationen fra De Anbragtes Vilkår, jf. BEU
bilag 263, herunder forslagene om et rettighedsbaseret ungestøttebevis, en
tryg voksen og et mødested for unge, der har været anbragt, og vil ministeren
endelig redegøre for, hvad det vil koste at gennemføre initiativerne?”
Svar:
De Anbragtes Vilkår beskriver tre forslag, herunder et rettighedsbaseret
ungestøttebevis, en tryg voksen og et mødested for unge, der har været
anbragt. Det er altid positivt at få input til arbejdet med at styrke indsatsen til
børn og unge, der har været anbragt uden for hjemmet. Det gælder ikke mindst
i forhold til overgangen til voksenlivet, som kan være både udfordrende og
svær at overskue, når man fylder 18 år, og hvor man som ung kan have brug
for en støttende hånd i ryggen, mens man finder ud af at stå på egne ben i
voksenlivet.
Der er med de eksisterende regler i barnets lov mulighed for, at kommunerne
kan iværksætte en række forskellige indsatser, der skal støtte de unge i
overgangen til voksenlivet. Indsatserne betegnes som ungestøtte og kan gives
til unge fra 18 til og med 22 år, der har været anbragt uden for hjemmet op til
de fylder 18 år. Ungestøtten kan indebære, at den unge får mulighed for at
blive boende på et anbringelsessted, at der iværksættes eller videreføres en
fast kontaktperson og andre former for støtte, eksempelvis psykologhjælp.
Foruden unge, der har været anbragt uden for hjemmet, kan unge, der har haft
en kontaktperson, op til de fylder 18 år, få videreført kontaktpersonen som
ungestøtte. Det er kommunerne, der træffer afgørelse om iværksættelse af
ungestøtte på baggrund af en socialfaglig vurdering. Når der er tale om en ung,
der er anbragt, skal kommunen, senest et halvt år før anbringelsen ophører i
forbindelse med, at den unge fylder 18 år, træffe afgørelse om ungestøtte.
Med Aftale om Børnene Først blev det besluttet at nytænke støtten i
overgangen til voksenlivet. Det fremgår blandt andet af aftalen, at der skal
være fokus på temaerne bolig, uddannelse og job samt netværk og relationer til
de unge. Der blev ikke afsat nye midler til området, og derfor skal
nytænkningen ske indenfor den eksisterende økonomiske ramme. Jeg er åben
for at drøfte, hvordan vi kommer bedst muligt i mål med ambitionerne i aftalen,
1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at kommentere præsentationen fra De Anbragtes Vilkår, jf. BEU bilag 263, herunder forslagene om et rettighedsbaseret ungestøttebevis, en tryg voksen og et mødested for unge, der har været anbragt, og vil ministeren endelig redegøre for, hvad det vil koste at gennemføre initiativerne
2946525_0002.png
og jeg vil tage forslagene fra De Anbragtes Vilkår med i det videre arbejde med
området. For mig er det afgørende, at vi får taget højde for variationen i
målgruppen, når vi ser på, hvordan indsatsen tilrettelægges bedst muligt
fremover.
Nedenfor redegøres for vurderinger af udgifter forbundet med de tre forslag fra
De Anbragtes Vilkår. Der er i den forbindelse ikke foretaget en vurdering af
forslagenes faglige indhold ud over det, der er lagt til grund for beregningerne.
Et rettighedsbaseret ungestøttebevis
Kommunerne kan i dag træffe afgørelse om følgende ungestøtteindsatser til
unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet umiddelbart inden de fylder 18
år: 1) opretholdt døgnophold, 2) en fast kontaktperson, 3) en
udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted, 4) andre former for støtte.
Indsatsen skal bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse for den
unge. Det bemærkes, at der i forbindelse med iværksættelse af ungestøtte
efter de eksisterende regler skal være udsigt til en positiv udvikling, og den
unge skal kunne få noget væsentligt ud af at modtage en ungestøtteindsats.
Der er dog ikke et krav om, at den unge skal være helt selvhjulpen, så der ikke
er behov for støtte, når den unge fylder 23 år.
Det er forudsat, at forslaget om et rettighedsbaseret ungestøttebevis kun
omfatter opretholdt døgnophold og udslusningsordning. Fast kontaktperson er
omfattet af forslaget nedenunder.
De Anbragtes Vilkår har ikke foreslået en konkret model. Der er derfor tale om
et stiliseret og beregningsteknisk eksempel. Det er i beregningen forudsat, at
hele målgruppen vil benytte sig af muligheden for opretholdt døgnophold i den
fulde periode frem til de fylder 23 år
1
. Med det afsæt vurderes med væsentlig
usikkerhed, at de samlede kommunale udgifter til et rettighedsbaseret
ungestøttebevis kan udgøre op mod 5,7 mia. kr. årligt.
Der er tale om et illustrativt eksempel, ligesom beregningen kan afspejle et
markant overkantsskøn. Det må med rimelighed formodes, at nogle unge vil
vælge indsatsen fra undervejs, ligesom det ikke synes sandsynligt, at alle vil
benytte muligheden. Dertil er der ikke fraregnet kommunale udgifter til
ungestøtte i dag.
Ret til en kontaktperson, den unge selv vælger
Det vurderes med væsentlig usikkerhed, at det vil koste kommunerne ca. 0,7
mia. kr. årligt at give alle unge, der er anbragt op til de fylder 18 år, en fast
kontaktperson frem til de fylder 23 år. Der er beregningsteknisk lagt til grund, at
alle i målgruppen tildeles en fast kontaktperson og ønsker at beholde deres
kontaktperson frem til de fylder 23 år. Det er forudsat, at de unge ikke kan have
en fast kontaktperson længere end frem til de fylder 23 år, eftersom det ikke er
muligt efter nugældende lovgivning.
Forpligtelse til at stille et fysisk rådgivningstilbud til rådighed
Forslaget fra De Anbragtes Vilkår er ikke nærmere beskrevet i forhold til
indhold og omfang, og det er derfor ikke muligt at foretage en beregning på
modellen. Det må antages, at der kan være væsentlige sammenfald mellem
dette forslag, og den støtte, som en kontaktperson kan yde.
1
Beregningen baserer sig på en opgørelse, der viser at 1.554 personer var anbragte ved deres 17�½ års
fødselsdag i 2023.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 489: Spm. om at kommentere præsentationen fra De Anbragtes Vilkår, jf. BEU bilag 263, herunder forslagene om et rettighedsbaseret ungestøttebevis, en tryg voksen og et mødested for unge, der har været anbragt, og vil ministeren endelig redegøre for, hvad det vil koste at gennemføre initiativerne
2946525_0003.png
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3