Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
2921422_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
14. oktober 2024
J.nr. 2024-63297
J.nr. 2024-4857
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 20. september 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 480 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 480:
”Vil
ministeren kommentere sagen, der fremgår af BEU alm. del - bilag 270 (for-
troligt), herunder redegøre for, hvad der udestår for, at sagen kan afgøres, hvorfor
den er blevet udsat samt om det er en almindelig strategi at bede borgere låne
penge af venner og bekendte?”
Svar:
Som minister kan jeg ikke tage stilling til konkrete arbejdsskadesager, da det er Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), der er ansvarlig for behandlingen heraf.
Jeg vil derfor anbefale, at den pågældende borger retter henvendelse til AES for en
status på sin sag. Jeg håber, at borgeren får en afklaring snarest.
Jeg er meget optaget af, at borgere, der har været ude for en arbejdsskade, får en
korrekt afgørelse af deres sag inden for en rimelig tidshorisont. Dette er også et ho-
vedfokus i arbejdsskadeaftalen fra 2022, og derfor følger jeg udviklingen i
AES’
sagsbehandlingstider tæt.
Til brug for besvarelsen har jeg anmodet AES om nærmere oplysninger om sagsbe-
handlingstiden og kommunikationen ift. økonomisk trængte borgere. AES har i den
forbindelse oplyst følgende:
”AES
er meget opmærksomme på, at vores sagsbehandlingstider kan have en stor
betydning for mange mennesker, hvorfor AES altid har fokus på at nedbringe sags-
behandlingstiderne i sagerne. AES udarbejdede derfor en handleplan for sagsbe-
handling i 2023 med en række konkrete indsatser, som har haft til formål at ned-
bringe antallet af verserende sager og sagsbehandlingstiden.
Når sager prioriteres i AES, sker det ud fra en nøje overvejelse og en konkret vur-
dering.
Ifølge AES’ praksis kan en sag fx
prioriteres i den helt særlige situation,
hvor skadelidte vurderes at være økonomisk trængt. I disse prioriterede tilfælde be-
stræber AES sig på at afgøre sagen inden for en tidshorisont på 2 måneder. Sa-
gerne kan oftest ikke afsluttes hurtigere, fordi AES først kan træffe afgørelser, når
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 480: FORTROLIGT: Spm. om at kommentere sagen, der fremgår af BEU alm. del - bilag 270 (fortroligt), herunder redegøre for, hvad der udestår for, at sagen kan afgøres, hvorfor den er blevet udsat samt om det er en almindelig strategi at bede borgere låne penge af venner og bekendte
sagen er tilstrækkeligt oplyst. AES skal derfor indhente oplysninger til sagen, her-
under oplysninger fra skadelidte og arbejdsgiver samt lægelige oplysninger i form
af journaler mv., førend sagen kan afsluttes.
AES bruger et spørgeskema i de sager, hvor spørgsmålet om økonomisk trængt er
relevant at vurdere,
og hvor der fremgår et spørgsmål om skadelidtes ”mulighed
for at låne penge andre steder end i banken, eksempelvis fra pårørende”.
Vurde-
ringen af, hvorvidt skadelidte er økonomisk trængt i en sådan grad, at det begrun-
der prioritering af en sag, foretages ud fra skadelidtes besvarelse af spørgeske-
maet. Når skadelidte anmoder om at få en sag prioriteret, er det afgørende, at AES
undersøger skadelidtes helbredsmæssige eller økonomiske forhold, således det er
de rigtige sager, som bliver prioriteret.
I denne proces kan AES spørge nærmere ind til de økonomiske forhold og anmode
om dokumentation for disse forhold.
Svarene på spørgsmålene indgår i AES’s vur-
dering af prioritering, men det er vigtigt at bemærke, at det ikke er en forudsætning
for at få sin sag prioriteret af økonomiske hensyn, at man har forsøgt at låne penge
hos pårørende.
AES foretager løbende evaluering og tilpasning af processer i sagsbehandlingen.
AES vurderede i foråret 2024, at der var et behov for yderligere understøttelse af
sagsbehandlingen, når der modtages henvendelser fra borgere, som er økonomisk
trængte. Der blev i den forbindelse udarbejdet en intern vejledning og et spørge-
skema til at understøtte en ensartet tilgang til vurdering og sagsoplysning i disse
situationer.
Det er AES’ opfattelse,
at spørgeskemaet har været anvendt i meget få
sager, da spørgeskemaet alene har været anvendt siden udgangen af 2. kvartal
2024.
På baggrund af Arbejdstilsynets henvendelse har AES undersøgt spørgeskemaet og
dets nærmere indhold. AES kan oplyse, at det omtalte spørgsmål efterfølgende er
blevet justeret. Spørgsmålet i spørgeskemaets fremtidige form er ”Har du mulighed
for at låne penge andre steder end i banken?”.”
Jeg noterer mig, hvad AES oplyser, men jeg er optaget af den situation, som øko-
nomisk trængte borgere sættes i. Jeg vil bede Arbejdstilsynet om at gå i dialog med
AES om vejledning og praksis ift. økonomisk trængte borgere.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2