Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4945
14. oktober 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. september stillet følgende spørgsmål nr.
477 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæf-
tigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 477:
”Vil
ministeren redegøre for årsagerne til, at tildelingsprocenten for ansøgere til
tidlig pension er faldet siden ordningens indførelse og nu er 62,8 pct.?”
Svar:
Tidlig pension er en rettighedsbaseret tilbagetrækningsordning, som gør det muligt
for mennesker med lange arbejdsliv at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet op til
3 år før folkepensionsalderen. Det har været muligt at søge om tidlig pension siden
den 1. august 2021, og det har været muligt at overgå til ordningen siden 1. januar
2022. I perioden første kvartal 2022 til andet kvartal 2024 er knap 70.500 personer
blevet tildelt minimum ét år med tidlig pension.
For at ansøge om og blive tildelt retten til tidlig pension skal man opfylde følgende
kriterier:
•
Have langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, 42, 43 og 44 år på arbejdsmar-
kedet giver hhv. 1, 2 og 3 år med ret til tidlig pension
•
Have maksimalt 6 år til sin folkepensionsalder
•
Være dansk statsborger
•
Have fast bopæl i Danmark
•
Have boet i Danmark i mindst tre år, fra fyldte 15 år til folkepensionsalderen
•
Man må ikke modtage førtidspension eller seniorpension
Hvis en borger ikke opfylder de gældende betingelser for tidlig pension, vil man få
et afslag på sin ansøgning. Alle afgørelser i tidlig pension, hvor der ikke tildeles
fuld tid på ordningen, vil afgørelsen blive sendt i partshøring. Her har borgeren
mulighed for at indgive yderligere dokumentation for anciennitet. Hvis den yderli-
gere dokumentation ikke giver ret til tidlig pension, vil man endnu engang få af-
slag.
Der er ikke en entydig forklaring på faldet i tildelingsprocenten til tidlig pension.
En medvirkende forklaring til den faldende tildelingsprocent kan være korrektio-
nen for, at 16-17-årige ikke indbetalte til ATP før september 1977. Det har derfor
ikke været muligt at bekræfte deres eventuelle beskæftigelse via ATP-indbetalinger