Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2952501_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
9. december 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 474 (Alm. del) af
19. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af befolkningen, der skønnes at kunne
opretholde en udbetaling fra pensionsformue, finansiel formue og friværdi sva-
rende til mindst 80 pct. af erhvervsindkomsten før tilbagetrækning (dog mindst
den maksimale dagpengesats) i hele den forventede restlevetid, hvis man trækker
sig tilbage fra arbejdsmarkedet hhv. 1 år, 3 år og 5 år før gældende pensionsalder i
hhv. 2035, 2040, 2045, 2050, 2055 og 2060 fordelt på uddannelsesbaggrund?
Svar
Det har ikke været muligt at foretage opgørelsen for de efterspurgte år og alders-
trin, idet en sådan opgørelse ville indebære fremskrivninger af beskæftigelses- og
formueforhold på individ-niveau over en lang årrække og dermed i højere grad af-
spejle beregningsantagelser end faktiske forhold. I besvarelsen ses i stedet på per-
soner født i år 1963, der var 59 år i 2022, som er det sidste tilgængelige data-år.
Besvarelsen tager udgangspunkt i årgangens observerede individuelle løn- og for-
mueforhold. Opgørelsen trækker på data fra Danmarks Statistiks registre, herun-
der personindkomstregisteret, registeret for formue og gæld fordelt på personer,
registeret for pensionsindbetalinger samt uddannelsesregisteret. Opgørelsen skal
ses i forlængelse af en lang række beregningstekniske og opgørelsesmæssige valg
og antagelser, som er nærmere beskrevet i boks 1.
For at kunne sammenligne udbetalinger fra fri formue (som er opgjort efter skat)
med udbetalinger fra en pensionsopsparing (som er opgjort før skat) er udbetalin-
ger fra pensionsopsparingen omregnet til efter-skat værdi. Tilsvarende er perso-
nens erhvervsindkomst før tilbagetrækning omregnet til en værdi efter skat. Såle-
des er det lagt til grund, at det er 80 pct. af efter-skat værdien af erhvervsindkom-
sten før tilbagetrækning (dog som minimum værdien af den maksimale dagpenge-
sats efter skat), der skal kunne opretholdes i pensionstilværelsen.
Det er lagt til grund, at der med tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet tænkes på til-
bagetrækning fra beskæftigelse, og at der ikke modtages en overførselsindkomst
som tilbagetrukket i aldrene før folkepensionsalderen. Konkret er der i opgørelsen
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen, der skønnes at kunne opretholde en udbetaling fra pensionsformue, finansiel formue og friværdi svarende til mindst 80 pct. af erhvervsindkomsten før tilbagetrækning (dog mindst den maksimale dagpengesats) i hele den forventede restlevetid, hvis man trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet hhv. 1 år, 3 år og 5 år før gældende pensionsalder i hhv. 2035, 2040, 2045, 2050, 2055 og 2060 fordelt på uddannelsesbaggrund
2952501_0002.png
Side 2 af 4
således taget udgangspunkt i personer med en gennemsnitlig årlig erhvervsind-
komst over 100.000 kr. (2024-niveau) som 57-59-årig. Den gennemsnitlige årlige
erhvervsindkomst for disse personer udgør 684.000 kr. for mænd og 510.000 kr.
for kvinder (2024-niveau) før skat, svarende til i størrelsesordenen 430.000 og
330.000 kr. opgjort efter skat.
Det er i spørgsmålet angivet, at indkomsten i restlevetiden alene skal opretholdes
ved udbetalinger fra pensionsudbetalinger, finansiel formue samt friværdi. Gen-
nemsnitspersonens formue skal således kunne finansiere en løbende udbetaling på
ca. 344.000 kr. for mænd og ca. 264.000 kr. for kvinder efter skat, i hele tilbage-
trækningsperioden.
Med de anvendte antagelser vedr. forrentning og forventet restlevetid mv.,
jf. boks
1,
kræves en samlet nettoformue på ca. 5,4-5,8 mio. kr. for mænd og 4,4-4,8 mio.
kr. for kvinder opgjort efter skat, afhængig af formuens sammensætning på fri for-
mue og pensionsformue, hvis formuen skal kunne opretholde den påkrævede mi-
nimums-udbetaling i hele perioden fra folkepensionsalderen og frem til den for-
ventede levetid. Ét års tidligere tilbagetrækning kræver for gennemsnitspersonen
en samlet nettoformue, som er ca. 344.000 kr. højere for mænd og ca. 264.000 kr.
højere for kvinder.
Da den gennemsnitlige nettoformue for de betragtede 59-årige udgør 4,6 mio. kr.
for mænd og 2,6 mio. kr. for kvinder (opgjort efter skat), vil gennemsnitsperso-
nen, når der som her ses bort fra social pension, ikke kunne trække sig tilbage fra
arbejdsmarkedet før eller på folkepensionsalderen, uden at forsørgelsesgrundlaget
fra formuen (opgjort efter skat) falder til under 80 pct. af den nuværende er-
hvervsindkomst (opgjort efter skat).
Det skønnes, at 8, 6 og 6 pct. af de ufaglærte har tilstrækkelig formue til at kunne
opretholde den påkrævede minimumsudbetaling i pensionstilværelsen ved tilbage-
trækning fra arbejdsmarkedet hhv. 1, 3 og 5 år før folkepensionsalderen. Andelen
er lidt højere for faglærte og for personer med kort- og mellemlang videregående
uddannelser, og højest for personer med lang videregående uddannelse, hvor hhv.
20, 17 og 14 pct. skønnes at have tilstrækkelig formue,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Andel af årgang 1963 i beskæftigelse som 57-59-årig, der alene fra opsparede midler skønnes at
kunne opretholde et forsørgelsesgrundlag svarende til mindst 80 pct. af erhvervsindkomsten som
57-59-årig opgjort efter skat ved tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet hhv. 1, 3 og 5 år før
folkepensionsalderen, opdelt på højeste fuldførte uddannelse
1 år før
Ekskl. social pension
Ufaglært
Faglært
Kort- og mellemlang videregående
Lang videregående
8
10
10
20
3 år før
----- pct. -----
6
8
9
17
6
7
7
14
5 år før
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen, der skønnes at kunne opretholde en udbetaling fra pensionsformue, finansiel formue og friværdi svarende til mindst 80 pct. af erhvervsindkomsten før tilbagetrækning (dog mindst den maksimale dagpengesats) i hele den forventede restlevetid, hvis man trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet hhv. 1 år, 3 år og 5 år før gældende pensionsalder i hhv. 2035, 2040, 2045, 2050, 2055 og 2060 fordelt på uddannelsesbaggrund
2952501_0003.png
Side 3 af 4
Inkl. social pension
Ufaglært
Faglært
Kort- og mellemlang videregående
Lang videregående
34
37
35
40
----- pct. -----
25
28
27
33
19
22
21
28
Anm.: Se beregningsforudsætninger beskerevet i boks 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata.
Hvis der også medregnes udbetaling af social pension, herunder folkepension og
supplerende pensionsydelse, skønnes en betydeligt større andel at have tilstrække-
lig formue. Når andelen er større skal det ses i sammenhæng med, at folkepensio-
nen udgør en betydelig andel af pensionisternes indkomstgrundlag.
Givet de i boks 1 beskrevne beregningsforudsætninger skønnes det, at 34, 25 og
19 pct. af de ufaglærte har tilstrækkelig formue til at kunne trække sig fra arbejds-
markedet hhv. 1, 3 og 5 år før folkepensionsalderen for egne midler, når social-
pension indregnes i perioden fra folkepensionsalderen og frem til forventet leve-
tid. For personer med lang videregående uddannelse skønnes hhv. 40, 33 og 28
pct. at have tilstrækkelig formue (jf. formuekravet defineret i spørgsmålet) til at
trække sig fra arbejdsmarkedet hhv. 1, 3 og 5 år før folkepensionsalderen,
jf. tabel
1.
Boks 1
Beregningsforudsætninger
Målgruppe:
Der regnes på personer, som er født i 1963. Da der spørges ind til personer, som trækker sig tilbage fra
arbejdsmarkedet, ses alene på den del af årgangen, der som 57-59-årig havde en gennemsnitlig årlig
erhvervsindkomst på minimum 100.000 kr.
Forrentning og levetid:
I overensstemmelse med de sædvanlige regneprincipper på området antages en årlig
forrentning af pensionsformuen på 3,5 pct., svarende til en antaget rentenormal på 4 pct. fraregnet 0,5 pct.-point i
administrationsomkostninger. Der regnes i 2024-niveau med en skønnet årlig realvækst på 1,2 pct. og en skønnet
inflation på 1,8 pct. Den gennemsnitlige levetid for årgangen (opgjort fem år før årgangen når folkepensionsalderen
på 68 år) skønnes at være 83,6 år for mænd og 86,3 år for kvinder. Størrelsen på de løbende pensionsudbetalinger
er beregnet på baggrund af den gennemsnitlige levetid for mænd og kvinder på 84,9 år. For nettoformuen ekskl.
pensionsformue antages en forrentning svarende til vækst- og inflation. Der er i beregningerne ikke afsat en reserve
til levetid udover den gennemsnitlig restlevetid
Erhvervsindkomst:
Erhvervsindkomsten opgøres som et treårigt gennemsnit af den observerede erhvervsindkomst
ved alder 57-59 år og opgøres ekskl. pensionsbidrag, hvor der fremskrives til 2024-niveau med lønudviklingen.
Erhvervsindkomsten som 57-59-årig antages videreført i årene fra 60 år og frem til alderen for tilbagetrækning.
Efter-skat værdien af erhvervsindkomsten er beregnet som gennemsnittet af efter-skat værdierne af de årlige
erhvervsindkomster ved 57-59 år.
Formue:
Alle formue-komponenter observeres ved 59 år, som er det er sidste alderstrin, hvor der ikke er mulighed
for at påbegynde pensionsudbetalinger. Pensionsindbetalinger fremskrives fra 60 år og frem med den gennemsnit-
lige observerede pensionsindbetaling ved 57-59 år, hvor der skelnes mellem indbetalinger til fradragsberettigede
ordninger (liv- og ratepension) og aldersopsparing. Den del af pensionsformuen, som kan udbetales som et en-
gangsbeløb (aldersopsparing og kapitalpension) indgår med efter-skat værdien i den opgjorte nettoformue ekskl.
løbende pensionsudbetalinger. Opgørelsen af nettoformuen følger Danmarks Statistiks opgørelse i den
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om hvor stor en andel af befolkningen, der skønnes at kunne opretholde en udbetaling fra pensionsformue, finansiel formue og friværdi svarende til mindst 80 pct. af erhvervsindkomsten før tilbagetrækning (dog mindst den maksimale dagpengesats) i hele den forventede restlevetid, hvis man trækker sig tilbage fra arbejdsmarkedet hhv. 1 år, 3 år og 5 år før gældende pensionsalder i hhv. 2035, 2040, 2045, 2050, 2055 og 2060 fordelt på uddannelsesbaggrund
2952501_0004.png
Side 4 af 4
individbaserede formuestatistik. Det skal til opgørelsen bemærkes, at det er lagt til grund, at personerne kan belåne
evt. friværdi samt fremtidige pensionsudbetalinger fuldt. Ægtefællens formue indregnes ikke.
Pensionsudbetalinger:
Det antages, at den del af pensionsformuen, som er med løbende udbetalinger (dvs. liv- og
ratepensioner samt ATP), udbetales over hele restlivet. Værdien af de løbende pensionsudbetalinger beregnes for
påbegyndt udbetaling hhv. et, tre og fem år før folkepensionsalderen. Det antages, at alle har mulighed for at
påbegynde udbetalingen af hele deres pensionsformue fem år før folkepensionsalderen. De løbende
pensionsudbetalinger mindskes, jo tidligere personen vælger at trække sig, hvilket dels afspejler, at
pensionsformuens udbetalinger skal strækkes over en længere årrække, samt at der vil være færre år med
indbetalinger.
Social pension:
På baggrund af de løbende pensionsudbetalinger beregnes for alle personer en skønnet udbetaling
af folkepensionens grundbeløb, tillæg og supplerende pensionsydelse, hvor der er taget udgangspunkt i satserne
for enlige pensionister i 2024-niveau ved 2030-regler, og hvor ydelserne alene aftrappes som følge af egne
pensionsudbetalinger samt en opgørelse af egen likvid formue til beregning af den supplerende pensionsydelse.
Der er taget udgangspunkt i satserne for enlige, og der er set bort fra evt. aftrapning som følge af samleverens
indkomster. Der er i opgørelsen set bort fra mulig indtægt i form af boligstøtte mv. I årene med tilbagetrækning før
folkepensionsalderen er det antaget, at der ikke modtages en overførselsindkomst.
Indkomst som tilbagetrukket:
Over folkepensionsalderen beregnes indkomsten som efter-skat værdien af personens
løbende pensionsudbetalinger og social pension, herunder folkepensionens grundbeløb og tillæg samt supplerende
pensionsydelse (med mindre der regnes ekskl. social pension). Før folkepensionsalderen beregnes indkomsten
som tilbagetrukket som efter-skat værdien den løbende pensionsudbetaling. I det tilfælde, hvor der regnes ekskl.
social pension, er indkomsten som tilbagetrukket den samme over og under folkepensionsalderen.
Skat:
Der beregnes en skat af erhvervsindkomsten før tilbagetrækning samt af indkomsten som tilbagetrukket
bestående af social pension og udbetalinger fra fradragsberettigede pensionsordninger. Beregningen tager højde
for personfradrag samt (for de erhvervsaktive aldre) job- og beskæftigelsesfradrag, det ekstra pensionsfradrag og
ligningsmæssige fradrag som antages at udgøre knap 10.000 kr. I det tilfælde, hvor der regnes på et forløb uden
udbetaling af social pension, beregnes efter-skat værdien af de fradragsberettigede pensionsudbetalinger ved at
gange med 0,6.
Påkrævet formue for at kunne opretholde en indkomst på 80 pct. af erhvervsindkomsten før tilbagetrækning:
Den
påkrævede nettoformue ekskl. løbende pensionsopsparing opgøres som summen af 1) finansieringsmankoen som
tilbagetrukket før folkepensionsalderen og 2) finansieringsmankoen som tilbagetrukket efter folkepensionsalderen.
1.
I folkepensionstilværelsen beregnes finansieringsmankoen som forskellen mellem 80 pct. af efter-skat værdien
af erhvervsindkomsten før tilbagetrækning (dog som minimum efter-skat værdien af den maksimale
dagpengesats) og efter-skat værdien af indkomsten fra løbende pensionsudbetalinger og evt. social pension,
2.
ganget med det forventede antal år som folkepensionist.
I perioden med tilbagetrækning før folkepensionsalderen beregnes finansieringsmankoen som forskellen
mellem 80 pct. af efter-skat værdien af erhvervsindkomsten før tilbagetrækning (dog som minimum efter-skat
værdien af den maksimale dagpengesats) og den beregnede efter-skat værdi af den løbende
pensionsudbetaling, ganget med antal år med tilbagetrækning før folkepensionsalderen (dvs. hhv. 1, 3 og 5).
I det tilfælde, hvor der regnes ekskl. social pension, vil den årlige finansieringsmanko før og efter folkepensionsalde-
ren være ens. Såfremt personens samlede finansieringsmanko som følge af løbende pensionsudbetalinger er nega-
tiv, dvs. at efter-skat værdien af løbende pensionsudbetalinger og evt. social pension overstiger 80 pct. af efter-skat
værdien af erhvervsindkomsten, er det muligt at opfylde formuekriteriet på trods af at den opgjorte nettoformue
ekskl. depotværdien af løbende pensionsudbetalinger måtte være negativ, idet det er antaget, at fremtidige pensi-
onsudbetalinger kan belånes.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister