Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2921173_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
14. oktober 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalget spørgsmål nr. 472 (Alm. del) af
19. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad effekten på de offentlige finanser vil være, hvis 1)
ydelsen på tidlig pension hæves med hhv. 1.000 kr., 2.000 kr. og til niveauet for se-
niorpension og 2) ydelsen på seniorpension sænkes til niveauet for tidlig pension?
Svar
Ydelsesniveauet for tidlig pension er i 2024 på 14.456 kr. pr. måned. Ydelsesni-
veauet afhænger ikke af samlivsstatus, hvilket betyder, at enlige og personer, der er
gifte eller samlevende, modtager den samme ydelse. Ydelsesniveauet for senior-
pension afhænger af samlivsstatus og er i 2024 hhv. 20.370 kr. pr. måned for en-
lige og 17.315 kr. pr. måned for personer, der er gifte eller samlevende.
Det skønnes, at en ydelsesstigning for tidlig pension på 1.000 kr. pr. måned fra
14.456 kr. til 15.456 kr. (2024-niveau) vil medføre gennemsnitlige årlige merudgif-
ter i årene 2030-35 på ca. 100 mio. kr. (2024-niveau) efter skat, tilbageløb og ad-
færd i perioden,
jf. tabel 1.
Antallet af helårspersoner, der benytter ordningen,
skønnes at stige med 550, mens arbejdsudbuddet skønnes reduceret svarende til
200 fuldtidspersoner.
Ved et ydelsesløft for tidlig pension på 2.000 kr. pr. måned fra 14.456 kr. til
16.456 kr. (2024-niveau), skønnes de gennemsnitlige årlige merudgifter i årene
2030-35 at være på ca. 280 mio. kr. (2024-niveau) efter skat, tilbageløb og adfærd.
Antallet af helårspersoner, der benytter ordningen, skønnes at stige med 1.150,
mens arbejdsudbuddet skønnes reduceret svarende til 350 fuldtidspersoner.
En ydelsesstigning for tidlig pension til niveauet for enlige på seniorpension
dvs.
en ydelsesstigning på knap 6.000 kr.
skønnes at medføre merudgifter i årene
2030-35 på ca. 980 mio. kr. (2024-niveau) efter skat, tilbageløb og adfærd. Antallet
af helårspersoner, der benytter retten til tidlig pension, skønnes at stige med 3.600,
mens arbejdsudbuddet skønnes reduceret svarende til 1.000 fuldtidspersoner. Der
er i opgørelsen set bort fra, at gifte og samlevende på seniorpension, der opfylder
kriterierne for tidlig pension, vil kunne have fordel af at overgå til tidlig pension i
de sidste 3 år op til folkepensionsalderen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om hvad effekten på de offentlige finanser vil være, hvis 1) ydelsen på tidlig pension hæves med hhv. 1.000 kr., 2.000 kr. og til niveauet for seniorpension og 2) ydelsen på seniorpension sænkes til niveauet for tidlig pension
2921173_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Økonimiske konsekvenser af ændringer i ydelsesniveauet for tidlig pension. Virkning er opgjort som
et gennemsnit for perioden 2030-2035
Provenuvirkning efter
skat, tilbageløb og adfærd
(mio. kr., 2024-niveau)
Ydelsen hæves med 1.000 kr. pr. måned
Ydelsen hæves med 2.000 kr. pr. måned
Ydelsen hæves til niveau for seniorpension
-100
-280
-980
Aktivitet på
Virkning på
tidlig pension, arbejdsudbuddet,
helårspersoner fuldtidspersoner
550
1.150
3.600
-200
-350
-1.000
Anm.: Provenuvirkningen er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og antal personer er afrundet til nærmeste 50. Når
tidlig pension gøres mere atraktiv, skønnes hovedparten af meraktiviteten at blive modsvaret af et fald i
beskæftigelsen, men det skønnes samtidig, at en del af meraktiviteten skyldes, at personer vælger tidlig
pension frem for efterløn.
Kilde: Egne beregninger.
En reduktion af ydelsesniveauet for seniorpension til niveauet for tidlig pension,
vil betyde, at ydelsen for både enlige og gifte/samlevende falder til 14.456 kr. pr.
måned fra hhv. 20.370 kr. pr. måned for enlige og 17.315 kr. pr. måned for perso-
ner, der er gifte eller samlevende. Det skønnes, at ydelsesfaldet vil medføre gen-
nemsnitlige årlige mindreudgifter i årene 2030-35 på ca. 1.100 mio. kr. (2024-ni-
veau) efter skat, tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Antallet af personer, der benytter
ordningen, skønnes at falde med ca. 14.700, mens arbejdsudbuddet forventes at
stige svarende til ca. 1.700 fuldtidspersoner.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser af en nedsættelse af ydelsesniveauet for seniorpension til
ydelsesniveauet for tidlig pension. Virkning er opgjort som et gennemsnit for perioden 2030-2035
Provenuvirkning efter
skat, tilbageløb og adfærd
(mio. kr., 2024-niveau)
Ydelsen sænkes til niveau for tidlig pension
1.100
Aktivitet på
Virkning på
seniorpension, arbejdsudbuddet,
helårspersoner fuldtidspersoner
-14.700
1.700
Anm.: Provenuvirkningen er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. og antal personer er afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Egne beregninger.
Hvor hovedparten af meraktiviteten på tidlig pension skønnes modsvaret af et
fald i beskæftigelsen, skønnes hovedparten af mindreaktiviteten på
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 472: Spm. om hvad effekten på de offentlige finanser vil være, hvis 1) ydelsen på tidlig pension hæves med hhv. 1.000 kr., 2.000 kr. og til niveauet for seniorpension og 2) ydelsen på seniorpension sænkes til niveauet for tidlig pension
Side 3 af 3
seniorpensionsordningen at være modsvaret af en stigning i antallet af personer på
førtidspension.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister