NOTAT
Om beredskabsområdet og arbejdstidsdirek-
tivet
Juli 2024
J. nr. 2024-3659
CAIJ
AKL
1. Indledning
I forbindelse med, at reglerne om arbejdstid og hviletid er blevet ændret pr. 1. juli
2024, er det blevet anført, at det med de ændrede regler ikke længere vil være muligt
at opretholde et passende beredskab alle steder i Danmark. Fra kommunal side er det
i flere henvendelser gjort gældende, at de nye regler om rådighedstid, hvor en rådig-
hedsvagt fra hjemmet eksempelvis under visse omstændigheder skal tælle som ar-
bejdstid, indebærer, at det fx ikke altid vil kunne sikres, at der er tilstrækkeligt med
brandmænd hurtigt fremme i tilfælde af brand. Det er i den forbindelse blevet gjort
gældende, at det er muligt at undtage de kommunale beredskaber fra de nye regler.
I dette notat redegøres for, hvorfor en det ikke efter EU-retten er muligt at undtage
de kommunale beredskaber fra de nye regler, samt hvad der i øvrigt fremgår af EU-
Domstolens praksis om rådighedstid. Det beskrives også, hvordan blandt andet ind-
dragelse af relevante arbejdsmarkedsparter har medvirket til at sikre, at de nye regler
udgør en minimumsimplementering af EU-retten på området og er sket under hen-
syntagen til den danske arbejdsmarkedsmodel.
2. Arbejdstidsdirektivets anvendelse fsva. brandmænd mv.
I arbejdstidsdirektivet
1
er anvendelsesområdet fastlagt i artikel 1, stk. 3, hvor det er
anført, at direktivet finder anvendelse på alle former for private og offentlige aktivi-
teter som defineret i artikel 2 i direktiv 89/391/EØF. Artikel 2 i direktiv 89/391/EØF
har følgende ordlyd:
»1. Dette direktiv finder anvendelse på alle former for private og of-
fentlige aktiviteter (industri, landbrug, handel, administration, tjene-
steydelser, undervisning, kulturel virksomhed, fritidsbeskæftigelse
osv.).
2. Dette direktiv finder ikke anvendelse, når særlige forhold i tilknyt-
ning til visse specifikke aktiviteter i den offentlige tjeneste, f.eks. i de
væbnede styrker eller inden for politiet, eller til visse specifikke aktivi-
teter i civilbeskyttelsestjenesterne på afgørende vis taler imod dets an-
vendelse.
1
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 om visse
aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden.