Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2946481_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4873
29. november 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. september 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 459 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) (MFU).
Spørgsmål nr. 459:
”Vil
ministeren oversende et skøn over, hvad omkostningerne vil være ved at reali-
sere borgerforslaget ”Bedre støtte og barselsvilkår til præmature familier” stillet
den 27. august 2024 på www.borgerforslag.dk? Direkte link: https://www.borger-
forslag.dk/se-og-stoet-for-slag/?Id=FT-18222”
Svar:
Efter barselsloven kan et barns hospitalsindlæggelse inden for de første 46 uger ef-
ter fødslen forlænge forældrenes ret til fravær og barselsdagpenge i op til tre måne-
der samlet, hvis de holder orlov under indlæggelsen, eller udskyde deres ret til fra-
vær og barselsdagpenge, hvis de genoptager arbejdet under indlæggelsen.
Borgerforslaget lægger op til at fjerne den nuværende øvre grænse på tre måneders
forlængelse af barselsorloven i alt. Derudover lægges der også op til, at forlængel-
sen af barselsperioden med barselsdagpenge skal inkludere hospitalsindlæggelser,
tidligt hjemmeophold (THO) samt efterfølgende kontroller som følge af for tidlig
fødsel. I dag er det alene hospitalsindlæggelser, der er omfattet af forlængelsesmu-
lighederne.
De økonomiske konsekvenser ved borgerforslaget vil afhænge af den konkrete ud-
møntning. De skønnede økonomiske konsekvenser baserer sig derfor på en række
antagelser om ordningens udformning. Der tages bl.a. udgangspunkt i antallet af
for tidligt fødte børn, som før uge 46 har været indlagt eller på THO én eller flere
gange. Det er ikke muligt for Beskæftigelsesministeriet at afgøre, om hospitalsind-
læggelse m.v. skyldes, at barnet er født for tidligt, eller om det skyldes andre for-
hold.
Forslaget kan desuden forventes at medføre administrative merudgifter relateret til
udbetalingen af barselsdagpenge, som følge af it-tilpasninger og øget administra-
tion.
På den baggrund skønnes de offentlige merudgifter ved forslaget med betydelig
usikkerhed at udgøre 5,0 mio. kr. i 2025 og 19,1 mio. kr. årligt fra 2026 og frem,
jf.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 459: MFU spm. om et skøn over, hvad omkostningerne vil være ved at realisere borgerforslaget Bedre støtte og barselsvilkår til præmature familier stillet den 27. august 2024 på www.borgerforslag.dk? Direkte link: https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-18222
2946481_0002.png
tabel 1.
Forslaget skønnes at reducere arbejdsudbuddet med mindre end 50 fuld-
tidspersoner årligt.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser, mio. kr. (2025-pl)
2025
I alt efter skat og tilbageløb
5,0
2026
19,1
2027
19,1
2028 og frem
19,1
Kilde: Egne beregninger baseret på tal fra Sundhedsdatastyrelsen.
Der er ikke taget højde for fravær til kontroller mv. Det skyldes bl.a., at der er
mange nyfødte børn, som går til en række standardkontroller efter fødslen, og det
fx er vanskeligt at omsætte et kontrolbesøg til en specifik forlængelse af retten til
fravær.
Det bemærkes, at der med
Aftale for finansloven for 2025
er afsat midler til at for-
bedre barselsvilkårene til forældre med indlagte nyfødte børn, herunder indlagte for
tidligt fødte børn. Initiativet indebærer, at forældrenes ret til fravær og barselsdag-
penge forlænges fra i alt tre måneder i dag til 12 måneder for hver forælder. Retten
gælder i forbindelse med hospitalsindlæggelser, hvis barnet indlægges inden for de
første 46 uger efter barnets fødsel. Derudover sidestilles THO med behandling i
hjemmet med hospitalsindlæggelser. Det skal understøtte, at indlagte nyfødte børn
får bedre muligheder for en god start på livet sammen med deres forældre.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2