Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2920976_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Kirsten Normann Andersen (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-1489
11. oktober 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. september 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 456 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kir-
sten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 456:
”Hvor
mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere er der kommet
til på beskæftigelsesministeriets ressort som årsværk? Svaret bedes leveret i tabel-
form på de enkelte områder, fx departementet, styrelser mm. med en procentvis an-
visning på stigningen (eller faldet) på de enkelte områder i perioden 2017-2023.”
Svar:
Der foreligger ikke en entydig eller fyldestgørende metode til afgrænsning af admi-
nistrative ansatte i staten. En opgørelse af antallet administrative medarbejdere og
ledere er derfor forbundet med betydelig usikkerhed, fordi en statistisk opgørelse
ikke præcist kan tage højde for omfanget af administrative opgaver i de enkelte
stillinger. Der kan fx være ansatte i administrative stillinger, som ikke udelukkende
udfører administrative opgaver og omvendt.
I tabel 1 fremgår antallet af administrative årsværk i Beskæftigelsesministeriet for-
delt på forskellige enheder i perioden 2017-2023 opgjort med samme metode og af-
grænsning som svaret på Finansudvalgets spørgsmål nr. 78 (alm. del) af 29. no-
vember 2023. Opgørelsesmetoden og datagrundlaget er behæftet med usikkerhed
og bør ses i lyset af ovennævnte samt de forbehold og udfordringer i forhold til af-
grænsning af administrative funktioner mv., der er nævnt i svaret på Finansudval-
gets spørgsmål nr. 78 (alm. del) af 29. november 2023.
Tabel 1
Udvikling i administrativt ansatte og ledere, 2017-2023
Hovedkonto, årsværk
2017
2019
2021
2023
Ændring
2017-2023
(årsværk)
Ændring
2017-2023
(pct.)
Departement, inkl. arbejds-
retten og forligsinstitutionen
185
179
205
206
21
11
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 456: Spm. om hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere er der kommet til på beskæftigelsesministeriets ressort som årsværk
2920976_0002.png
Arbejdstilsynet
Det Nationale Forsknings-
center for Arbejdsmiljø
Sekretariat for Arbejdsmiljø-
rådet
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Cabi
Samlet
259
56
4
409
28
942
295
46
4
423
32
980
335
34
6
389
31
999
362
49
8
394
31
1051
103
-7
4
-15
3
109
40
-12
111
-4
9
12
Anm.: ISOLA-databasen omfatter personer, som er ansat på en statslig overenskomst. Opgørelsen af årsværk er
lavet pba. løn- og personalestatistikken i ISOLA. Opgørelsen er baseret på et standardlønbegreb, således
at uregelmæssige tillæg og over-/merarbejde udelades. Yderligere er ansatte med under 8 løntimer om
ugen udeladt af opgørelsen. I opgørelsen er der ikke taget højde for, at der i perioden kan være opgaver
(og dermed årsværk), der er omrokeret mellem staten og andre sektorer. Der anvendes Danmarks Stati-
stiks DISCO-fagklassifikationer til at klassificere administrative årsværk i ISOLA. Opgørelsen medtager
administrative medarbejdere og alle ledere. Opgørelsen er skønsbaseret med udgangspunkt i beskrivel-
serne af fagklassifikationerne. Grundet afrundinger afviger totalen fra svaret på Finansudvalgets spørgs-
mål nr. 78 (alm. del) af 29. november 2023.
Kilde: Datagrundlaget udgøres af tal fra Statens BI-ISOLA for 4. kvartal i hvert år og egne beregninger.
Udviklingen for departementet afspejler blandt andet, at departementet som følge
af ny organisering i ministeriet overtog ansvaret for at budgettere og følge op på
ministeriets lovbundne ordninger i 2020, hvor der især blev overført personaleres-
sourcer fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til departementet.
Udviklingen for Styrelsen for Arbejdsmarked- og Rekruttering afspejler bl.a., at
styrelsen i 2020 foretog en række tilpasninger og en omstrukturering af styrelsens
organisation. Ændringerne skete som led i en tilpasning til styrelsens faldende
driftsbevilling og medførte en reduktion i det samlede antal årsværk.
Stigningen i Arbejdstilsynets bevilling følger primært af politiske aftaler, herunder
Aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejds-
markedet
fra 2019 og
Aftale om Aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og
indsats mod social dumping
af marts 2023. Midlerne har skulle sikre et markant
løft af Arbejdstilsynets samlede bevilling og skulle udgøre en væsentlig styrkelse
af indsatsen for at fremme et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2