Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2920922_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Kirsten Normann Andersen (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
11. oktober 2024
J.nr. 2024-1489
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. september 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 449 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kir-
sten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 449:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser kravet om den årlige 2-procents-
besparelse har haft for driften og forskningen på Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø i de sidste 5 år, og hvorfor regeringens ikke foreslår at NFA frita-
ges for besparelsen på linje med andre forsknings- og undervisningsinstitutioner?”
Svar:
Det Nationale Forskningsinstitut for Arbejdsmiljø (NFA) er et sektorforskningsin-
stitut, og NFA er omfattet af de statslige omprioriteringsbidrag på lige fod med Sta-
tens Serum Institut og de dele af universiteterne, der udfører forskningsbaseret
myndighedsbetjening.
Da den daværende S-regering i 2019 afskaffede det årlige omprioriteringsbidrag
var det målrettet bevillinger knyttet til uddannelser, mens omprioriteringsbidraget
blev fastholdt for bevillinger knyttet til forskningsbaseret myndighedsbetjening,
herunder NFA.
NFA’s økonomi på finansloven består af en grundbevilling, faste og midlertidige
øremærkede forskningsbevillinger samt adgangen til at udføre tilskudsfinansieret
forskningsvirksomhed. Omprioriteringsbidraget omfatter grundbevillingen samt fa-
ste og midlertidige forskningsbevillinger.
Hovedparten af NFA’s forskningsaktiviteter udføres som tilskudsfinansieret forsk-
ningsvirksomhed, hvor NFA hjemtager bevillinger efter ansøgning. Disse midler
påvirker ikke NFA’s nettobevilling på finansloven, da udgifter
antages dækket af
tilsvarende indtægter.
NFA’s grundbevilling anvendes til faste driftsudgifter, løn til ledelse, administra-
tion, medfinansiering af forskningsprojekter, forskningsstøtte og myndighedsbetje-
ning. Det bemærkes, at der med arbejdsmiljøaftalen fra 2023 blev afsat i alt 20,8
mio. kr. til en styrket grundbevilling til NFA i perioden 2023-2026.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 449: Spm. om hvilke konsekvenser kravet om den årlige 2-procentsbesparelse har haft for driften og forskningen på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i de sidste 5 år, og hvorfor regeringens ikke foreslår at NFA fritages for besparelsen på linje med andre forsknings- og undervisningsinstitutioner
2920922_0002.png
Med afsæt i NFA’s nettobevilling på forslag til finanslov for 2025 er
den årlige ef-
fekt af omprioriteringsbidraget på to procent beregnet for perioden 2022-2028,
jf.
tabel 1.
Omprioriteringsbidraget på to procent i årene før 2022 svarer til en årlig ef-
fekt i samme størrelsesorden som i 2022.
Tabel 1
Omprioriteringsbidrag for § 17.21.02. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø på FFL25
Mio. kr.
årets priser
Nettobevil-
ling
2 pct. bi-
drag
R22
65,4
1,3
R23
83,1
1,7
B24
85,2
1,7
F25
86,6
1,7
BO26
78,4
1,6
BO27
60,0
1,2
BO28
58,7
1,2
Anm.: Som følge af aftale om ret til tidlig pension (2020) blev der afsat 6 mio. kr. årligt i 2022-2025 til forskning
i arbejdsmiljøøkonomi. Som følge af arbejdsmiljøaftalen (2023) blev der afsat 10,7 mio. kr. årligt i 2023-
2026 til at fortsætte
forskningsprogrammet ”Forøget
fokus på forskning i kemisk arbejdsmiljø”. Redukti-
onen i bevillingen efter 2026 skyldes således udløb af arbejdsmiljøaftalen (2023). Kilde:
FFL25.
NFA indarbejder effekten af omprioriteringsbidraget gennem løbende tilpasninger
af basisudgifter og personale til de gældende rammer i forbindelse med institutio-
nens årlige grundbudget. Det indebærer blandt andet, at NFA i deres økonomisty-
ring har øget fokus på at minimere det afledte træk på grundbevillingen fra den til-
skudsbaserede forskning.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2