Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
18. november 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 444 (Alm. del) af
13. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad effekten vil være af at afskaffe efterlønnen, seniorpen-
sion, tidlig pension samt seniorjobordningen? Effekten bedes oplyst hver for sig
og mindst indeholde følgende størrelser: effekten på arbejdsudbuddet samlet og
fordelt på uddannelse (både i fuldtidspersoner og hoveder) og effekten på den
strukturelle saldo for hvert år i perioden 2030-2060 samt effekten på HBI.
Svar
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger af arbejdsstyrken er opdelt på
alder, køn og herkomst, men er ikke opdelt på højest fuldførte uddannelse. I
fremskrivningerne indregnes en effekt af stigende uddannelsesniveau på den gen-
nemsnitlige erhvervsfrekvens (uddannelsesgennemslaget), men der er ikke gjort
eksplicitte antagelser om, hvordan arbejdsmarkedssammensætningen ændrer sig
inden for de enkelte uddannelsesgrupper. Det har derfor ikke været muligt at op-
gøre den forventede uddannelsesopdelte arbejdsmarkedstilknytning blandt befolk-
ningen i fremtiden. I stedet vises de samlede effekter, hvor der ikke er opdelt på
uddannelse.
I besvarelsen angives først de skønnede isolerede effekter af en afskaffelse af hhv.
efterlønsordningen (herunder seniorjobordningen), ordningen for tidlig pension
og seniorpensionsordningen. Dernæst angives den skønnede effekt af en samlet
afskaffelse af de nævnte ordninger. Samtlige beregninger tager udgangspunkt i en
afskaffelse for personer født efter 1963, hvormed afskaffelsen vil være fuldt indfa-
set fra år 2030 og frem. Årlige arbejdsudbudseffekter og saldovirkninger i hvert af
årene 2030-2060 er angivet i bilagstabel 1 og 2.
Afskaffelse af efterlønsordningen, herunder seniorjobordningen
En afskaffelse af efterlønsordningen vil indebære en offentlig engangsudgift til til-
bagebetaling af efterlønsbidrag for efterlønsmedlemmer født efter 1963, svarende
til at ca. 190.000 medlemmer. De offentlige engangsudgifter vurderes at udgøre
ca. 13 mia. kr. (2025-niveau) efter afgift og tilbageløb, idet udmeldelserne antages
at ske på almindelige vilkår (dvs. hvor de tilbagebetalte efterlønsbidrag fratrækkes
en afgift på 30 pct.). Såfremt der gives mulighed for en skattefri udmeldelse, skøn-
nes engangsudgifterne at løbe op i ca. 18 mia. kr. (2025-niveau).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K