Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. oktober 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 443 (Alm. del) af
13. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan en ekstraordinær forhøjelse af pensionsalderen
med 1 år ud over det forudsatte i Velfærdsforliget med virkning fra 2040 ville på-
virke de offentlige finanser? Ministeren bedes i en tabel med 5 års-intervaller fra
2040 vise, hvad pensionsalderen vil være før og efter den ekstraordinære forhø-
jelse af pensionsalderen til og med år 2100.
Svar
Med
Velfærdsaftalen (2006)
blev det aftalt, at folkepensionsalderen maksimalt kunne
stige med 1 år ad gangen, når der hvert 5. år træffes beslutning om regulering af
folkepensionsalderen i forbindelse med levetidsindekseringen. Den i spørgsmålet
anførte ekstraordinære forhøjelse af folkepensionsalderen i 2040, med ét år ud
over det allerede forudsatte, bryder med dette princip.
Det er til indeværende svar lagt til grund, at folkepensionsalderen ekstraordinært
hæves til 71 år i 2040, således at folkepensionsalderen hæves med 2 år,
jf. figur 1.
Fra 2045 og frem vil folkepensionsalderen, som følge af de gældende principper
for levetidsindeksering af folkepensionsalderen med udgangspunkt i middelleveti-
den for 60-årige, igen være på samme niveau, som efter den hidtil forudsatte in-
deksering. Folkepensionsalderen er derved uændret fra 2045 og frem i forhold til
den nuværende indeksering, og stiger således ikke i 2045, mens den med den nu-
værende indeksering er forudsat at folkepensionsalderen i 2045 stiger med 1 år til
71 år.
En ekstraordinær forhøjelse af folkepensionsalderen til 71 år i 2040 vil styrke den
offentlige saldo med op til 2 mia. kr. (2025-niveau) i årene fra 2040 til 2044,
jf. figur
2.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K