Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2945751_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
28. november 2024
Revideret svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 442
(Alm. del) af 13. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan en engangslempelse i stigningstakten for folkepen-
sionsalderen med hhv. et halvt og 1 år i 2045 vil påvirke de offentlige finanser?
Ministeren bedes oplyse såvel effekten på HBI samt effekten på den strukturelle
saldo for hvert år i perioden 2045-2060.
Svar
Finansministeriet har opdaget en beklagelig fejl i skønnet for effekten på beskæfti-
gelsen af stigende levetid for alderstrin over folkepensionsalderen (dvs. indregning
af effekten af delvis sund aldring,
jf. også faktaarket ”Revision af virkning på beskæfti-
gelse og offentlige finanser ved lempeligere levetidsindeksering af folkepensionsalderen” på fm.dk).
Fejlen skyldes en manglende opdatering af beregningsmetoden fra og med maj
2023. Korrektionen påvirker fremskrivninger, hvor der forudsættes en fastfrys-
ning eller en lempeligere indeksering af folkepensionsalderen end den gældende
indeksering aftalt i velfærdsforliget. Korrektionen har således ikke betydning for
Finansministeriets langsigtede fremskrivning med den gældende indeksering af
folkepensionsalderen. I det følgende fremgår en revideret version af det tidligere
oversendte svar baseret på en opdateret beregning, hvor fejlen er rettet.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger indregnes stigninger i folke-
pensionsalderen svarende til det, som blev aftalt i
Velfærdsaftalen (2006),
og som
ligger til grund for det gældende forlig. Det indebærer, at folkepensionsalderen
som udgangspunkt stiger i takt med den forventede middellevetid for 60-årige.
Som følge af et efterslæb i starten er der dog udsigt til, at forskellen mellem den
forventede middellevetid og folkepensionsalderen indsnævres i en periode,
jf. figur
1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvordan en engangslempelse i stigningstakten for folkepensionsalderen med hhv. et halvt og 1 år i 2045 vil påvirke de offentlige finanser
2945751_0002.png
Side 2 af 3
Figur 1
Pensionsalder og forventet middellevetid
Alder
95
90
85
80
75
70
65
60
00 10 20 30 40 50 60 70 80 90 00 10 20 30
Nuværende indeksering
Lempelse �½ år
Lempelse 1 år
Middellevetid for 60-årige
Figur 2
Strukturel saldo
Alder
95
90
85
80
75
70
65
Pct. af BNP
5
4
3
2
1
0
-1
Pct. af BNP
5
4
3
2
Budgetlovens
underskudsgrænse
1
0
-1
-2
2070
2080
Lempelse 1 år
60
-2
2020
2030
August 24
2040
2050
2060
Lempelse �½ år
Anm.: I figur 2 vises den strukturelle saldo efter 2030 som et 3 års centreret glidende gennemsnit.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en opgørelse af de økonomiske konse-
kvenser af en permanent nedsættelse af folkepensionsalderen med �½ hhv. et helt
år fra 2045 og frem. Foretages en engangsnedsættelse af folkepensionsalderen
(som ville være den alternative fortolkning af spørgsmålet), vil de gældende regule-
ringsprincipper automatisk bringe folkepensionsalderen tilbage på niveauet før
ændringen.
En permanent nedsættelse af folkepensionsalderen fra 2045 vil svække den offent-
lige saldo i alle år fra 2045 og frem,
jf. figur 2.
Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) er i
Opdateret 2030-forløb: Grundlag
for udgiftslofter 2028
opgjort til 1,3 pct. af BNP svarende til 41 mia. kr. (2025-ni-
veau). En permanent sænkelse af niveauet for folkepensionsalderen med hen-
holdsvis �½ og 1 år fra 2045 skønnes at medføre en reduktion af HBI med hen-
holdsvis knap 0,2 pct. af BNP og 0,3 pct. af BNP. Det svarer til en svækkelse af
den finanspolitiske holdbarhed med hhv. 5 mia. kr. og 10 mia. kr. opgjort i 2025-
niveau.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 442: Spm. om, hvordan en engangslempelse i stigningstakten for folkepensionsalderen med hhv. et halvt og 1 år i 2045 vil påvirke de offentlige finanser
2945751_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Strukturel saldo og HBI
Pct. af BNP
2040
Nuværende in-
deksering
Sænkelse af fol-
kepensionsalder
med �½ år
Sænkelse af fol-
kepensionsalder
med 1 år
Nuværende in-
deksering
Sænkelse af fol-
kepensionsalder
med �½ år
Sænkelse af fol-
kepensionsalder
med 1 år
-0,7
-0,7
2041
-0,6
-0,6
2042
-0,5
-0,5
2043
-0,5
-0,5
2044
-0,4
-0,5
2045
-0,3
-0,4
2046
-0,1
-0,3
2047
0,0
-0,2
2048
0,1
-0,1
2049
0,2
0,1
2050
0,4
0,2
-0,7
2051
0,6
0,4
0,2
-0,6
2052
0,7
0,5
0,4
-0,5
2053
0,9
0,7
0,5
-0,5
2054
1,1
0,9
0,7
-0,5
2055
1,4
1,2
1,0
-0,5
2056
1,6
1,4
1,2
-0,4
2057
1,8
1,6
1,4
-0,3
2058
2,0
1,8
1,5
-0,2
2059
2,2
1,9
1,7
-0,1
2060
2,4
2,1
1,9
0,1
HBI
1,3
1,2
1,0
Anm.: Der er afrundet til 1 decimal.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister