Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
7. oktober 2024
J.nr. 2024-4710
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. september 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 437 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 437:
”Vil ministeren kommentere henvendelse fra 12/07-24
fra Jens G. Olsen om er-
hvervsskadeforsikring og redegøre for de gældende regler på området, jf. BEU alm.
Del
– bilag 251?”
Svar:
Det er vigtigt for mig som minister, at vi har et velfungerende arbejdsskadesystem,
der griber borgere, der er kommet til skade eller blevet syge i forbindelse med de-
res arbejde. Derfor berører det mig også at læse om det svære sygdomsforløb, den
pågældende borger har været igennem. Som minister kan jeg ikke udtale mig om
den konkrete sag, men jeg har bedt Arbejdstilsynet oplyse om de gældende regler
på arbejdsskadeområdet, som er relevante for sagen.
Arbejdstilsynet oplyser følgende, som jeg henholder mig til:
”Af
henvendelsen fremgår, at borgeren er uenig i, hvordan hans erhvervsevnetab
er blevet beregnet, henset til, at han fik anerkendt sin arbejdsskade i 2015, og at
han efterfølgende kunne arbejde næsten normalt. Borgeren har i den forbindelse
henvist til konkrete bestemmelser i erstatningsansvarsloven. Arbejdstilsynet kan
oplyse, at erstatning for erhvervsevnetab efter en arbejdsskade vurderes og udmå-
les efter arbejdsskadesikringsloven. Skader sket i 2015 behandles efter de regler,
der gjaldt på daværende tidspunkt. Det betyder, at erhvervsevnetabet fastsættes ved
at sammenligne erhvervsevnen et år før skaden med erhvervsevnen efter skaden,
som baserer sig på en vurdering af hvad tilskadekomne, ville kunne have tjent, hvis
skaden ikke var sket. Indtægter efter arbejdsskaden indgår ikke i vurdering af ta-
bet.”
Jeg ønsker den pågældende borger det bedste.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen