Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2905698_0001.png
TALE
Besvarelse af samrådsspørgsmål L om
processen vedr. lovforslaget om store
bededag og de 200 mio. kr. i adfærdseffekter
DET TALTE ORD GÆLDER
22. august 2024
J.nr. 2024 - 3142
CAP
Nicholas Isak Jørgensen
Vil ministeren redegøre for processen vedrørende lovforslaget
om afskaffelsen af store bededag, herunder tidspunktet for,
hvornår ministeren blev bekendt med, at afskaffelsen af store
bededag ville medføre en ekstraregning på 200 mio. kr. grundet
adfærdseffekter hos befolkningen, hvilket ikke fremgik af det
lovforslag, som Folketinget behandlede tilbage i 2023?
–Stillet
af Charlotte Munch (DD), Karsten Hønge (SF), Sólbjørg
Jakobsen (LA), Dina Raabjerg (KF), Nick Zimmermann (DF) og
Victoria Velasquez (EL).
Samrådet handler om processen for lovforslaget
om afskaffelse af store bededag som helligdag og
det reducerede provenu på 200 mio. kr.
Jeg vil derfor starte med at gennemgå forløbet.
(…)
Lovforslaget om konsekvenserne ved afskaffelse
af store bededag som helligdag blev fremsat den
24. januar 2023. Lovforslaget blev behandlet i
Folketinget efter den almindelige procedure i
Folketingets Forretningsorden.
Folketinget vedtog lovforslaget den 28. februar
2023. Inden fremsættelsen havde lovforslaget
været i høring med forkortet frist - af respekt for
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/9-24 om processen vedrørende lovforslaget om afskaffelsen af store bededag, jf. BEU alm. del - samrådsspm. L
processen med overenskomstforhandlinger på det
private arbejdsmarked.
(…)
Lad mig dernæst sige lidt om arbejdsudbud,
adfærdseffekter og de økonomiske bemærkninger
til lovforslaget.
Når man afskaffer en helligdag, fører det til en
stigning i årslønnen, fordi den årlige arbejdstid
forøges med én dag.
Da overførselsindkomsterne reguleres automatisk i
forhold til årslønnen på det private arbejdsmarked,
vil en stigning i årslønnen som følge af øget
arbejdstid automatisk føre til en stigning i
ydelserne efter to år.
Hvis man ikke gennemførte neutraliseringen, ville
ydelserne stige alene som følge af, at dem i
beskæftigelse arbejder én dag ekstra
og det ville
dermed blive mindre attraktivt at være i arbejde.
Dette medfører en negativ adfærdseffekt, som
isoleret set reducerer arbejdsudbuddet.
Det er denne adfærdsmæssige effekt af den afledte
virkning på ydelserne, som der spørges ind til.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/9-24 om processen vedrørende lovforslaget om afskaffelsen af store bededag, jf. BEU alm. del - samrådsspm. L
Regeringen har hele tiden ønsket at neutralisere
denne afledte virkning. Det fremgik også direkte
af bededags-lovforslaget. Her skrev vi helt klart, at
regeringen ville neutralisere effekten.
Da satsreguleringen er omfattet af et forlig, skulle
neutraliseringen imidlertid behandles i et særskilt
lovforslag.
Lovforslaget om neutralisering af den afledte
effekt på ydelserne blev vedtaget i Folketinget den
30. maj 2024, men først med virkning fra 2027.
Det er en konsekvens af, at der ikke kunne findes
opbakning i forligskredsen til at gennemføre
neutraliseringen allerede fra 2026.
Adfærdseffekten på de 200 mio. kr. er således
neutraliseret og vil alene vil have betydning i
2026. Det vedrører altså alene provenuet et enkelt
år.
Afskaffelsen af store bededag som helligdag
indebærer samlet set og helt uændret en markant
styrkelse af arbejdsudbuddet med ca. 8.500
fuldtidspersoner.
Tiltaget øger også BNP med ca. 9,4 mia. kr. og
styrker de offentlige finanser markant - svarende
til ca. 3. mia. kr. årligt.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/9-24 om processen vedrørende lovforslaget om afskaffelsen af store bededag, jf. BEU alm. del - samrådsspm. L
2905698_0004.png
Disse samlede varige økonomiske konsekvenser af
at afskaffe store bededag er altså upåvirket af
adfærdseffekten på de 200 mio. kr. i 2026.
(…)
Og så et par ord om økonomiske bemærkninger.
Jeg skal for en god ordens skyld understrege, at
det, der spørges til, ikke vedrører selve
lovforslaget, men drejer sig om fremstillingen af
de økonomiske bemærkninger til lovforslaget.
Det er ikke en minister, der foretager de faglige
økonomiske vurderinger som ligger til grund for
de økonomiske bemærkninger til et lovforslag.
I dette konkrete tilfælde er det embedsmænd i
Finansministeriet og i Beskæftigelsesministeriet.
Jeg er af mine embedsmænd blevet orienteret om,
at der fra område til område er forskellig praksis
for, hvordan de økonomiske konsekvenser præcis
fremstilles.
På nogle områder er der således ikke praksis for at
opgøre adfærdsvirkninger.
På Beskæftigelsesministeriets område fremstilles
det sædvanligvis sådan, at der tages højde for
skat,
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/9-24 om processen vedrørende lovforslaget om afskaffelsen af store bededag, jf. BEU alm. del - samrådsspm. L
tilbageløb og adfærd
ved lovændringer, som har
ydelsesmæssige konsekvenser.
Når der skønnes over effekter på adfærd ved
lovændringer, så sker det i tæt samarbejde med
Finansministeriet. Og der har også i den konkrete
sag være løbende drøftelser på
embedsmandsniveau for at kvalificere skønnene.
Der er også en tabel i de økonomiske
bemærkninger til lovforslaget om afskaffelse af
store bededag, som alene angiver
provenuet efter
skat og tilbageløb.
Tabellen oplyser ikke specifikt, hvad de
økonomiske konsekvenser er, når der er taget
højde for de adfærdsmæssige konsekvenser af den
afledte ydelsesændring i 2026.
Det havde været mere retvisende, og i
overensstemmelse med praksis for
Beskæftigelsesministeriets område, hvis tabellen i
stedet havde præsenteret virkningen efter skat,
tilbageløb
og adfærd.
Men embedsmændene har også vurderet, at det er
en mellemregning, som ikke har nogen betydning
for det samlede regnestykke. Igen: Det ændrer
ikke ved de samlede varige økonomiske
konsekvenser af at afskaffe Store Bededag.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/9-24 om processen vedrørende lovforslaget om afskaffelsen af store bededag, jf. BEU alm. del - samrådsspm. L
2905698_0006.png
Som man måske kan fornemme er det dog relativt
teknisk og det beror på faglige vurderinger. Det er
ikke noget, jeg som minister er direkte involveret
i.
(…)
Så til den del af samrådsspørgsmålet, som handler
om, hvornår jeg blev orienteret om
problemstillingen.
Her kan jeg oplyse, at jeg først den 22. juni 2023
bliver orienteret om, at adfærdsvirkningen ikke
fremgik af de økonomiske bemærkninger til
lovforslaget om afskaffelse af store bededag.
Det er længe
efter,
at lovforslaget blev vedtaget i
Folketinget.
Derfor havde jeg intet grundlag for at kunne
oplyse Folketinget om dette under
lovbehandlingen.
Den 2. januar 2024 orienterede jeg forligskredsen
(SF, LA, KF, RV, DF og ALT) skriftligt om, at
regeringen fortsat ønskede at neutralisere
virkningen på ydelserne, herunder den negative
virkning på arbejdsudbuddet og udgiften herved på
200 mio. kr.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 11/9-24 om processen vedrørende lovforslaget om afskaffelsen af store bededag, jf. BEU alm. del - samrådsspm. L
Jeg orienterede også forligskredsen om, at
ydelsesstigningen ville påvirke arbejdsudbuddet
negativt, og at det ville reducere virkningen på den
strukturelle saldo med yderligere ca. 0,2 mia. kr.
fra 2026, hvis ikke neutraliseringen gennemføres.
Folketinget har været informeret om, at regeringen
ville neutralisere den samlede varige effekt på
ydelserne af at afskaffe store bededag.
Og jeg vil også gerne understrege, at de
adfærdsmæssige konsekvenser fremgår tydeligt af
de økonomiske bemærkninger til det lovforslag,
der faktisk gennemførte neutraliseringen af
virkning på ydelser efter afskaffelsen af store
bededag som helligdag.
Tak for ordet.
7