Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2917035_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024
4693
J.nr. 2024 - 8854
7. oktober 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. september 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 432 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Vic-
toria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 432:
”Vil ministeren med udgangspunkt i notatet ”Viden om begrænsede sagsstammer”
fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fra 9. august 2018, orientere ud-
valget om nyeste viden om begrænsede sagsstammer -
bl.a. fra ”Flere skal med” og
anden relevant viden eller forskning?”
Svar:
Jeg har anmodet Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at oplyse, hvad
der er den nyeste viden om begrænsede sagsstammer. Det skal bemærkes, at der er
begrænset viden i en dansk kontekst, og erfaringerne er indsamlet inden for ram-
merne af den gældende lovgivning. Erfaringerne stammer fra beskæftigelsesindsat-
ser rettet mod udsatte borgere, bl.a.
”Flere
skal med”-projekterne. Det bemærkes
yderligere, at viden på området er for begrænset til, at der indregnes beskæftigel-
seseffekter. Nedenfor gennemgås også resultater fra udenlandske studier. Det er
vigtigt at bemærke, at der bør udvises forsigtighed, når udenlandske studier overfø-
res til en dansk kontekst inden for beskæftigelsesområdet.
Styrelsen oplyser følgende:
”Der
er i det følgende svar ikke tale om en komplet litteraturgennemgang på områ-
det, men derimod en opsamling af udvalgte relevante studier.
På foranledning af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har VIVE
i 2019 udarbejdet en litteraturgennemgang om sagsbehandlerrelaterede forhold. I
gennemgangen fremhæves blandt andet fem udenlandske studier, som alle finder
positive effekter på borgerens afgang fra ledighed ved at reducere sagsbehandler-
nes sagsstammer. En reduceret sagsstamme betyder fx, at den enkelte borger kan
blive tilgodeset med en bedre og mere intensiv vejledning mv. På baggrund af stu-
dierne vurderer VIVE, at
”der
eksisterer moderat evidens for, at en reduceret sags-
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om notatet Viden om begrænsede sagsstammer fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fra 9. august 2018
2917035_0002.png
stamme er forbundet med positive effekter på borgerens afgang fra ledighed til be-
skæftigelse”.
1
VIVE bemærker dog, at ”Selvom
vi finder moderat evidens for, at
lavere sagsstamme har positiv effekt for overgangen til beskæftigelse, skal resulta-
tet fortolkes med forsigtighed, idet der endnu ikke eksisterer studier, der har under-
søgt eventuelle forskydningseffekter af denne type indsats”.
2
Det vil sige, at den
mere effektive beskæftigelsesindsats blandt nogle borgere tilsvarende kan reducere
jobmulighederne blandt øvrige borgere, der ikke modtager indsatsen.
VIVE nævner derudover blandt andet, at det er værd at være opmærksom på, at re-
sultaterne af en reduceret sagsstamme må ses i relation til sagsstammens niveau.
Det er sandsynligt, at den samme reduktion i sagsstamme har en større effekt, hvis
den sker fra et højt end fra et lavt niveau, dvs. at effekten af reduceret sagsstamme
aftager med sagsstammens størrelse. Dette er imidlertid ikke noget, som studierne i
VIVEs litteraturgennemgang undersøger, og VIVE kan derfor ikke udtale sig om,
hvorvidt og i hvilken grad dette er tilfældet.
3
Af STARs notat ”Viden om begrænsede sagsstammer” fra 2018
indgår bl.a. Deloit-
tes evaluering af Empowermentprojektet og det fremgår, at borgerens chancer for
progression øges, når borgeren har en tillidsbaseret relation til en primær kontakt-
person, der er tilgængelig og reagerer på de informationer borgeren giver.
4
En
grundlæggende forudsætning for at kunne sikre den nødvendige håndholdte indsats
og opbygge en tillidsrelation til borgeren er, at medarbejderne har den fornødne tid.
Det er derfor vigtigt, at størrelsen på medarbejdernes sagsstammer matcher borger-
nes reelle behov og giver plads til den håndholdte indsats, der kan hjælpe borgeren
ind på arbejdsmarkedet.
Erfaringer fra ”Flere skal med”-projekterne
indikerer også, at en tillidsbaseret rela-
tion, viden om det lokale arbejdsmarked og den fornødne tid er væsentlige faktorer
i sagsbehandlerens arbejde med at sikre en håndholdt indsats, der hjælper borgeren
ind på arbejdsmarkedet.
Flere skal med
Fra august 2017 til august 2019 har 88 kommuner arbejdet med implementering af
satspuljeinitiativet ”Flere skal med” for borgere med mere end fem års sammen-
hængende forløb på kontanthjælp.
I evalueringen af projektet, der er udarbejdet af Rambøll m.fl., fremhæves tilstræk-
kelige medarbejderressourcer, som en væsentlig driver for at opnå gode resultater
med indsatsmodellen. Af evalueringen fremgår det blandt andet, at ”82
pct. af re-
spondenterne (peger) på, at den væsentligste forudsætning er at tilvejebringe til-
strækkelige medarbejderressourcer. Dette billede understøttes af de gennemførte
1
2
Sagsbehandlerrelaterede forhold som påvirker lediges jobchancer VIVE, 2019, s. 24
Sagsbehandlerrelaterede forhold som påvirker lediges jobchancer VIVE, 2019, s. 9
3
Sagsbehandlerrelaterede forhold som påvirker lediges jobchancer VIVE, 2019, s. 26
4
Evaluering af Empowermentprojektet, Deloitte, 2017
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om notatet Viden om begrænsede sagsstammer fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fra 9. august 2018
2917035_0003.png
casebesøg, hvor medarbejderne ligeledes fremhæver, at en lav sagsstamme under-
støtter relationsopbygning og etablering og vedligeholdelse af det gode match.”
5
I de besøgte casekommuner, der blandt andet er udvalgt på baggrund af, at de har
skabt gode resultater i forhold til projektets mål om virksomhedsplaceringer og or-
dinære timer, har sagsstammen typisk ligget på mellem 30-40 sager.
6
Flere skal med II
I ”Flere skal med II” blev indsatsen udvidet til at gælde hele målgruppen af aktivi-
tetsparate borgere over 30 år. Projektet blev igangsat i december 2019, og 30 kom-
muner deltog.
STAR gennemførte evalueringen af projektet
7
og finder blandt andet, at flere job-
formidlere nævner en tæt og tillidsbaseret relation til borgeren som en forudsæt-
ning for, at jobformidleren (borgerens kontaktperson) kan arbejde jobrettet med
borgeren.
Øvrige projekter med fokus på sagsstammer
Der findes øvrige nyere projekter, som har haft fokus på at undersøge effekterne af
lavere sagsstammer pr. sagsbehandler.
I projektet ”Håndholdt indsats i ressourceforløb” undersøges betydningen af en
nedsat sagsstamme med det formål, at den koordinerende sagsbehandler yder en
mere håndholdt indsats for den enkelte borger i ressourceforløb. I de 15 deltagende
kommuner har den samlede gennemsnitlige sagsstamme været ca. 30 sager pr.
sagsbehandler i projektperioden, mens det før projektstart i gennemsnit var ca. 39
sager pr. sagsbehandler. Epinion, Metrica og Discus gennemførte en evaluering af
projektet, der samlet set viser, at der er en stigning i andelen af borgere i virksom-
hedspraktik eller med ordinære timer i de deltagende kommuner, som er større end
i landets øvrige kommuner. Derudover fremgår det af evalueringen, at ”de
medvir-
kende koordinerende sagsbehandlere vurderer samlet set, at en nedsat caseload
(sagsstamme) har forbedret deres muligheder for at tilrettelægge indsatser uden
passive perioder for borgeren…”.
8
Pointen underbygges af de kvantitative resulta-
ter, som viser, at tiden mellem indsatser efter LAB i gennemsnit har været fire uger
kortere for borgere i deltagerkommunerne sammenlignet med borgere i de øvrige
kommuner.
9
Derudover er der igangværende projekter, hvor en begrænset sagsstamme er i fo-
kus. Eksempelvis forsknings-
og udviklingsprojektet ”Reconnect”, som afprøver en
5
Evaluering af Flere skal med, Rambøll, 2020, s. 9. Respondenterne består af ledere og
projektledere i deltagerkommunerne.
6
Evaluering af Flere skal med, Rambøll, 2020
7
Evaluering af Flere skal med II, Bedre indsats til borgere i ressourceforløb og Afklarings-
puljen, STAR, 2023
8
Evaluering af Håndholdt indsats i ressourceforløb, Epinion, Metrica og Discus, 2019, s. 2.
9
Evaluering af Håndholdt indsats i ressourceforløb, Epinion, Metrica og Discus, 2019
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om notatet Viden om begrænsede sagsstammer fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fra 9. august 2018
2917035_0004.png
tværfaglig indsats målrettet unge med psykisk sårbarhed. Projektet tager afsæt i vi-
densgrundlaget bag IPS, hvor IPS-konsulentens sagsstamme maksimalt ligger på
25 borgere. Projektet løber fra 2019 til sommeren 2025.
10
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
10
Bonfils, Inge et al. (2020). Supported Employment
en ny beskæftigelsesindsats i en
dansk kontekst.
Udenfor nummer,
41(20), pp. 24-33.
4