Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2916402_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
4. oktober 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 431 (Alm. del) af
10. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den forventede restlevetid for 55-årige, 60-årige og 65-årige
personer i beskæftigelse fordelt på uddannelsesbaggrund og køn? Oplysningerne
ønskes for seneste historiske år. Ministeren bedes desuden oplyse den forventede
restlevetid for 55-årige, 60-årige og 65-årige for hele befolkningen (beskæftigede
og ikke-beskæftigede) fordelt på uddannelsesbaggrund. Oplysningerne ønskes for
seneste historiske år.
Svar
Det skal til opgørelsen bemærkes, at den forventede restlevetid er baseret på et så-
kaldt tværsnit, dvs. med udgangspunkt i observerede aldersspecifikke dødshyppig-
heder i 2023, som er seneste dataår. Restlevetid på tværsnit udtrykker alene den
aktuelle levetid i et bestemt år, og antager, at personerne vil gennemleve de i data-
året observerede dødeligheder ved højere alderstrin.
En tværsnitsopgørelse opdelt på uddannelsesniveau vil dermed afspejle de obser-
verede dødeligheder i det anvendte dataår for ældre aldersgrupper med samme ud-
dannelsesniveau. Det stigende uddannelsesniveau i befolkningen betyder, at ud-
dannelsesgrupperne ændrer størrelse og sammensætning over tid. Fx var 28 pct. af
de 60-årige ufaglærte i 2022, sammenlignet med 42 pct. af de 80-årige. Hvis grup-
pen af ufaglærte 60-årige derfor er en gennemsnitligt mindre ressourcestærk
gruppe end ufaglærte var tidligere
og restlevetiden derfor i højere grad kan være
koncentreret i bunden af levetidsfordelingen
kan den opgjorte restlevetid for
ufaglærte potentielt være overvurderet isoleret set som følge heraf. Omvendt vil
generelt faldende dødeligheder i fremtiden trække i retning af, at restlevetiden for
alle uddannelsesgrupper kan være højere end opgjort med de nuværende tvær-
snitsdødeligheder.
Den forventede restlevetid for beskæftigede 55-årige er opgjort på baggrund af
observerede dødeligheder blandt personer over 55 år, der var beskæftigede som
55-årige. Når der alene ses på personer, der var beskæftiget som 55-, 60- og 65-
årige, baseres opgørelsen på en relativt stærk gruppe inden for hver af uddannel-
sesgrupperne. Særligt vil kravet om beskæftigelse som 60- og 65-årig frasorterer en
stor del af befolkningen på de ældre aldersgrupper, hvor mange trak sig tilbage på
efterløn, og hvor efterlønsalderen var 60 år.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm. om den forventede restlevetid for 55-årige, 60-årige og 65-årige personer i beskæftigelse fordelt på uddannelsesbaggrund og køn
2916402_0002.png
Side 2 af 3
De opgjorte restlevetider fremgår af tabel 1. Når der ses på 55-årige beskæftigede
mænd, er den opgjorte restlevetid på 26,7 år for ufaglærte, hvilket er knap 1,1 år
kortere end for faglærte, 2,8 år kortere end for gruppen med kort- og mellemlang
videregående uddannelse, og 3,9 år kortere end for gruppen med lang videregå-
ende uddannelse.
Tabel 1
Forventet restlevetid for 55-, 60- og 65-årige, opgjort på tværs af højeste fuldførte uddannelse og
beskæftigelsesstatus
Ufaglært
Faglært
KVU/MVU
LVU
Forskel mellem
LVU og ufaglært
--- antal år ---
Beskæftiget som 55-årig
Mænd
Kvinder
26,7
30,1
27,7
31,1
29,5
32,4
30,6
33,0
3,9
2,9
Beskæftiget som 60-årig
Mænd
Kvinder
22,9
26,2
23,7
26,9
25,2
28,1
26,0
28,6
3,2
2,4
Beskæftiget som 65-årig
Mænd
Kvinder
19,4
22,3
19,9
23,0
21,3
23,9
21,8
24,1
2,4
1,8
Alle 55-årige (beskæftigede og ikke-beskæftigede)
Mænd
Kvinder
24,4
27,8
26,6
30,2
28,8
31,8
30,1
32,6
5,7
4,8
Alle 60-årige (beskæftigede og ikke-beskæftigede)
Mænd
Kvinder
20,4
23,5
22,2
25,6
24,2
27,1
25,4
27,9
5,0
4,4
Alle 65-årige (beskæftigede og ikke-beskæftigede)
Mænd
Kvinder
16,7
19,5
18,2
21,3
19,9
22,6
20,9
23,2
4,1
3,8
Anm.: Forventet restlevetid er beregnet på tværsnitsdata for 2022. Aldersgrupper op til og med 105 år indgår i
opgørelsen af den forventede restlevetid. Den forventede restlevetid for beskæftigede 55-årige er opgjort på
baggrund af observerede dødeligheder blandt personer over 55 år, der var beskæftigede som 55-årige.
Grundet databegrænsninger er beregningen 1) uddannelsesopdelt op til alder 98, 2) opdelt på beskæftigelse
som 55-årig op til alder 97, og 3) opdelt på beskæftigelse som 60-årig op til alder 102.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm. om den forventede restlevetid for 55-årige, 60-årige og 65-årige personer i beskæftigelse fordelt på uddannelsesbaggrund og køn
Side 3 af 3
For 55-årige beskæftigede kvinder er den opgjorte restlevetid på 30,1 år for ufag-
lærte, hvilket er 1 år kortere end for faglærte, 2,3 år kortere end for gruppen med
kort- og mellemlang videregående uddannelse, og 2,9 år kortere end for gruppen
med lang videregående uddannelse.
Den opgjorte restlevetidsforskel på tværs af uddannelse mindskes, når der alene
ses på personer, der var beskæftigede som hhv. 55-, 60- og 65-årig, sammenlignet
med når der ses på både beskæftigede og ikke-beskæftigede. Når der ses på alle
55-årige, er den forventede restlevetid for mænd (kvinder) med lang videregående
uddannelse 24 (17) pct. længere end for ufaglærte. Ses der alene på 55-årige i be-
skæftigelse er den opgjorte restlevetid for mænd (kvinder) med lang videregående
uddannelse 15 (10) pct. længere end for ufaglærte. Forskellen mellem kønnene er
omtrent den samme, når der alene ses på beskæftigede, som når der ses på både
beskæftigede og ikke-beskæftigede.
Der opgøres generelt en større forskel mellem uddannelsesgruppernes restlevetid
for mænd end for kvinder, ligesom at den opgjorte restlevetid er længere for kvin-
der end for mænd. Restlevetiden falder pr. definition, når der måles fra et højere
alderstrin, og derfor mindskes de opgjorte forskelle i restlevetiden rent mekanisk,
når opgørelsen tager udgangspunkt i et højere alderstrin. At den forventede restle-
vetid ikke er 5 år højere, når der måles ved 55 år i stedet for 60 år, afspejler, at
nogle dør mellem 55- og 60-årsalderen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister