Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
14. oktober 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 430 (Alm. del) af
10. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren
–
i forlængelse af svar på BEU alm del. spørgsmål 250
–
opdatere
svaret således, at rækkefølgen på de analyserede ordninger ændres, så seniorpen-
sion kommer før efterløn og så tidlig pension kommer sidst, jf. anmærkningen til
tabellen om hvad der beregningsteknisk er lagt til grund for skønnene? Ministeren
bedes videre redegøre for antallet af efterlønsmodtagere fra 2010-2030 opdelt på
uddannelsesgrupper før tilbagetrækningsreformen fra 2011 blev vedtaget. Der øn-
skes en sammenligning med antallet af efterlønsmodtagere fordelt på uddannelser
som billedet og fremskrivningerne ser ud i dag fra 2010-2030.
Svar
Der spørges til alternativ beregningsrækkefølge for
svar på Beskæftigelsesudvalgets
spørgsmål nr. 250 (alm. del) af 25. marts 2024,
hvori aldrene for seniorpension, efter-
løn og tidlig pension fastholdes på de nuværende niveauer, dvs. stigningen stop-
pes.
Man kan tidligst overgå til tidlig pension og efterløn tre år før ens folkepensionsal-
der, mens man tidligst kan overgå til seniorpension seks år før ens folkepensions-
alder. Den tidligste alder for overgang til efterløn og tidlig pension er således 64 år
i både 2024 og 2025. For seniorpension er den 62 år i begge år.
Som følge af, at folkepensionsalderen stiger til 68 år i 2030, vil den tidligste alder
for overgang til efterløn og tidlig pension stige til 65 år i 2027. Da folkepensions-
alderen endvidere stiger til 69 år i 2035, vil den tidligste alder for overgang til ef-
terløn og tidlig pension stige til 66 år i 2032, mens den tidligste alder for overgang
til seniorpension vil stige til 63 år i 2029.
En fastholdelse af alderen for efterløn og tidlig pension på 64 år vil således med-
føre en lempelse på ét år fra 2027 til 2032, hvorefter lempelsen vil vokse. Perio-
den, man kan modtage hhv. efterløn og tidlig pension i, vil med tiltaget således
være op til hhv. fire år i 2027 og fem år i 2032. En fastholdelse af seniorpensions-
alderen på 62 år indebærer en lempelse på ét år i 2029 og 2030, hvor seniorpensi-
onsalderen ellers ville være 63 år som følge af forhøjelse af folkepensionsalderen.
Seniorpensionsperioden vil således være op til syv år i 2029. Betydningen for
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K