Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2916404_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
4. oktober 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 429 (Alm. del) af
10. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren
i forlængelse af svar på FIU alm del. spørgsmål 305, folketings-
året 2022-23 (2. samling)
1) beskrive de præcise forudsætninger for fremskriv-
ningen, og 2) opdele fremskrivningen af selvpensionerede på uddannelsesgrupper?
Ministeren bedes oversende en tabel med tallene for årene 2023-2080.
Svar
Den nuværende fremskrivning af selvpensionister i Finansministeriets mellemfri-
stede fremskrivning er baseret på en registeropgørelse på historiske data af sam-
menhængen mellem køn, alder og niveauet for pensionsformuen på den ene side
og andelen, der er selvpensioneret på den anden side.
Opgørelsen omfatter alderstrin fra 60-65-år, men er (baseret på den estimerede
sammenhæng) videreført til senere alderstrin, idet der er behov for at inddrage
flere alderstrin i takt med forhøjelser i folkepensionsalderen. Da selvpensionister
er afgrænset til personer i alderen mellem 60 år og folkepensionsalderen, vil for-
højelser af folkepensionsalderen isoleret set medføre et øget antal selvpensioni-
ster. Opgørelsen indebærer endvidere, at en øget pensionsformue vil trække i ret-
ning af flere selvpensionister, samt at kvinder alt andet lige har en lidt større tilbø-
jelighed til selvpensionering end mænd.
Baseret på den registrerede hhv. forventede befolkningsudvikling, folkepensions-
alder og pensionsformue i faste priser kan der, med udgangspunkt i den estime-
rede sammenhæng, opgøres et skøn for antallet af selvpensionister i årene fra den
historiske registeropgørelse og frem. Til brug for fremskrivningen er den estime-
rede alderseffekt omsat til en restlevetidseffekt. Derved opnås, at en stigning i
restlevetiden alt andet lige vil trække i retning af færre selvpensionister.
Det skal til opgørelsesprincipperne bemærkes, at den estimerede sammenhæng
bygger på et historisk år, hvor efterløn omfattede flere personer end i dag og
fremadrettet. Omvendt var tidlig pension og seniorpension ikke indført. I frem-
skrivningen er der derfor, ud over det ovenfor beskrevne, desuden indregnet en
effekt fra ændringer i de førtidige tilbagetrækningsordninger. Desuden indregnes
en effekt af, at alderen, hvorfra man kan hæve af sin pensionsopsparing, vil stige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om ministeren – i forlængelse af svar på FIU alm del. spørgsmål 305, folketingsåret 2022-23 (2. samling) – 1) vil beskrive de præcise forudsætninger for fremskrivningen, og 2) opdele fremskrivningen af selvpensionerede på uddannelsesgrupper
2916404_0002.png
Side 2 af 2
for de kommende generationer af seniorer som følge af de lovmæssige forhøjelser
af PBL-alderen (som er den laveste alder, hvor pensionsordninger kan udbetales).
Konkret indregnes effekten som en gradvis reduktion i det skønnede antal selv-
pensionister med mere end fem år til folkepensionsalderen.
Samlet set medfører fremskrivningen, som ligger til grund for Finansministeriets
mellemfristede fremskrivning, at antallet af selvpensionister forventes at stige fra
ca. 7.000 helårspersoner i 2023, til 26.000 helårspersoner i 2050, og til ca. 36.000
helårspersoner i 2080,
jf. tabel 1 samt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 305 (Alm.
del) af 28. august 2023.
Tabel 1
Skøn for antal selvpensionister i det seneste mellemfristede forløb, 1.000 helårspersoner, 2023-2080
2023
7,2
2030
12,0
2040
24,4
2050
26,2
2060
29,8
2070
35,0
2080
36,0
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 personer
Kilde: Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2028
I forhold til at foretage en uddannelsesopdeling af det skønnede antal selvpensio-
nister i fremskrivningen er det med de nuværende opgørelsesprincipper desværre
ikke muligt. Det skyldes, for det første, at uddannelse ikke er medtaget i den esti-
merede sammenhæng, som lægger til grund for fremskrivningen, samt for det an-
det, at udviklingen i det fremtidige antal personer på de førtidige tilbagetræknings-
ordninger ikke er uddannelsesopdelt i Finansministeriets mellemfristede frem-
skrivninger. Dertil kommer, at der i korrektionen for forhøjelser af PBL-alderen
heller ikke er taget stilling til eventuelle forskelle mellem uddannelsesgrupper.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister