Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
4. oktober 2024
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 429 (Alm. del) af
10. september 2024
Spørgsmål
Vil ministeren
–
i forlængelse af svar på FIU alm del. spørgsmål 305, folketings-
året 2022-23 (2. samling)
–
1) beskrive de præcise forudsætninger for fremskriv-
ningen, og 2) opdele fremskrivningen af selvpensionerede på uddannelsesgrupper?
Ministeren bedes oversende en tabel med tallene for årene 2023-2080.
Svar
Den nuværende fremskrivning af selvpensionister i Finansministeriets mellemfri-
stede fremskrivning er baseret på en registeropgørelse på historiske data af sam-
menhængen mellem køn, alder og niveauet for pensionsformuen på den ene side
og andelen, der er selvpensioneret på den anden side.
Opgørelsen omfatter alderstrin fra 60-65-år, men er (baseret på den estimerede
sammenhæng) videreført til senere alderstrin, idet der er behov for at inddrage
flere alderstrin i takt med forhøjelser i folkepensionsalderen. Da selvpensionister
er afgrænset til personer i alderen mellem 60 år og folkepensionsalderen, vil for-
højelser af folkepensionsalderen isoleret set medføre et øget antal selvpensioni-
ster. Opgørelsen indebærer endvidere, at en øget pensionsformue vil trække i ret-
ning af flere selvpensionister, samt at kvinder alt andet lige har en lidt større tilbø-
jelighed til selvpensionering end mænd.
Baseret på den registrerede hhv. forventede befolkningsudvikling, folkepensions-
alder og pensionsformue i faste priser kan der, med udgangspunkt i den estime-
rede sammenhæng, opgøres et skøn for antallet af selvpensionister i årene fra den
historiske registeropgørelse og frem. Til brug for fremskrivningen er den estime-
rede alderseffekt omsat til en restlevetidseffekt. Derved opnås, at en stigning i
restlevetiden alt andet lige vil trække i retning af færre selvpensionister.
Det skal til opgørelsesprincipperne bemærkes, at den estimerede sammenhæng
bygger på et historisk år, hvor efterløn omfattede flere personer end i dag og
fremadrettet. Omvendt var tidlig pension og seniorpension ikke indført. I frem-
skrivningen er der derfor, ud over det ovenfor beskrevne, desuden indregnet en
effekt fra ændringer i de førtidige tilbagetrækningsordninger. Desuden indregnes
en effekt af, at alderen, hvorfra man kan hæve af sin pensionsopsparing, vil stige
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K