Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2917994_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
8. oktober 2024
J.nr. 2024-4683
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. september 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 422 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Vic-
toria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 422:
”Vil
ministeren
i lyset af regeringens forslag til finansloven for 2025, Aftale
om styrket indsats mod social dumping fra 23. maj 2024 og eventuelt yderligere
besluttede ændringer i Arbejdstilsynets bevillinger
opdatere svaret på BEU
alm. del spørgsmål 341, folketingsåret 2022-23 (2. samling), således at de alloke-
rede midler til Arbejdstilsynet som følge af ovennævnte udspil inkluderes i tabel
1 og 2 for årene 2024, 2025, 2026, 2027, 2028, 2029 og 2030? Udviklingen øn-
skes oplyst i løbende og faste priser (2025-pl) og udgifterne fordelt på følgende
aktiviteter: a. Social dumping b. Tilsyn med arbejdsmiljø c. Øvrige aktiviteter og
d. I alt.”
Svar:
Arbejdstilsynets udgiftsbevilling på årets bevillingslove i perioden 2015-2023, den
forventede samlede bevilling i 2024 og den budgetterede bevilling for finans- og
budgetoverslagsårene (2025-2028) på regeringens forslag til finanslov for 2025
fremgår af tabel 1 (årets priser) og tabel 2 (faste priser, 2025-pl). Arbejdstilsynets
forventede bevilling i 2029 og 2030 vil fremgå af finanslovforslagene for hhv.
2026 og 2027.
Bevillingen på forslag til finanslov for 2025 afspejler Arbejdstilsynets samlede be-
villing og inkluderer således også
Aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats
og indsats mod social dumping fra marts 2023, Aftale om en styrket indsats mod
social dumping fra maj 2024
og generelle omprioriteringsbidrag mv. Arbejdsmiljø-
aftalen fra 2023 gælder for perioden 2023-2026, hvorfor der på nuværende tids-
punkt ses et fald i bevillingsniveauet fra 2026 til 2027. Aftalepartierne er enige om
at drøfte arbejdsmiljøindsatsen fra 2027 og frem i løbet af 2026.
Arbejdstilsynets bruttoudgiftsudvikling er i tabel 1 og 2 fordelt på de angivne kate-
gorier. Arbejdstilsynet fik i 2021 og 2022 bevilling til særlige covid-19-indsatser,
som er fratrukket bevillingerne i tabel 1 og 2.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om regeringens forslag til finansloven for 2025, Aftale om styrket indsats mod social dumping fra 23. maj 2024 og eventuelt yderligere besluttede ændringer i Arbejdstilsynets bevillinger
2917994_0002.png
”Indsats mod social dumping” vedrører bl.a. den fælles myndighedsindsats for ord-
nede forhold, skærpet tilsyn med større infrastrukturprojekter, boligtilsyn når ar-
bejdsgiver stiller bolig til rådighed for ansatte, intensiveret tilsyn ved gentagne
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen mv.
”Tilsyn med arbejdsmiljø” omfatter tilsynet med virksomhederne, understøttelse af
tilsynsindsatsen, kommunikation om arbejdsmiljø, it og opgaver vedrørende regu-
lering og viden på arbejdsmiljøområdet.
”Øvrige aktiviteter” omfatter indtægter relateret til Arbejdstilsynets tilskudsfinan-
sierede aktiviteter i Bangladesh og Myanmar, administrationsudgifter vedr. bl.a. ar-
bejdsmiljøpuljen, Arbejdsmiljøforskningsfonden og pulje til arbejdsmiljøindsats i
kommuner og regioner, indtægtsdækket virksomhed vedr. uddannelse i vurdering
af psykisk arbejdsmiljø for certificeringsorganers auditorer og gebyrfinansierede
aktiviteter på bl.a. offshore-sikkerhedsområdet.
Tabel 1
Arbejdstilsynets bevilling i perioden 2015-2028, årets priser (2025-pl. fsva. 2025-2028)
Mio. kr.,
årets priser
Indsats mod so-
cial dumping
Tilsyn med ar-
bejdsmiljø mv.
Øvrige aktiviteter
I alt § 17.21.01.
Arbejdstilsynet
2015
51,9
2016
48,5
2017
54,5
2018
58,3
2019
67,8
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
99,6 103,5 107,9 114,4 145,5 148,9 148,5 117,8 116,9
436,0 391,5 366,6 362,7 374,5 433,6 432,6 444,1 463,9 476,7 486,2 480,0 423,0 415,5
2,6
15,0
11,5
8,4
13,3
13,3
16,2
11,3
9,2
19,2
19,2
17,0
14,5
14,5
490,5 455,0 432,6 429,4 455,6 546,5 552,3 563,3 587,5 641,4 654,3 645,5 555,3 546,9
Kilde: Finanslovene for 2015-2024, tillægsbevillingslovene for 2015-2023 og forventede tillægsbevillinger i 2024,
forslag til finanslov for 2025 og egne beregninger. Arbejdstilsynet har i perioden været berørt af flere mindre
ressortændringer, bl.a. er markedsovervågning og ressortansvar for natur- og bionaturgas på land overført til
Sikkerhedsstyrelsen og opgaver vedr. veteraners arbejdsskader er overført til Forsvarsministeriet.
Det bemærkes, at opgørelsesmetoden er ændret i forhold til de tidligere besvarelser af samme spørgsmål, da der
til finanslovsbevillingen er medregnet eventuelle efterfølgende tillægsbevillinger til året. Opgørelsen afspejler
dermed de afsatte bevillinger inklusiv de ændringer til bevillingen, der er besluttet i løbet af de relevante finans-
lovsår. Ved sammenligning med tidligere besvarelser kan bevillingstal for de enkelte år derfor være justeret.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om regeringens forslag til finansloven for 2025, Aftale om styrket indsats mod social dumping fra 23. maj 2024 og eventuelt yderligere besluttede ændringer i Arbejdstilsynets bevillinger
2917994_0003.png
Tabel 2
Arbejdstilsynets bevilling i perioden 2015-2028, 2025-pl.
Mio. kr.,
2025-pl
Indsats mod social
dumping
Tilsyn med ar-
bejdsmiljø mv.
Øvrige aktiviteter
I alt § 17.21.01.
Arbejdstilsynet
2015
63,7
2016
59,2
2017
65,8
2018
69,1
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
79,3 115,2 118,3 118,2 122,3 149,9 148,9 148,5 117,8 116,9
535,3 478,3 442,5 429,7 437,9 501,1 494,4 486,7 496,0 491,0 486,2 480,0 423,0 415,5
3,2
18,3
13,9
10,0
15,6
15,4
18,5
12,4
9,8
19,8
19,2
17,0
14,5
14,5
602,2 555,8 522,2 508,8 532,8 631,7 631,2 617,3 628,1 660,7 654,3 645,5 555,3 546,9
Kilde: Finanslovene for 2015-2024, tillægsbevillingslovene for 2015-2023 og forventede tillægsbevillinger i 2024,
forslag til finanslov for 2025 og egne beregninger. Arbejdstilsynet har i perioden været berørt af flere mindre
ressortændringer, bl.a. er markedsovervågning og ressortansvar for natur- og bionaturgas på land overført til
Sikkerhedsstyrelsen og opgaver vedr. veteraners arbejdsskader er overført til Forsvarsministeriet.
Det bemærkes, at opgørelsesmetoden er ændret i forhold til de tidligere besvarelser af samme spørgsmål, da der
til finanslovsbevillingen er medregnet eventuelle efterfølgende tillægsbevillinger til året. Opgørelsen afspejler
dermed de afsatte bevillinger inklusiv de ændringer til bevillingen, der er besluttet i løbet af de relevante finans-
lovsår. Ved sammenligning med tidligere besvarelser kan bevillingstal for de enkelte år derfor være justeret.
Det bemærkes, at der på FFL25 er afsat en negativ budgetregulering på 22,6 mio.
kr. i 2025, 34,8 mio. kr. i 2026, 36,6 mio. kr. i 2027 og 36,4 mio. kr. i 2028 vedrø-
rende politisk prioriteret opgavebortfald på beskæftigelsesministeriets område sam-
let set. Den negative budgetregulering er endnu ikke udmøntet og fremgår derfor
ikke af tabel 1 og 2. Regeringens oplæg vil indebære, at Arbejdstilsynets bevilling
forventes reduceret fra 2025 og frem bl.a. som følge af en målretning af Arbejdstil-
synets tilsynsindsats, tilpasning af rådsbetjening og sanering af vejledninger, jf. ta-
bel 3.
Tabel 3
Arbejdstilsynets forventede bevilling på finansloven for 2025, 2025-pl.
Mio. kr.,
2025-pl
Samlet bevilling på
FFL25
Forventede konse-
kvenser af statsligt
arbejdsprogram
(ÆF25)
I alt § 17.21.01.
Arbejdstilsynet
2025
2026
2027
2028
654,3 645,5 555,3 546,9
-7,9
-17,8
-19,8
-19,7
646,4 627,7 535,5 527,2
Kilde: Regeringens forslag til finanslov for 2025 og forventede konsekvenser af statsligt arbejdsprogram.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3