Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4630
Den 4. oktober 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. september 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 420 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Vic-
toria Velasquez (Enhedslisten).
Spørgsmål nr. 420:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke udgifter der er forbundet med kontaktforløbet for
dagpengemodtagere? Ministeren bedes i svaret oplyse følgende:
1. Hvad er enhedsprisen for en samtale i jobcenteret?
2. Hvad er den gennemsnitlige enhedsomkostning for kontaktforløbet for en dag-
pengemodtager (evt. opgjort pr. fuldtidsperson), hhv. ud fra gældende regler, og
hvis kontaktforløbet blev rullet tilbage til jobcenteret?
3. Hvad ville de samlede årlige offentlige udgifter være til kontaktforløbet til dag-
pengemodtagere, hvis kontaktforløbet var i jobcenteret?
4. Hvor stor en offentlig besparelse vil det give, hvis a-kasserne overtog det fulde
ansvar for kontaktforløbet for dagpengemodtagere uden økonomisk kompensation
til a-kasserne?”
Svar:
Spørgsmål 1: Enhedspris for samtaler i jobcenteret.
Kommunerne registrerer ikke udgifterne til samtaler særskilt. Udgifterne til samta-
ler registreres under kommunernes samlede udgifter til drift og jobcentrene. Det er
derfor ikke muligt at opgøre de faktiske udgifter til samtaler på baggrund af de
kommunale regnskaber og indberetninger.
En ny analyse af jobcentrenes tids- og ressourceforbrug (BDO og HBS, 2024) vi-
ser, at kommunerne i gennemsnit bruger 1,6 timer pr. samtale med dagpengemod-
tagere. Det dækker over forberedelse, samtaleafvikling, dokumentation og registre-
ring mv.
På baggrund af analysen skønnes det derfor, at en samtale i gennemsnit koster 695
kr. (2024-pl).