Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2909216_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Linea Søgaard-Lidell (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
23. September 2024
J.nr. 2024 - 4480
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
407 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålene er stillet efter ønske
fra Linea Søgaard-Lidell (V).
Spørgsmål nr. 407:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan virksomhedernes indbetalingssats til barsels-
fondene udregnes, herunder i hvilket omfang elementer som demografi og faldende
fødselsrater har betydning for udformning af satsen?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at de decentrale barselsudligningsordninger er op-
rettet af arbejdsmarkedets parter som led i overenskomstaftalerne. Det er således et
anliggende mellem arbejdsmarkedets parter, og Beskæftigelsesministeriet har der-
for ikke indsigt i, hvordan bidragssatserne til disse udregnes.
Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedr. Bar-
sel.dk indhentet bidrag fra ATP, som har oplyst følgende:
”Den bidragssats, der indstilles fra ATP’s bestyrelse til beskæftigelsesministeren
afspejler Barsel.dk’s estimat over de samlede refusionsudgifter, udgifterne til admi-
nistration samt en buffer, der skal sikre tilstrækkelig likviditet.
I forbindelse med den årlige indstilling foretages en samlet analyse, der tager ud-
gangspunkt i:
Dagpengesatsen og satsen for kroneloft. Kroneloftet fastsættes på bag-
grund af DA/FH-overenskomsten og differencen mellem den og dagpenge-
satsen er den maksimale sats, der kan udbetales pr. time.
Den forventede beskæftigelse jf. prognose fra Økonomisk Redegørelse
De forventede fødselsrater jf. Danmarks Statistik
Den samlede, maksimale refusionsperiode
Et estimat af den forventede anvendelsesgrad i den kommende periode
Over de seneste år har der knyttet sig størst usikkerhed til anvendelsesgraden, hvor
der med den øremærkede barsel og forøgelsen af refusionsperioden fra 36 til 40
uger er åbnet nogle nye muligheder, mens forældrenes præcise anvendelsesgrad af
disse muligheder (og dermed refusionsudgifterne) har været svære at prognosticere.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 407: MFU spm. om hvordan virksomhedernes indbetalingssats til barselsfondene udregnes
Aktuelt bemærkes det, på baggrund af halvårstal fra Barsel.dk, at der i 1. halvår
2024 er udbetalt mere i refusion/kompensation end budgetteret. Det understreger
behovet for en likviditetsbuffer.”
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af BEU alm. del spørgsmål 404 (folke-
tingssamling 2023-24).
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2