Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2909188_0001.png
Pkt.
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
26. april 2024
Årlig regulering af satser i Barsel.dk
Indstilling
ATP’s bestyrelse er i barseludligningslovens § 3, stk. 1 og 2, samt i § 4, stk. 2 og 4, tillagt indstillingsret til
beskæftigelsesministeren vedrørende regulering af kroneloftet, refusionsperiodens længde og bidraget til
Barsel.dk. Kroneloft og refusionsperiode fastsættes i en bekendtgørelse, og bidraget ved lov, som samlet
set udgør hjemmelsgrundlaget for Barsel.dk´s udbetaling og opkrævning.
I overenskomstaftalerne på DA/FH-området for 2023-2025 blev udligningsgrundlaget i barselsudlignings-
ordningen på DA/FH-området forhøjet med i alt 12,5 pct. i overenskomstperioden. For at følge en tilsva-
rende stigningstakt, fordeles stigningen i Barsel.dk på samme måde som på DA/FH-området med 7,7 pct.
ved reguleringen i 2023 og 4,4 pct. i 2024.
Med henvisning til den nuværende likviditetsbeholdning, anvendelsesgraden og den aktuelle refusionspe-
riode er indstillingen, at bidragssatsen skal hæves fra 1.350 kr. til 1.550 kr. Det afspejler også overvejel-
serne i 2023, hvor satsen blev fastholdt på baggrund af et ønske om at nedbringe den oparbejdede likvi-
ditet, men med en udtrykt forventning om en stigning i satsen for 2025.
Ved indstilling af bidragssatsen er der så vidt muligt taget højde for de usikkerheder, der er omkring forud-
sætningerne, herunder i forhold til at sikre et forsvarligt beredskab til at imødegå evt. afvigelser i disse og
under hensyntagen til, hvornår den likviditetsmæssige effekt af en ændring i bidragssatsen vil kunne ske.
Det indstilles til beskæftigelsesministeren:
at kroneloftet pr. 1. juli 2024 hæves fra 225,27 kr. til 235,18 kr.
at refusionsperioden pr. 1. juli 2024 fastholdes på 40 uger.
at bidragssatsen pr. 1. januar 2025 hæves fra 1.350 kr. til 1.550 kr. pr. år.
1
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: MFU spm. om hvad kapitalbeholdningen er i centrale og decentrale barselsfonde og i hvilket omfang, der er en balance mellem de midler virksomheder indbetaler til fondene og de midler, der trækkes ud i refusion til arbejdsgivere
2909188_0002.png
Fastsættelse af kroneloft
Modellen for fastsættelse af refusionsniveauet har til formål at sikre, at reguleringen sker i takt med udvik-
lingen på det private arbejdsmarked og efter dialog med arbejdsmarkedets parter. Derfor er det også hen-
sigten, at reguleringen af kroneloftet i Barsel.dk sker i umiddelbar forlængelse af de justeringer, der følger
af overenskomstaftalen på DA/FH-området.
Ved overenskomstaftalerne på DA/FH-området for 2023-2025 blev udligningsgrundlaget i barselsudlig-
ningsordningen på DA/FH-området forhøjet med i alt 12,5 pct. i overenskomstperioden. For at følge de
stigningstakter, der er lagt ind på DA/FH-området, fordeles stigningen i Barsel.dk på samme måde med
7,7 pct. i 2023 og 4,4 pct. i 2024.
Med baggrund i overenskomstresultatet fra 2023 indstilles, at Barsel.dk tilsvarende forhøjer kroneloftet
med 4,4 pct. i 2024 fra 209,16 kr. til 235,18 kr.
Fastsættelse af refusionsperioden
Ved overenskomstaftalerne på DA/FH-området for 2023-25 blev der aftalt en udvidelse af forældreorloven
med 4 uger til 40 uger fra 1. juli 2023. På baggrund af overenskomstresultatet fra 2023 indstilles, at Bar-
sel.dk fastholder refusionsperioden på 40 uger.
Fastsættelse af bidrag
Barsel.dk yder refusion for den timeløn, der ligger i intervallet mellem den maksimale dagpengesats og
kroneloftet. Sammen med længden af refusionsperioden og antallet af lønmodtagere, der afholder barsel
med løn, er det forskellen mellem dagpengesats og kroneloft, der har betydning for det samlede omfang
af refusionsudbetalingerne i Barsel.dk.
Udgangspunktet for styringen i Barsel.dk er udviklingen i den likvide beholdning, da dispositionsfonden
overvejende udgøres af tilgodehavende bidrag, og der skal sikres et forsvarligt økonomisk og likviditets-
mæssigt beredskab til at kunne imødegå afvigelser fra det forventede.
Med baggrund i skøn over de forventede refusioner og kompensationer samt den nuværende likviditet
indstilles det, at bidragssatsen hæves fra de nuværende 1.350 kr. til 1.550 kr. pr. 1. januar 2025. Med en
bidragssats på 1.550 kr. er det vurderingen, at der fortsat vil være tilstrækkelig likviditet
1
i Barsel.dk i den
kommende periode, således at den også vil kunne håndtere den usikkerhed, der er forbundet med bereg-
ningsforudsætningerne
2
.
1
Tilstrækkelig likviditet er skønsmæssigt vurderet at ligge i intervallet 150-300 mio. kr. i perioden frem til næste bidragsregulering
har likviditetsmæssig effekt.
2
Beregningsforudsætningerne fremgår af bilag 1.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: MFU spm. om hvad kapitalbeholdningen er i centrale og decentrale barselsfonde og i hvilket omfang, der er en balance mellem de midler virksomheder indbetaler til fondene og de midler, der trækkes ud i refusion til arbejdsgivere
2909188_0003.png
Figur 1 Forventet udvikling i likviditet ved bidragssats på 1.550 kr.
700
600
500
mio. kr (ultimo)
400
300
200
100
0
2023 2024
Q4
Q1
2024 2024 2024 2025 2025
Q2
Q3
Q4
Q1
Q2
2025 2025 2026
Q3
Q4
Q1
2026 2026 2026
Q2
Q3
Q4
Likviditet ved bidrag på 1.550 kr.
Figur 2 Forventet udvikling i dispositionsfond ved bidragssats på 1.550 kr.
1.000
900
800
mio. kr (ultimo)
700
600
500
400
300
200
100
0
2023 2024 2024 2024 2024 2025 2025 2025 2025 2026 2026 2026 2026
Q4
Q1
Q2
Q3
Q4
Q1
Q2
Q3
Q4
Q1
Q2
Q3
Q4
Dispositionsfond ved bidrag på 1.550 kr
Anmærkning: 1) En ændring af bidragssats pr. 1. januar vil påvirke likviditeten 2 kvartaler senere.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: MFU spm. om hvad kapitalbeholdningen er i centrale og decentrale barselsfonde og i hvilket omfang, der er en balance mellem de midler virksomheder indbetaler til fondene og de midler, der trækkes ud i refusion til arbejdsgivere
Bilag 1: Beregningsforudsætninger
Bidragsindtægten i 2023 var baseret på 739.023 fuldtidsansatte og 88.226 selvstændige. I prognoseåret
2024 lægges Finansministeriets prognose for et mindre fald i den private beskæftigelse, jf. Økonomisk
Redegørelse, december 2023, til grund. Perioden 2025 og frem er lagt ind med en nulvækst.
På udgiftssiden forventes antallet af personer, der udbetales refus ion for i 2024 og 2025, at stige med
samme stigningstakt, som Danmarks Statistik forventer, at antallet af 0-årige vil stige i perioden. I 2024
forudses antallet af 0-årige at stige med 3,0 pct., 3,8 pct. i 2025 og 4,3 pct. i 2026.
Udviklingen i kroneloftet er historisk baseret på udligningsgrundlaget for DA på baggrund af overenskomst-
resultatet på det private område for at sikre, at forholdet mellem den fælles barselsudligning på DA-området
og refusionsniveauet i Barsel.dk ikke forrykkes. Således gav overenskomstaftalerne på DA/FH-området for
2023-2025 plads til, at kroneloftet i Barsel.dk kunne hæves med 12,5 pct. over hele overenskomstperioden
(henholdsvis 7,7 pct. og 4,4 pct. for 2023 og 2024). Timelønssatserne i forældreorlovsperioden og udlig-
ningsgrundlaget i barselsudligningsordningen for 2025 og frem er ikke kendt. Af denne årsag er der lagt
en teknisk fastholdelse (nulvækst) i 2025 og 2026 til grund.
Dagpengesatsen reguleres ifølge lovbekendtgørelse nr. 184 27/02/2024 om ret til orlov og dagpenge ved
barsel, kapitel 9. Da der, som for kroneloftet, ikke er grundlag for at forudsige dagpengeniveauet i de
kommende år, arbejdes der også her med en teknisk fastholdelse, hvor dagpengesatsen i 2024 finder
anvendelse i beregningerne.
Herudover er det antaget, at antallet af lønmodtagere samt selvstændige, der omfattes af Barsel.dk, følger
ændringen i beskæftigelsen på det private arbejdsmarked.
Spændet mellem dagpengesats og kroneloft
Forholdet mellem dagpengesatsen og kroneloftet har væsentlig indvirkning på bidragssatsen i Barsel.dk,
idet det er forholdet mellem disse satser, som Barsel.dk refunderer. Kroneloftet fastsættes som udgangs-
punkt med baggrund i stigningstakten i overenskomsten på DA/FH-området, mens dagpengesatsen årligt
reguleres ifølge lovbekendtgørelse. Der er i en længere årrække sket en større stigning i kroneloftet sam-
menholdt med dagpengesatsen, hvilket har bidraget til stigende udbetalinger i Barsel.dk.
I den nuværende 2-årige overenskomstperiode stiger kroneloftet fra 209,16 til 235,18 (juli 2023-juni 2025),
mens dagpengesatsen i samme periode er forhøjet fra 120,69 til 126,89 (januar 2023 -december 2024). Da
Barsel.dk refunderer forskellen mellem dagpengesats og kroneloft er refusionen således steget fra 88,47
kr. pr. time til 108,29, svarende til 19,82 kr. pr. time. En stigning på 12,5 pct. i kroneloftet over 2 år, har
således resulteret i en stigning i refusionssatsen i Barsel.dk på 22 pct.
Denne højere stigningstakt i kroneloftet sammenholdt med dagpengesatsen, vil år for år medføre højere
udbetalinger og er dermed den primære udløsende faktor for behovet for forhøjelse af bidragssatsen. Ef-
fekter af denne tendens er ikke indregnet i perioden 2025 og frem, da der arbejdes med en teknisk fast-
holdelse af niveauet i 2024 for kroneloftet og dagpengesatsen, som afspejler, at der ikke er grundlag for at
skønne omkring resultaterne af overenskomstforhandlingerne i foråret 2025 og stigningen i dagpengesat-
sen.
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: MFU spm. om hvad kapitalbeholdningen er i centrale og decentrale barselsfonde og i hvilket omfang, der er en balance mellem de midler virksomheder indbetaler til fondene og de midler, der trækkes ud i refusion til arbejdsgivere
2909188_0005.png
Anvendte beregningsforudsætninger
2023
Bidrag
Fuldtidsansatte, antal
Selvstændige, antal
Lønrefusion samt kompensation
Refusionsperiode
Dagpengesats, pct.
Dagpengesats, kr.
Kroneloft, pct.*
Kroneloft, kr.*
Antal personer, pct.
Antal personer, antal
Antal selvstændige, pct.
Antal selvstændige, antal
*Stigning i kroneloft med virkning fra juli
2024
736.067
86.488
2025
736.067
86.488
2026
736.067
86.488
739.023
86.790
40 uger
122,97
122,97
225,27
225,27
32.053
32.053
2.059
2.059
40 uger
+3,2 pct.
126,89
+4,4 pct.
235,18
+3,0 pct.
33.015
+3,0 pct.
2.121
40 uger
0 pct.
126,89
0 pct.
235,18
+3,8 pct.
34.269
+3,8 pct.
2.201
40 uger
0 pct.
126,89
0 pct.
235,18
+4,3 pct.
35.743
+4,3 pct.
2.296
5