Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2909187_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Linea Søgaard-Lidell (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
23. September 2024
J.nr. 2024 - 4480
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
404 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålene er stillet efter ønske
fra Linea Søgaard-Lidell (V).
Spørgsmål nr. 404:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad kapitalbeholdningen er i centrale og decentrale
barselsfonde og i hvilket omfang, der er en balance mellem de midler virksomhe-
der indbetaler til fondene og de midler, der trækkes ud i refusion til arbejdsgivere?”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at de decentrale barselsudligningsordninger er op-
rettet af arbejdsmarkedets parter som led i overenskomstaftalerne. Det er således et
anliggende mellem arbejdsmarkedets parter, og Beskæftigelsesministeriet har der-
for ikke indsigt i disse ordningers kapitalbeholdninger.
I 2006 blev der indført en obligatorisk barseludligningsordning på det private ar-
bejdsmarked (Barsel.dk). Det fremgår således af regeringsgrundlaget fra 2005, at
”Alle,
der ikke er dækket af en barseludligningsfond via en kollektiv overens-
komst, bliver omfattet af en obligatorisk ordning. Dermed bliver alle dækket.”
Barsel.dk administreres og driftes af ATP, og Beskæftigelsesministeriet har derfor
til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra ATP, som har oplyst
følgende:
”Den
likvide kapitalbeholdning i Barsel.dk var pr. 30. juni 2024 på 394 mio. kr.
Kapitalbeholdningen i Barsel.dk anvendes til at sikre tilstrækkelig likviditet og der-
med understøtte den fortsatte drift af ordningen. Tilstrækkelig likviditet er skøns-
mæssigt vurderet til at ligge i intervallet 150-300 mio. kr. i perioden frem til det
tidspunkt, hvor bidragsregulering har likviditetsmæssig effekt. Bidragsreguleringen
pr. 1. januar 2025 har likviditetsmæssig effekt fra august 2025 og frem til august
2026.
Giver udviklingen i beskæftigelsen, fødselsraten eller anvendelsesgraden af ordnin-
gen anledning til uventede udsving i ind- eller udbetalingerne skal likviditeten un-
derstøtte dette. Der har i de seneste år, af flere årsager, været en større akkumule-
ring af midler i fonden end planlagt, hvilket har resulteret i at bidragssatsen var
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 404: MFU spm. om hvad kapitalbeholdningen er i centrale og decentrale barselsfonde og i hvilket omfang, der er en balance mellem de midler virksomheder indbetaler til fondene og de midler, der trækkes ud i refusion til arbejdsgivere
fastfrosset i perioden 2022-24 og i 2025 fastsættes på et niveau, hvor der fortsat
ventes afvikling i kapitalbeholdningen, (jf. også bidrag vedr. BEU alm. del spørgs-
mål 407)”.
Indstillingen om at forhøje bidragssatsen til Barsel.dk er baseret på en række bereg-
ningsforudsætninger og skøn over udviklingen i Barsel.dk, som er foretaget af
ATP.
Beskæftigelsesministeriet har taget disse forudsætninger og skøn til efterretning,
men jeg har samtidig præciseret overfor ATP, at akkumuleringen af midler i ord-
ningen tidligere har givet anledning til kritik, hvorfor Beskæftigelsesministeriet vil
følge udviklingen i likviditeten i ordningens dispositionsfond.
Jeg vedlægger ATP’s beregningsforudsætninger til jeres orientering.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af BEU alm. del spørgsmål 407 (folke-
tingssamling 2023-24).
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2