Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2900614_0001.png
TALE
Samråd M/N/O om kritik af arbejdspligten,
mv. i Det Økonomiske Råds forårsrapport
(28. august 2024, kl. 13.00-14.00)
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål M, stillet af Victoria Velasquez (EL)
”Vil
ministeren forholde sig til kritikken, som de Økonomiske Vismænd retter mod
regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. »Aftale om et nyt
og mere gennemskueligt kontanthjælpssystem«, »Aftale om en ny arbejdspligt« og
»Aftale om skærpede optjeningsregler«? Ministeren bedes herunder konkret
forholde sig de Økonomiske Vismænds vurdering af, at den aftalte arbejdspligt
ventes at indebære nye administrative udgifter for kommunerne, samtidig med at
arbejdspligten forventes at have meget begrænset effekt på beskæftigelsen. Der
henvises til De Økonomiske Råds rapport »Dansk Økonomi, forår 2024« fra maj
2024.”
Samrådsspørgsmål N, stillet af Victoria Velasquez (EL)
”Vil
ministeren forholde sig til, at de Økonomiske Vismænd fremhæver, at analyser
viser, at en reduktion i ydelsen kan medføre utilsigtede konsekvenser i form af f.eks.
øget kriminalitet og fattigdom blandt målgruppen, hvorfor det ifølge vismændene
ikke vurderes at være hensigtsmæssigt, at en del arbejdspligten finansieres ved at
omlægge danskundervisningen, så niveauet for undervisningen forringes. Der
henvises til De Økonomiske Råds rapport »Dansk Økonomi, forår 2024« fra maj
2024.”
Samrådsspørgsmål O, stillet af Victoria Velasquez (EL)
”Mener
ministeren, ovenpå vismændenes kritikpunkter om, at arbejdspligten
rammer målgruppen forkert, potentielt skaber fattigdom og får kriminaliteten til at
stige, fortsat, at det er forsvarligt at gennemføre aftalen om arbejdspligt? Der
henvises til De Økonomiske Råds rapport »Dansk Økonomi, forår 2024« fra maj
2024.”
12. august 2024
J.nr. 2024 - 3635
CAP
Anne-Sophie Sørup Wandall
Nicholas Isak Jørgensen
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Det er et samråd, som handler om den nye
arbejdspligt og de skærpede betingelser for
kontanthjælp.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
Det er to vigtige initiativer, som har en stor og
meget principiel betydning for regeringen.
Med initiativerne skærper vi både indsatsen og
kravene til en gruppe borgere, der er markant
overrepræsenteret i ledighedsstatistikken.
Selvom beskæftigelsen buldrer afsted, så er faktum
stadigvæk, at en alt for stor andel af
kontanthjælpsmodtagerne har ikke-vestlig
baggrund. Det gælder især for kvinderne, som har
været på kontanthjælp i mere end 10 år.
Det vidner om, at det underste sikkerhedsnet - for
nogle borgere - er blevet ensbetydende med en
passiv hverdag i hjemmet.
Det hverken kan eller vil vi acceptere. Alle, der
kan, skal arbejde og forsørge sig selv. Det er både
rimeligt for samfundet og værdigt for den enkelte.
Men initiativerne i de enkelte aftaler står ikke
alene. De indgår i en bredere reform af
kontanthjælpsområdet, som på en lang række
områder forbedrer forholdene for den samme
gruppe af borgere. Det skal jeg vende tilbage til
senere.
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
Derfor er det vigtigt, at man har øje for den
samlede reform af kontanthjælpsområdet
og at vi
ikke fokuserer snævert på effekten af de enkelte
initiativer.
Jeg vil besvare samrådsspørgsmålene M til O i
kronologisk rækkefølge. Derefter ser jeg frem til
en god politisk drøftelse.
[Svar på samrådsspørgsmål M]
Samrådsspørgsmål M handler om de
administrative udgifter og beskæftigelseseffekten,
som er forbundet med arbejdspligten.
Lad mig starte med at understrege, at jeg er helt
klar over, at vi beder kommunerne om at løfte en
stor opgave, når de skal implementere
arbejdspligten.
Og jeg forstår godt, at det kan virke
selvmodsigende at indføre en arbejdspligt, når vi
samtidigt ønsker at fjerne bureaukrati og
proceskrav i den aktive beskæftigelsesindsats.
Men virkeligheden er, at vi har parkeret en stor
gruppe af borgere på passiv forsørgelse.
Det kan vi ikke være bekendt, og denne regering
kommer ikke til at acceptere den passive
forsørgelseslogik.
3
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
I stedet ønsker vi at føre en aktiv
beskæftigelsespolitik, som skal understøtte, at
indvandrere og flygtninge kommer i arbejde; en
politik som er baseret på ret og pligt.
Til gavn for den enkelte, som oplever at gøre en
forskel og være en del af et forpligtende
fællesskab.
Og til gavn for deres børn, som spejler sig i
forældrene, og som har brug for nogle positive
forbilleder.
(…)
Derfor prøver vi noget nyt. Vi skruer op for
indsatsen, og vi stiller krav om, at borgere i
arbejdspligten skal bidrage i op til 37 timer om
ugen. Hvis de har uberettiget fravær, bliver de
trukket i deres ydelse.
Vi har ikke gjort det her før, og derfor kan vi ikke
fremlægge dokumentation for, hvordan det virker.
Men vi har heller ikke bevis for det modsatte.
Jeg tror på, at arbejdspligten kan være med til at
bringe borgerne tættere på arbejdsmarkedet.
Nytteindsats bliver en central del af arbejdspligten,
og jeg tror på, at kommunerne kan skabe tilbud,
som giver mening for borgerne.
4
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
Senest har Ankestyrelsen undersøgt, hvordan
kommunerne i dag arbejder med at oprette
nytteindsatser, og hvilke erfaringer de og borgerne
har med tilbuddet.
Ankestyrelsen fandt bl.a., at de borgere, som
medvirkede i undersøgelsen, har haft positive
oplevelser med nytteindsatser.
Borgerne beskriver for eksempel, at nytteindsatsen
giver dem
”inspiration til nye karriereveje”, og at
tilbuddet
”fungerer som en jobtræningsbane”, hvor
de får en ”struktureret hverdag og lærer at indgå på
en arbejdsplads og i et arbejdsfællesskab”.
Jeg synes også, det er vigtigt at have fokus på, at
arbejdspligten kan sammensættes af andet end
nyttejob. For eksempel kan indsatsen også bestå af
ordinære timer i småjobs, virksomhedspraktik eller
løntilskud.
Med aftalen om et nyt kontanthjælpssystem giver
vi borgerne i arbejdspligten mulighed for at tjene
op til 5.000 kr. om måneden, uden der sker fradrag
i ydelsen.
Så det bliver langt mere attraktivt at tage få timer,
som vi ved kan være en vigtig trædesten til fast
beskæftigelse.
5
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
Det kan for eksempel være borgere i
arbejdspligten, som starter i en nytteindsats på et
plejehjem, en genbrugsstation eller i en sportshal.
Borgerne kan bruge nytteindsatsen som en
jobtræningsbane, der giver dem en struktureret
hverdag og erfaring med at indgå i et
arbejdsfællesskab.
På sigt kan nytteindsatsen forberede borgerne til at
tage vikartimer eller ordinære timer. Det er timer,
som også bliver medregnet i arbejdspligten, og
som kan erstatte nogle af de timer, hvor borgeren
for eksempel ellers skulle være i nytteindsats.
Uanset hvad man kan skønne på forhånd, så kan
regeringen ikke acceptere et alternativ, hvor vi
stiltiende affinder os med, at en stor gruppe
mennesker er kommet hertil uden at finde fast
arbejde og uden at bidrage til samfundet.
[Svar på samrådsspørgsmål N]
Jeg vil nu gå videre til samrådsspørgsmål N, som
handler om, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at
omlægge danskuddannelsen til voksne udlændinge
som led i finansieringen af arbejdspligten.
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at den
tid, som borgerne bruger på danskuddannelse eller
til danskundervisning, vil indgå i arbejdspligten.
6
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
Nytilkomne udlændinge vil fortsat have pligt til at
følge danskuddannelse, hvis det er en del af deres
program efter integrationsloven.
Derudover kan borgere, som har mere end fem års
ophold, stadigvæk få bevilget yderligere
danskundervisning, hvis kommunen mener, at der
er et konkret behov.
(…)
Vi har valgt at finansiere en del af arbejdspligten
ved at afskaffe ét af seks moduler i
Danskuddannelse 1. Der er altså tale om mindre
omlægning af danskuddannelsen.
Omlægningen skal understøtte, at niveauet på
Danskuddannelse 1 i højere grad bliver målrettet
den kursistgruppe, der går på danskuddannelsen.
Det er ikke ensbetydende med, at regeringen ikke
prioriterer danskundervisningsområdet.
Tværtimod. Vi har indgået flere trepartsaftaler
med arbejdsmarkedets parter, som skal styrke
danskundervisningen
for eksempel som led i
integrationsgrunduddannelsen.
Derudover har vi nedsat en arbejdsgruppe, der skal
se på dansktilbuddene til voksne generelt, og som
7
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
skal komme med anbefalinger til, hvordan vi bedst
udformer tilbuddene fremover.
Og så er det vigtigt at understrege, at dansk ikke
kun skal læres på skolebænken. Vi skal have de
nytilkomne ud på arbejdspladserne, hvor der bliver
talt dansk, og det understøtter vi med
arbejdspligten.
[Svar på samrådsspørgsmål O]
Til sidst vil jeg svare på samrådsspørgsmål O, som
handler om, hvorvidt det er ansvarligt at indføre
arbejdspligten
i lyset af kritikpunkter om, at
arbejdspligten skulle skabe fattigdom og øget
kriminalitet.
(…)
Ja, jeg mener helt afgjort, at det er forsvarligt at
indføre arbejdspligten.
Som jeg har sagt tidligere, så kommer vi ikke til at
acceptere den passive forsørgelseslogik, som
desværre findes i dele af vores samfund.
Pointen er ikke, at borgerne skal i arbejdspligt for
arbejdspligtens skyld. Pointen er, at borgerne skal
ud i meningsfulde arbejdsfællesskaber, så de kan
bryde med den passive forsørgelse.
8
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
Derfor mener jeg, at det er sundt, at vi stiller krav
om, at de, der kan, skal bidrage for deres ydelse
ligesom man arbejder for sin løn på
arbejdsmarkedet.
Samtidig sikrer vi, at flere børn oplever, at deres
forældre står op og bidrager til samfundet.
Og så mener jeg, at det er vigtigt, at man ser
indførelsen af arbejdspligten i sammenhæng med
de andre aftaler, som regeringen har indgået på
kontanthjælpsområdet.
(…)
Med den store reform af kontanthjælpssystemet
indfører vi en række tiltag, som kommer til at
hjælpe de borgere, der bliver omfattet af
arbejdspligten og ikke mindst deres børn.
Vi indfører et lempeligere indkomstfradrag, som
gør det lettere for borgerne at arbejde få timer i fx
småjobs og tjene lidt ekstra ved siden af
kontanthjælpen.
Vi udvider adgangen til børnetillægget, så alle
forsørgere i kontanthjælpssystemet fremover kan
få gavn af tillægget
uanset deres satsniveau, eller
om de har et eller flere børn boende.
9
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/8-24 om de Økonomiske Vismænds kritik af regeringens aftaler på kontanthjælpsområdet fra oktober 2023, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-O
Vi indfører et nyt fritidstillæg, der skal understøtte,
at alle børn i kontanthjælpssystemet kan have et
aktivt fritidsliv i sunde fællesskaber.
Og vi sikrer gratis tilskudsberettiget medicin til
alle børn i kontanthjælpssystemet
og til alle
voksne, der har modtaget kontanthjælp i 12 ud af
de seneste 18 måneder.
De tre kontanthjælpsaftaler hænger tæt sammen,
fordi de påvirker forholdene for den samme
gruppe af mennesker.
Arbejdspligten er et udtryk for et vigtigt princip
om ret og pligt. Det nye kontanthjælpssystem
rydder op i årtiers knopskydning med nye regler
og særordninger
og har fokus på børnene.
Og til syvende og sidst er det bedste, der kan ske
for børnene, at mor og far kommer ind i
arbejdsfællesskabet. Det understøtter vi med
aftalerne her.
Tak for ordet.
10