Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Carl Andersen (LA)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4588
31-01-2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. august 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
379 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Carl
Andersen (LA) (MFU).
Spørgsmål nr. 379:
”Vil
ministeren oplyse provenueffekten (umiddelbart og efter tilbageløb og adfærd)
af en afskaffelse af boligstøtten for hhv.:
a) alle, b) overførselsindkomstmodtagere, c) su-modtagere, d) folke- og førtids-
pensionister, e) modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangs-
ydelse, f) beskæftigede og selvstændige og g) alle med en samlet indkomst over
den relative fattigdomsgrænse.
Derudover ønskes det oplyst, hvad provenueffekten vil være ved blot at stoppe in-
dekseringen af boligstøtten samlet set de kommende 10 år og varigt. Svaret bedes
også oplyse effekten på arbejdsudbud, gini og BNP og antallet af berørte personer.”
Svar:
Boligstøtte kan i hovedtræk opdeles i boligydelse og boligsikring. Boligydelse ydes
til folkepensionister og førtidspensionister, som har fået tilkendt førtidspension før
1. januar 2003. Boligsikring ydes til bl.a. beskæftigede, SU-modtagere og kontant-
hjælpsmodtagere. Boligstøtte beregnes ud fra en række kriterier såsom huslejen,
husstandens samlede indkomst og formue samt boligens størrelse mv.
Efter gældende regler er det som udgangspunkt kun én person i boligen, som kan
indgive en ansøgning om boligstøtte på vegne af husstanden. I denne besvarelse er
det lagt til grund, at boligstøtte afskaffes for husstanden, såfremt mindst en person i
boligen er i målgruppen for afskaffelsen af boligstøtten.
Såfremt boligstøtten afskaffes for grupper i boligstøttesystemet, vil det medføre, at
de berørtes forsørgelsesgrundlag reduceres, hvilket kan indebære, at der er borgere,
som flytter fra deres nuværende bolig. Besvarelsen tager ikke højde for fx merud-
gifter til særordninger som fx hjælp til flytning efter aktivloven, beboerindskudslån
mv.
I udgangspunktet er der i de opgjorte virkninger af ændringer i boligstøtten indreg-
net en afledt virkning på arbejdsudbuddet baseret på en antagelse om, at en æn-
dring i boligstøtte kan repræsenteres ved en ækvivalent til en skatteændring. Der-