Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-4229
30. september 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 17. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
370 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 370:
”Vil
ministeren skønne over de provenumæssige konsekvenser (med og uden æn-
dret adfærd) ved at udvide forældres ret til fri under barns sygdom, således at hver
forælder får ret til 10 dages fri årligt under barns sygdom, når barnet er under 12
år? Ministeren bedes i sit skøn forudsætte følgende: I familier med mere end 2 børn
tildeles hver forælder ret til 15 dages fri årligt. 1. og 2. sygedag (afhængig af over-
enskomst) afholdes med fuld løn, som i dag. De resterende dage afholdes på dag-
pengeniveau. Børn er i gennemsnit syge i 4 dage ud over de 1-2 dage, som foræl-
drene allerede har ret til at holde fri i. Forældrene gør fuld brug af retten til at holde
fri med dagpenge for at passe barnet i disse 4 dage.”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at ret til fravær i forbindelse med barns
sygdom reguleres af arbejdsmarkedets parter i de kollektive overenskomster. Det er
en hjørnesten i den danske model, at parterne forhandler fastlæggelsen af løn- og
arbejdsvilkår.
På baggrund af de forudsætninger, som fremgår af spørgsmålet, er der udarbejdet et
regneeksempel. Regneeksemplet er baseret på, at hver forælder får ret til at passe
deres syge børn under 12 år ved almen akut opstået sygdom i op til 10 dage årligt. I
familier med mere end to børn får hver forælder ret til fravær i 15 dage. I tråd med
spørgsmålet antages det, at børnene i gennemsnit er syge i fire dage om året, og at
forældrene gør brug af retten til at passe deres barn i disse dage. Såfremt foræl-
drene har ret til fravær på barnets første og anden sygedag, ligger antallet af syge-
dage ud over dette. Det forudsættes desuden, at forældrene har ret til fravær med en
ydelse på niveau med dagpenge, men ikke ret til løn under fraværet. I forlængelse
deraf antages ordningen kun at omfatte forældre i beskæftigelse. Beskæftigelsesmi-
nisteriet har ikke foretaget en vurdering af de opstillede antagelser i spørgsmålet.
Det lægges til grund for beregningerne, at forældrene kun benytter sig af fire dage
med ydelse for hvert barn, selvom de med forslaget har ret til i alt 10 eller 15 dage