Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2912629_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-4229
30. september 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 17. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
371 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 371:
”Vil
ministeren i forlængelse af sin besvarelse af forrige spørgsmål skønne over de
provenumæssige konsekvenser ved samme model for udvidelse af forældres ret til
fri under barns sygdom, hvor ministeren bedes forudsætte det samme som i besva-
relsen af forrige spørgsmål, dog med den undtagelse, at børn antages at være syge i
henholdsvis a) 9 dage og b) 18 dage ud over de 1-2 dage, som forældrene allerede
har ret til at holde fri i?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at ret til fravær i forbindelse med barns
sygdom reguleres af arbejdsmarkedets parter i de kollektive overenskomster. Det er
en hjørnesten i den danske model, at parterne forhandler fastlæggelsen af løn- og
arbejdsvilkår.
Regneeksemplet er baseret på, at hver forælder får ret til at passe deres syge børn
under 12 år i op til 10 dage årligt, mens de modtager ydelse. I familier med mere en
to børn får hver forælder ret til fravær i 15 dage. For øvrige antagelser og forbehold
henvises der til mit svar på BEU alm. del spm. 370 (samling 2023-2024).
I denne besvarelse forudsættes det, at børn antages at være syge i hhv. 9 og 18
dage, ud over de dage forældrene måtte have ret til. Det betyder eksempelvis, at en
familie med fire børn, som hver især er syge ni dage - dvs. i alt 36 dage, samlet set
vil have ret til ydelse i 30 dage og vil derved ikke have ret til betalt fri for alle sy-
gedagene. Beskæftigelsesministeriet har ikke foretaget en vurdering af de opstil-
lede antagelser i spørgsmålet.
På den baggrund skønnes ordningen at indebære offentlige merudgifter i størrelses-
ordenen 7 og 9 mia. kr. årligt efter skat og tilbageløb. Det svarer til, at ca. 22.000
og 28.000 fuldtidspersoner årligt holder fri med dagpenge for at passe deres syge
børn.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm., om de provenumæssige konsekvenser ved at udvide forældres ret til fri under barns sygdom, således at hver forælder får ret til 10 dages fri årligt dog med den undtagelse, at børn antages at være syge i henholdsvis a) 9 dage og b) 18 dage ud over de 1-2 dage, som forældrene allerede har ret til at holde fri i
Jeg skal understrege, at regneeksemplet er behæftet med betydelig usikkerhed og
vil afhænge af den konkrete udmøntning.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2