Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2904409_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 3843
11. september 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
364 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 364:
”Vil
ministeren oversende en fuld oversigt over provenuet fordelt på de enkelte for-
slag i Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats anbefalinger?”
Svar:
De økonomiske konsekvenser af ekspertgruppens anbefalinger fremgår af tabel 1
nedenfor. Tabellen viser de skønnede økonomiske konsekvenser i 2030 opgjort i
2024-pl.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af ekspertgruppens anbefalinger, 2030 i 2024-pl
2030
I alt
1. Forenkling af målgrupper
1.1 Borgere skal have indsats på samme ydelse fremfor på ressourceforløb
1.2 Sammenhængende indsats for sygemeldte - afskaffelse af jobafklaring
1.3 Afskaffelse af revalidering
1.4 Individuelt fokus i indsatse for unge i kontanthjælpssystemet
1.5 Ledighedsydelse og jobparate kontanthjælpsmodtagere - en målgruppe for indsats
1.6 Førtidspensionister, ledige selvforsørgende og unge under 18 år samles i en indsatsgruppe
1.7 Nye visitationskategorier, der afspejler borgerens behov for indsats til at komme i job
2. Individuelt tilrettelagt indsats for borgeren
2.1. Nyt kontaktforløb med færre proceskrav
2.2. Mere fleksible rammer for kommunernes indsats
2.3. Fremdriftsgaranti for borgere længere fra arbejdsmarkedet
2.4. Bedre mulighed for pause fra beskæftigelsesindsatsen
2.5. Fri organisering af den tværfaglige indsats
2.6. Ensartet sundhedsfaglig rådgivning
3.000
1.170
540
50
90
460
20
0
0
1.150
50
50
-70
0
290
0
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om en fuld oversigt over provenuet fordelt på de enkelte forslag i Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats’ anbefalinger
2904409_0002.png
2.7. Færre særordninger for afgrænsede målgrupper (jobrotation)
2.8. Sygemeldte fra beskæftigelse flyttes ud af beskæftigelsesindsatsen
2.9. Bedre mulighed for digital indsats for sygemeldte
2.10. Afskaffelse af særregler
2.11. Harmonisering af regler
2.12. Uddannelse til faglært niveau
2.13. Målretning og forenkling af kurser
2.14. Forenkling af den statslige rolle
2.15 Opkvalificering af sagsbehandlere
3. Et sanktionssystem i balance
3.1 Borgere længere fra arbejdsmarkedet skal i udgangspunktet ikke sanktioneres
3.2 Automatisk påmindelse og sanktion ved manglende registreret jobsøgning
3.3 Sanktion ved manglende meddelelse af afbud
3.4 Lempelse af sanktion ved manglende indsendelse af oplysningsskemaet
3.5 Sygemeldte sanktioneres som udgangspunkt ikke inden første opfølgningssamtale
3.6
Forhaling af helbredelse ændres til “så-længe-som” fremfor at sygedagpenge bortfalder
3.7 Færre krav til udvidet partshøring for borgere længere fra arbejdsmarkedet
3.8 Skærpet rådighedssanktion forenkles
3.9 Lempelse af regler om mulighed for ophold i udlandet
3.10 Afskaffelse af pligt til rådighedsvurdering ved gentagne sygemeldinger
4. Nedlægge jobcentrene og frihed i organisering
4.1. Nedlæggelse af jobcentre og frihed i organisering
4.2. Kommunalpolitisk forankring i overgangen til en ny organisering
4.3 Arbejde for bedre datadeling på tværs af forvaltninger
4.4 Justering af formålsbestemmelserne i social- og beskæftigelseslovgivningen
4.5 Styrket virksomhedsfokus i indsatsen
5. Mere plads til a-kasser og private leverandører
5.1. A-kasserne bevarer deres nye ansvar for kontaktforløbet i de første tre måneder
5.2. Sygemeldte dagpengemodtagere bliver længere i a-kassen
5.3. Øget brug af private leverandører gennem nationale udbud
5.4. Bedre mulighed for digitale løsninger for sygedagpengemodtagere
5.5. Bedre sammenhæng mellem private og offentlige selvbetjeningsløsninger
5.6. Fremme innovationen og udvikling af private løsninger baseret på data fra indsatsen
6. Fra proceskrav til resultatstyring
6.1 Ny resultatbaseret opfølgning og afskaffelse af skærpet tilsyn
6.2 Afskaffelse af beskæftigelsespolitiske mål
6.3 Ensretning af den økonomiske styring
6.4. Målretning af puljer
6.5 Realising af yderligere besparelser på øvrig vejledning og opkvalificering
6.6 Ny tilgang til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings rolle i tilsynsindsatsen
6.7 Nedlæggelse af de regionale arbejdsmarkedsråd og Tilsynsrådet
150
110
0
10
0
350
200
10
0
10
10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
670
230
0
0
40
400
0
10
2
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 364: Spm. om en fuld oversigt over provenuet fordelt på de enkelte forslag i Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats’ anbefalinger
2904409_0003.png
7. Økonomiske konsekvenser og implementering
7.1 Evaluering af reform og regneprincipper
Statslig IT-understøttelse
0
0
-10
Anm.: Der er foretaget afrundinger til nærmeste 10 mio. kr., hvorfor tallene for de enkelte kapitler ikke nødven-
digvis summer.
Kilde: Egne beregninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3