Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-3843
11. september 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
363 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 363:
”Vil ministeren redegøre for kriterierne for at være ”særligt udsat” ifølge Ekspert-
gruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats, og hvorvidt man forventer en kom-
munal varians på antallet af borgere, der er ”særligt udsatte” ud fra disse kriterier?”
Svar:
Kommunerne har i dag forskellige muligheder for at fritage borgere for rådigheds-
forpligtelsen til at deltage i beskæftigelsesindsats mv., fx hvis det vurderes, at deres
helbred vil blive forværret ved deltagelse i indsatsen. En ydelsesmodtager har der-
udover ikke pligt til at deltage i tilbud m.m., hvis borgeren har en rimelig grund, fx
sygdom. Det er kommunen, der konkret vurderer, om borgeren har en rimelig
grund til ikke at deltage i tilbud i det enkelte tilfælde, hvor borgeren skulle have
stået til rådighed for en samtale eller et tilbud. Der er ikke en udtømmende liste
med rimelige grunde.
Ekspertgruppen lægger op til, at kommunerne får bedre mulighed for at kunne fri-
tage borgere fra at stå til rådighed for beskæftigelsesindsatsen, hvis de vurderer, at
borgerne er særligt udsatte, fx i tilfælde med svære psykiske lidelser eller misbrug.
Ekspertgruppen har desuden lagt op til, at kommunernes fritagelsesmuligheder ud-
vides fra op til tre måneder til op til seks måneder ad gangen.
Der lægges op til, at det vil være op til sagsbehandleren i kommunen, efter en kon-
kret socialfaglig vurdering, at fastlægge, om en kontanthjælpsmodtager i jobhjælp-
sindsatsen er særligt udsat. Dette kunne fx være i de tilfælde, hvor borgerens hel-
bredstilstand vil forværres af en indsats, hvis borgeren har en svær psykisk lidelse
eller et stort misbrug.
Ekspertgruppen har med sine anbefalinger lagt op til frisættelse og afbureaukratise-
ring af beskæftigelsesindsatsen, hvor sagsbehandlere i kommuner og a-kasser vil få
et større rum til at give en mere individuelt tilrettelagt indsats. Med den større fri-
hed kan der opstå forskelle i, hvordan indsatsen tilrettelægges i kommuner og a-
kasser, ligesom der i dag er variation i kommunernes brug af fritagelser.