Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2904351_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mikkel Bjørn (DF)
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
T +45 72 21 74 00
E [email protected]
www.star.dk
CVR 5556 8510
J.nr. 2024 - 5162
11. september 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
359 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel
Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 359:
"Vil ministeren
i forlængelse af svar på BEU alm. del spørgsmål 265
redegøre
for, om ministeren kan og vil tilvejebringe lovhjemmel til, at Styrelsen for Arbejds-
marked og Rekruttering (STAR) automatisk kan kontrollere passagerer, der udrej-
ser ulovligt fra danske lufthavne, så STAR får et automatisk “hit” f.eks. når irakere
med beskyttelsesbehov flyver til Irak eller når personer, der skal stå til rådighed
for arbejdsmarkedet, rejser på ferie uden aftale? Ministeren bedes videre redegøre
for, om politiets datasystemer i paskontrollen i lufthavnen kan bidrage til at be-
svare spørgsmålet?"
Svar:
Lufthavnstilsynet, som udføres af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR), har til opgave at kontrollere, om der bliver udbetalt forsørgelsesydelser til
borgere, der ikke har ret til ydelserne, fordi de har opholdt sig uberettiget i udlandet
og dermed ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet. STAR fører ikke i øvrigt
kontrol med, om borgere har lov til at rejse til udlandet.
Jeg har bedt Justitsministeriet om en vurdering af, om STAR inden for rammerne
af EU-lovgivning og internationale forpligtelser stikprøvevis vil kunne udføre luft-
havnstilsynet på baggrund af flylisteoplysninger. Justitsministeriet oplyser føl-
gende:
”Justitsministeriet skal indledningsvist oplyse, at Justitsministeriet er blevet hørt til,
hvorvidt det vil være muligt for STAR at gøre brug af såkaldt ’Advanced Passen-
ger Information’ (API-oplysninger)
til brug for kontrollen af passagerer, der ube-
rettiget har modtaget offentlige ydelser under ophold i udlandet.
Justitsministeriet kan oplyse, at anvendelse af API-oplysninger er reguleret i Rå-
dets direktiv 2004/82/EF af 29. april 2004 om transportvirksomheders forpligtelse
til at fremsende oplysninger om passagerer (API-direktivet). Direktivet har til for-
mål at forbedre grænsekontrollen og bekæmpe ulovlig indvandring ved hjælp af
transportvirksomhedernes forudgående videregivelse af passageroplysninger til de
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 359: MFU spm. om ministeren kan og vil tilvejebringe lovhjemmel til, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) automatisk kan kontrollere passagerer, der udrejser ulovligt fra danske lufthavne, så STAR får et automatisk “hit f.eks. når irakere med beskyttelsesbehov flyver til Irak eller når personer, der skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, rejser på ferie uden aftale
2904351_0002.png
kompetente nationale myndigheder. I overensstemmelse med medlemsstaternes na-
tionale lovgivning kan medlemsstaterne endvidere anvende API-oplysningerne
med henblik på retshåndhævelse, jf. direktivets art. 6, stk. 1. Enhver behandling af
API-oplysninger skal ske i overensstemmelse med de almindelige databeskyttelses-
retlige regler.
Det bemærkes, at Kommissionen fremsatte i december 2022 forslag til to forord-
ninger om indsamling og videregivelse af forhåndsoplysninger om passagerer
(API-oplysninger) til brug for hhv. grænsekontrol og retshåndhævelsesformål. For-
slagene har til formål at sikre en større harmonisering af reglerne om indsamling,
overførsel og behandling af API-oplysninger, og de vil ligeledes erstatte API-direk-
tivet. Forslagene er endnu ikke vedtaget.
Med forordningen om anvendelse af API-oplysninger til retshåndhævelsesformål
lægges der bl.a. op til, at API-oplysninger alene skal kunne anvendes med henblik
på at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov krimi-
nalitet.
Forordningerne er omfattet af retsforbeholdet. Forordningen om brugen af API-op-
lysninger til brug for grænsekontrol udgør en udbygning af Schengenreglerne,
hvorfor Danmark kan beslutte at gennemføre forordningen i dansk ret på mellem-
statsligt grundlag efter vedtagelsen. Forordningen om brugen af API-oplysninger til
brug for retshåndhævelsesformål udgør derimod ikke en udbygning af Schengen-
reglerne, hvorfor forordningen ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i
Danmark.
Det er Justitsministeriet vurdering, at det ikke vil være i overensstemmelse med
forordningsforslaget om anvendelse af API-oplysninger til retshåndhævelsesformål
at anvende API-oplysninger til brug for kontrollen af passagerer, der uberettiget har
modtaget offentlige ydelser under ophold i udlandet.
Regeringen arbejder aktivt for at sikre at forordningerne ikke får negativ betydning
for Danmarks adgang til at indsamle og anvende API-oplysninger i samme omfang
som de øvrige EU-lande. I hvilket omfang API-oplysninger fremover kan anvendes
til andre end de i forordningerne angivne formål, bør derfor afvente en afklaring af
Danmarks stilling i forhold til forordningerne.”
Jeg kan henholde mig til Justitsministeriets svar.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2