Beskæftigelsesudvalget 2023-24
BEU Alm.del
Offentligt
2900643_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge (SF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20245200172
2024
3834
2. september 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
358 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 358:
”Fra
2013 blev det muligt for Arbejdstilsynet at give rådgivningspåbud frem til og
med 31. marts 2021. Fra 1. april 2021 blev Rådgivningspåbud erstattet af Kompe-
tencepåbud. Vil ministeren oplyse udviklingen i antallet af rådgivningspåbud i pe-
rioden fra 2013 til og med marts 2021, og kompetencepåbud i perioden fra april
2021 til og med 2023? Rådgivningspåbud og kompetencepåbud ønskes opdelt på:
Alvorlige eller komplekse arbejdsmiljøproblemer
Mange arbejdsmiljøproblemer (ved 5 underliggende påbud)
Undersøgelsespåbud”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet nedenstående bidrag fra Arbejdstilsynet,
som jeg kan henholde mig til.
Arbejdstilsynet bemærker indledningsvist, at de oplyste data ikke er direkte sam-
menlignelige henover perioden fra 2010 til 2023. Det skyldes bl.a., at der er store
forskelle på antallet af tilsyn i de enkelte år. Dertil kommer, at reaktionstyperne har
udviklet sig henover perioden, senest med arbejdsmiljøaftalen 2023 hvor det er be-
sluttet at forenkle Arbejdstilsynets reaktioner og virkemidler. I den forbindelse er
kompetencepåbuddet afskaffet, dog er der fortsat krav til anvendelse af autoriseret
arbejdsmiljørådgivning ved påbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø.
Desuden har Arbejdstilsynets måde at føre tilsyn på udviklet sig fra fokus på at nå
et højt antal tilsyn til mere målrettet at udtage på baggrund af risikofaktorer og føre
tilsyn med disse på den enkelte virksomhed. Der er også forskel mellem årene på,
hvilke brancher der har været gennemført særlige tilsynsindsatser indenfor. Endelig
er opgørelsesmetoden for tilsyn og tilsynsreaktioner også ændret flere gange senest
pr. 1. januar 2022. De forskellige forhold vanskeliggør sammenligning af data i pe-
rioden.
BEU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 358: Spm. om udviklingen i antallet af rådgivningspåbud i perioden fra 2013 til og med marts 2021, og kompetencepåbud i perioden fra april 2021 til og med 2023
2900643_0002.png
Tabel 1. Rådgivningspåbud inden for alle arbejdsmiljøproblemer
Rådgivningspåbud,
på baggrund af:
Alvorlige eller kom-
plekse arbejdsmiljøpro-
blemer
Undersøgelsespåbud
Mange arbejdsmiljøpro-
blemer (ved 5 underlig-
gende påbud)
Hovedtotal
2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
567
15
193
775
846
22
290
1158
533
25
256
814
388
11
281
680
376
12
307
695
279
9
221
509
282
6
212
500
226
7
182
415
67
1
53
121
Note:
opgjort for perioden 1. juli 2013
31. marts 2021.
Med BEK nr. 855 af d. 27/6 2013 skiftede Arbejdstilsynet til de 3 ovennævnte rådgivningspåbudsty-
per.
Tabel 2. Kompetencepåbud inden for alle arbejdsmiljøproblemer
Kompetencepåbud, på baggrund af:
Alvorlige eller komplekse arbejdsmiljøproblemer
Undersøgelsespåbud
Mange arbejdsmiljøproblemer (ved 5 underliggende påbud)
Hovedtotal
2021
180
6
120
306
2022
223
16
188
427
2023
175
17
205
397
Note:
opgjort for perioden 1. april 2021
31. december 2023.
I skiftet mellem rådgivningspåbud og kompetencepåbud kan der være sket en forskydning, således
at enkelte rådgivningspåbud her er blevet talt som kompetencepåbud.
Der er indført en ny opgørelsesmetode pr. 1. januar 2022. Den nye opgørelsesmetode kan have be-
tydning for opgørelsen af antal kompetencepåbud, idet tilsyn, som er påbegyndt før 2022, men
først afsluttes efter d. 1. januar 2022, kan have medført kompetencepåbud, som er registeret i
begge opgørelsesmetoder og -perioder.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2