Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Nick Zimmermann (DF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
3. September 2024
J.nr. 2024 - 5063
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. juli 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 341
(alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 341:
”Efter
gældende regler er det den enkelte pensionists ansvar at indberette ændrin-
ger i indkomsten så hurtigt som muligt for at undgå store efterreguleringer og po-
tentielle tilbagebetalinger. Vil ministeren sikre, at det bliver nemmere for digitalt
svage borgere at indberette ændringer, der skal ligge til grund for beregning af pen-
sion? Der henvises bl.a. til vedlagte bilag.”
Svar:
Den eksisterende model har netop til formål bl.a. at understøtte borgerne bedst mu-
ligt ved i højest muligt omfang at tage udgangspunkt i eksisterende registeroplys-
ninger, således at borgerne ikke selv skal oplyse om samtlige relevante forhold.
Med kalenderårsmodellen beregnes social pension primært på baggrund af oplys-
ninger fra forskudsopgørelsen, årsopgørelsen og indkomstregisteret. Dermed kan
Udbetaling Danmark i langt de fleste tilfælde anvende oplysninger om indkomst-
forhold, som i det fleste situationer allerede er tilgængelige i skattemyndighedernes
registre. Det betyder, at borgerens
oplysningspligt om indkomstforhold er blevet
reduceret i væsentligt omfang.
Sker der ændringer i pensionistens økonomiske forhold, kan pensionisten ændre i
sin forskudsopgørelse, hvormed ændringerne vil indgå i den løbende beregning af
pensionen. Der er dog nogle tilfælde, hvor forskudsopgørelsen ikke kan anvendes
til beregning af pensionen. Det sker bl.a. i de tilfælde, hvor pensionen er omregnet i
løbet af året, fx hvis en ægtefælle/samlever er overgået til social pension. For peri-
oden efter omregningen er det nødvendigt, at pensionen fastsættes på baggrund af
oplysninger fra borgeren om den forventede indkomst.
Hertil har Udbetaling Danmark en digital selvbetjeningsløsning, hvor borgerne skal
indberette om deres økonomiske forhold. Udbetaling Danmark kan kontaktes via
deres kundeservice, som kan vejlede borgere om, hvordan de indtaster oplysnin-